silhouette of surfer on wave

SPORTFOTÓZÁS

Vízi sportok akciójelenetei

A szörf, a kajak és egyéb vízi sportok kitűnő témát nyújtanak a fotózáshoz. Az izgalmas, fröccsenő vízzel, ugrásokkal, fordulásokkal tarkított, gyors jelenetek igényes megörökítéséhez komoly erőfeszítés és türelem szükséges. Néhány ötletet szeretnénk nyújtani a jobb felvételek készítéséhez, majd az elkészült felvételek nyomtatásához.

  • A Sport mód használata
  • A nem kívánt elmosódás csökkentése
  • A Zár-előválasztás mód (Tv) használata
  • AF fókuszzóna használata
  • Gyors objektívek használata az akciójelenetek fotózásához
  • Képminőség-beállítások
  • Mozgó témák fotózása
  • Mutasd be felvételeidet a legjobb formájukban
Ha azt tervezed, hogy kimész a nyílt vízre, kiállsz egy környékbeli tó partjára, vagy lemész a tengerpartra, mindig ügyelj a környezetedre, valamint magad és mások biztonságára. A további tudnivalókért olvass tovább.

Ahhoz, hogy fényképezőgéped biztonságban legyen a víz közelében és a tengerparton is, használd a Canon egyik kifejezetten erre a célra készült vízálló tokját. Ezek a kemény burkolatú tokok lehetővé teszik, hogy akár 40 méteres víz alatti mélységig zavartalanul fotózhass, így a homok és a felfröccsenő víz nem okozhat problémát. A tokok szigetelt gombjainak köszönhetően továbbra is elérheted a fényképezőgép összes funkcióját.

Jó ötlet teljesen feltöltött akkumulátorral és bőséges tárhellyel rendelkező memóriakártyával nekivágni a fotózásnak, így nem kell felnyitnod a tokot, ha már belekezdtél a felvételek elkészítésébe. A tok belsejében található apró, szilikagéllel töltött tasakok kordában tartják a páratartalmat.

Ha nem tervezel a víz alá merülni, használd a napellenzőt a becsillanás minimalizlására, illetve a védőszűrőt, hogy megvédd az objektívet a homoktól.

A Sport mód használata a gyors akciójelenetek megörökítéséhez

A gyors akciósportok esetében a legjobb, ha a fényképezőgép úgy van optimalizálva, hogy kövesse a témádat, és kimerevítse a téma mozgását. Fordítsd a módválasztó tárcsát a Sport beállításra vagy az SCN módra, és válaszd ki a Sport beállítást az LCD-kijelzőn, ha fényképezőgéped rendelkezik ilyennel.

A Sport mód rövidebb záridőt eredményez, így a segítségével kimerevíthető a mozgás. A Sport mód egyúttal átváltja a fényképezőgép autofókusz (AF) rendszerét a mozgó témák követésére.

A legjobb eredmény érdekében nyomd le félig az exponálógombot, és tartsd rajta az ujjad a fókusz aktiválásához, mielőtt a témád elérné a felvételhez ideális helyzetet. A Sport mód átállítja továbbá a fényképezőgépet nagy sebességű sorozatfelvételre, amellyel képek sorozatát készítheted, amíg lenyomva tartod az exponálógombot. Ha sok akciójelenetet fotózol, használj nagyobb kapacitású, nagy sebességű memóriakártyát, hogy egy sorozattal a lehető legtöbb felvételt készíthesd el.

Tipp: Sport mód használatakor gyakran jobb, ha elkészítesz néhány felvételt, majd felengeded az exponálógombot, és új témát keresel.

A nem kívánt elmosódás csökkentése: képstabilizátor

A képstabilizátorral ellátott, hosszabb zoomobjektívek segítenek csökkenteni a fényképezőgép rázkódását, azonban ha az akciójelenettel együtt mozgatod a fényképezőgépet, akkor a képstabilizátor nem feltétlenül lesz hatékony. Keress egy kapcsolót az objektív oldalán. Ha van rajta 1. mód/2. mód kapcsoló, akkor válaszd a 2. módot. A pásztázó mozgást érzékelve némelyik objektív automatikusan átvált 2. módba.

A gyors akció megörökítéséhez gyakran nagyon rövid expozíciót használnak. Állítsd be a záridőt 1/500 mp vagy gyorsabb értékre. A vízcseppek kimerevítéséhez 1/2000 mp-es záridőre lehet szükséged. Az akciójelenetek gyors tempója miatt előfordulhat, hogy nem veszed észre a fényviszonyok változását, és ha a záridőd nagyon rövid, lehet, hogy az objektíved nem lesz elég gyors a megfelelő expozíció eléréséhez. A gyors objektívek nagy maximális rekesznyílással (alacsony f-szám) rendelkeznek. Ennek köszönhetően több fényt engednek át, és sokkal rövidebb záridő mellett is képesek megörökíteni az akciójeleneteket. Az automatikus ISO vagy az ISO biztonsági eltolás egyedi funkció használata a lehető legjobb expozíciót biztosítja a jobb eredmények érdekében.

AF fókuszzóna használata

Az EOS fényképezőgépek számos fókuszponttal rendelkeznek elszórtan a képkocka területén, a fényképezőgép pedig általában a legközelebbi témára fókuszál. Ha biztosítani szeretnéd, hogy a fényképezőgéped a képkocka adott részére fókuszáljon, akkor próbáld meg kiválasztani a fókuszpontok kisebb csoportját, és gondoskodj róla, hogy ezek fedésben legyenek a témával.

Ehhez egy kicsivel több ügyesség kell, azonban az eredményért mindenképpen megéri. A legtöbb gyorsan mozgó téma esetében egyetlen AF-pont kiválasztása megnehezíti az éles felvételek készítését, mivel az AF-ponttal könnyebben elvéthető a téma. Az AF-pont kiválasztása csak akkor érhető el, amikor a kreatív zóna módok egyike (P, Tv, Av, M) van kiválasztva.

AF focus zone on windsurfer
Készült: EOS 5DS R
  • f/5.6
  • 1/2000
  • 500

Gyors objektívek használata az akciójelenetek fotózásához

A Canon professzionális sportfotósai gyakran a fehér, L sorozatú objektíveket használják, mivel ezek nagy maximális rekesznyílással rendelkeznek, és képesek a távoli témákat nagyobb méretben megjeleníteni a képeken.

Az objektíveket annak függvényében választod, hogy mennyire vagy közel az akcióhoz. Ha távolabb vagy, akkor hosszabb fókusztávolságú objektívre van szükséged, ám a különösen széles látószög is drámai hatást eredményező alternatíva lehet.

Kapcsolódó cikkek
What settings are best for shooting water sports?

VÍZISPORT-FOTÓZÁS

Melyek a legjobb beállítások a vízi sportok fényképezéséhez?

Ha szívesen fényképeznél sportokat, de nem találsz olyan témákat, amelyek hozzáférhetők és nagyszerű képek alapját képeznék, a vízi sportok tökéletes választásnak bizonyulnak.

Capturing motion photography

MOZGÁS FOTÓZÁSA

Mozgó témák fotózása

Bármelyik fényképezőgépet választod, különféle technikák széles köre áll rendelkezésedre a mozgás hatékony és kreatív megörökítéséhez, melyekkel fotóidon keresztül bemutathatod az adott történetet.

Zoom in and capture fast action

AKCIÓFOTÓZÁS

Zoom és gyors akciójelenetek megörökítése

Az akciófotózás a másodperc törtrésze alatt történő események megörökítéséről szól, ám, ha felkészültél a pillanatra, nem kell olyan gyorsan mozdulnod.

close up of kayaker face

Örökítsd meg a tömeget is

Minél nagyobb a zoom, annál könnyebben nagyíthatsz fel távoli témákat a képeiden. Próbálj ki egy új megközelítést, és készíts képeket nagyobb látószöggel, belefoglalva a sportesemény környezetét és a közönséget is. Ha belelapozol az újságokba, láthatod, hogy a sporteseményekről készült felvételeknek csak egy része közeli fotó. Sok másik kép nagyobb látószöggel készült, és bemutatja a helyszínt és a szurkolók tömegét, kontextusba helyezve az adott sportot.

Képminőség-beállítások

Ha JPEG-képeket készítesz (szemben a RAW formátumú képekkel), akkor a fényképezőgéped a folyamatos sorozatfelvétellel sokkal több fotót tud készíteni. Ezeket a képeket a rendszer sokkal gyorsabban tudja a memóriakártyára írni.

Kombináld az állóképeket és a rövid videofelvételeket

Miközben az állóképekre koncentrálsz, néhány rövid videoklip segíthet a történet hatásosabb bemutatásában. Számos fényképezőgép rendelkezik külön gombbal a videofelvételhez, hogy egyszerűbben rögzíthess videókat az állóképek alternatívájaként. Ezeket aztán a fényképekkel együtt megoszthatod kedvenc közösségi oldalaidon.

Videofelvétel

Amikor megérkezel, készíts néhány nagy látószögű felvételt, hogy keretet adj a jelenetnek. A felvétel közben így nem kell sokat zoomolnod. Gyakran a legjobb megoldás, ha szünetet tartasz, megváltoztatod a jelenet kompozícióját, valamint a zoombeállítást, majd újrakezded a filmezést. Némely LEGRIA típus 50p Full HD móddal is rendelkezik, amellyel egyenletesebben rögzíthető a mozgás. Ha videokamerád rendelkezik ezzel a funkcióval, mindenképpen próbáld ki.

Az eseményről rögzített hang hasznos lehet, de ne feledd, hogy ha a tömegben vagy, akkor a sport helyett leginkább a szurkolók hangját fogod hallani. A Hangjelenet váltásával kikísérletezheted, hogy melyik beállítás képes a legjobban kiszűrni a közönség zaját.

Ahelyett, hogy rögzített helyzetet választanál, és egy állványra szerelnéd fel a videokamerát, próbáld meg követni vele az eseményeket. Ez a nagyobb látószögű felvétel esetén könnyebb feladat. Ha egymás után több versenyző következik, mindegyikük esetében próbálj ki egy eltérő zoombeállítást. Ne feledd, természetes, amikor a távoli téma a videokamera felé közeledve egyre nagyobb lesz a képen, ezért úgy állítsd be a zoomot, hogy a téma akkor is beleférjen a képbe, amikor a legközelebb van a kamerához.

A vágás során válassz egy gyors, dinamikus zeneszámot, amely megalapozza a filmed hangulatát. Ha a rögzített hangokat erre rákevered, akkor még erőteljesebb hatást érhetsz el.

Mutasd be felvételeidet a legjobb formájukban

A sportesemények akciójeleneteiről készült éles nyomatokhoz ideális választás a Canon magas fényű Pro Platinum PT-101 fotópapírja az eredeti Canon-tintákkal kombinálva. Használatukkal a legfényesebb, részletgazdag és ragyogó színű képeket hozhatod létre.

A hatásos nyomatok érdekében válaszd a szegély nélküli beállítást a nyomtató illesztőprogramjában, ha PIXMA nyomtatód rendelkezik ezzel a funkcióval. A szegély nélküli nyomtatás azt jelenti, hogy egészen a papír széléig nyomtathatsz. A szegély nélküli nyomtatáshoz a nyomtató megnöveli a kép méretét, hogy kitöltse az oldalt. Ellenőrizd a képernyőn megjelenő előnézeten, hogy a fontos részletek a kép szélén nem maradnak-e le.