A portrait of a blonde woman outdoors, holding a soft blue checked fleece scarf close to her, taken with a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM lens.

PORTRÉK

A portréobjektív nyújtotta különbség

Az EOS fényképezőgépekhez általános célú, szettben kínált objektívek tartoznak, amelyek jól beválnak a fotózási stílusok többségénél. Van azonban számos speciális objektív, amelyet meghatározott műfajokhoz, például portréfotózáshoz terveztek. Ezek hatalmas különbséget jelenthetnek a fényképek szempontjából. A portréobjektívek esetében a fő különbséget a fókusztávolság és a maximális rekesznyílás jelenti.

A megfelelő fókusztávolság kiválasztása

A fókusztávolság az objektív és a fényképezőgép érzékelője közötti távolság a témára való fókuszáláskor, és mm-ben kerül meghatározásra. A zoomobjektívek tartománya minimum és maximum értékkel kerül feltüntetésre, pl. 18–55 mm. A portréobjektív általában egy olyan objektívet jelent, amelynek fókusztávolsága meghaladja a 85 mm-t.

Ennél a klasszikus, fejtől vállig befogott kompozíciónál a speciális EF 85mm f/1.8 USM portréobjektív nagyobb fókusztávolságot biztosít a természetes hatáshoz, továbbá ahhoz, hogy a modell elkülönüljön a háttértől.

Ezzel szemben egy rövidebb, például 24 mm-es fókusztávolság eltorzítaná az alany arcát, mivel látszólag módosítana az arányain. Ráadásul a hátterek többnyire szembetűnőbbek a rövidebb fókusztávolságok esetén.

A nagyobb rekeszméret nagy segítség

A portrék készítéséhez megfelelő objektív kiválasztásánál egy másik fontos tényező a maximális rekeszérték. A rekeszérték az objektívnyílás méretére vonatkozik, amelyen keresztül a fény eljut a fényképezőgép érzékelőjéhez.

Mindegyik objektív valamilyen rekeszérték-besorolást kap, pl. f/2.8 vagy f/5.6. Egyes zoomobjektívek rekeszérték-besorolása attól függ, hogy milyen fókusztávolság kerül kiválasztásra; ezeknél a rekeszérték-tartomány pl. f/3.5–5.6 lehet. Minél kisebb a rekeszérték száma, annál nagyobb a maximális nyílás, és portréfotó készítésekor előnyösebb egy nagyobb maximális rekeszértékkel rendelkező objektív használata.

A nagyobb rekesznyílás több fényt enged át az objektíven keresztül a fényképezőgépbe, így a nagy rekeszértékű objektívek kiválóak a kedvezőtlen fényviszonyok melletti fotózás, például beltéri portrék készítése esetén. Egy másik előnyük, hogy amikor maximális értékre állított rekesznyílással fotóznak – ezt gyakran hívják „széles látószögnek” – ilyenkor nagyobb mértékben mosódik el a háttér, amit a portréfotósok kedvelni szoktak.

Nézzünk néhány példát a különböző rekeszértékekkel való portréfotózásra a Canon EOS M5 készülék és a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM objektív használatával.

Kapcsolódó cikkek
A baby plays with an abacus.

BABAFOTÓZÁS

12 babafotózási tipp, amelynek már ma hasznát veheted

Őrizd meg fontos pillanatokat, és örökítsd meg gyermeked fejlődését a babafotózást szórakoztatóbbá varázsoló és nagyszerű eredményeket garantáló ügyes módszereinkkel.

A girl holds a frisbee in front of her face like a picture frame.

CSALÁDI FOTÓZÁS

Készíts jobb portrékat, fotózz családi pillanatokat!

Katja Gaskell családi blogger okostelefonját egy Canon EOS M50 gépre cserélte, és az eredmények megdöbbentették – ezeket a technikákat kipróbálva te is lenyűgözheted magad.

A mother picks her son up to hug, both of them wearing sunglasses. Photo by Christian Anderl.

CSALÁDI FOTÓZÁS

Természetes, kreatív családi portrék készítése

Christian Anderl portréfotós bemutatja, hogyan lehet egy Canon fényképezőgéppel képeket készíteni a családi szórakozásról.

A composite of three portraits of a woman outdoors, in an orange waterproof. The left has a clear subject and background, the middle is in between and the right has a clear subject and blurred background. Photo by Richard Walch, taken with a with a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM lens.

E három kép mindegyike ugyanazzal a fókusztávolsággal készült, a rekesznyílás mérete pedig az első képnél használt kicsitől (magas f-szám) a harmadik képnél használt szélesig (alacsony f-szám) változó. Amikor zavaró háttereket próbálunk eltüntetni a portréfotókról, nélkülözhetetlen a nagy rekeszértékű objektív. A harmadik képen a szemlélő figyelme a zavaró háttérről az alany arcára terelődik, és ez jóval hatékonyabb portrét eredményez.