male portrait

Öt tipp lenyűgöző portréfotók készítéséhez

A nagyszerű portréfotók készítése, különösen az utcán, kihívást jelentő feladat. Nagyon sok benne a változó: biztosítani kell a megfelelő fényt, közel kell kerülni a témához, és a fényképezőgépet is elég gyorsan kell kezelni. Bármilyen fényképezőgéppel készíthetők jó képek, sok fotós azonban inkább tükörreflexes készülékeket használ, így jobban a kezükben tarthatják az irányítást, és kimutathatják kreatív érzéküket. Bármilyen fényképezőgéped legyen is, reméljük, hogy ez az öt tipp a segítségedre lesz, ha embereket fotózol – legyenek azok barátok, a családod vagy akikkel az utcán találkozol.


1. A portrékészítéshez használj expozíció-kompenzációt

Az expozíció-kompenzáció bonyolult dolognak hangzik, pedig egyszerűen csak világosabbá vagy sötétebbé teszi azt, ami a fényképezőgépedben van. Elsősorban a világos bőrtónusok megörökítésére használják, és ha biztosítani szeretnék, hogy a téma ne tűnjön elmosódottnak, illetve a sötét bőr természetesnek ható rögzítésére. Szinte minden tükörreflexes fényképezőgép, a legtöbb kompakt fényképezőgép és sok okostelefon rendelkezik expozíció-kompenzációs beállítással. Nézd meg a kézikönyvet, és találd meg a sajátodat. Az emberek arcának világosításához forgasd a tárcsát 1-gyel feljebb pozitív irányba, a sötétítéshez pedig 1-gyel lejjebb negatív irányba.

 


2. Kerülj közelebb

Bár egyszerűnek hangzik, a témához közelítés a legnagyobb kihívás jelentheti – különösen, ha egy idegent vagy egy sokat mozgó személyt fotózol. Ugyanakkor, ha a fényképezőgépet fizikailag is közelebb viszed, a portrén megörökítheted valakinek az arckifejezését, az arcvonásait és a szemében lévő csillogást.

A zoomobjektív helyett használj normál vagy nagy látószögű prémium objektívet – ezáltal kénytelen leszel közelebb kerülni a témához, a kisebb méretű objektívek pedig kevésbé ijesztőek az alanyok számára. Kérd meg egy barátodat vagy a családod egyik tagját, hogy álljon be az objektívhez közel. Ha idegenekről szeretnél portrét készíteni, kérj tőlük engedélyt – ezt gyakran találják hízelgőnek, ráadásul időt is nyersz vele a kép beállításához. Amíg kényelmesen használod a technikát, használd a fényképezőgéped automata fókusz módját és a rövid záridőt, így a téma és a közted lévő távolságra koncentrálhatsz.

 


3. Készíts őszinte felvételeket

A természetes hatású, őszinte portrék rögzítéséhez készíts alanyodról több felvételt is, mielőtt és miután beáll a fotóhoz. Az emberek általában lazábbak, ha a gépet akkor oldod ki, amikor nem számítanak rá, és a természetes mosolyuk vagy a gyermekek huncut tekintete is könnyebben megörökíthető. Ha fényképezőgéped rendelkezik sorozatfelvétel vagy folyamatos felvételkészítés funkcióval, próbáld ki. A zoomobjektív használatával és a távolról történő fotózás révén portréid kevésbé erőltetettnek és természetesebbnek tűnnek.

 


4. Meséld el valakinek a történetét a saját környezetéhez kapcsolódva

Ha valakinek a portréját a megszokott környezetében készíted el, a története többet mond egy egyszerű arcképnél. Nagy látószögű objektívvel például megörökíthetsz egy szakácsot, miközben a konyhában dolgozik, vagy egy gazdát egy tehenekkel teli mezőn. Zenész barátodat akár egy gitárüzlet belsejének elmosódott hátterével is lefotózhatod. Gondold el, mit szeretnél a fénykép hátterében látni és miért. A cél egy hatásos vizuális élményt nyújtó kép elkészítése, amely több jelentéssel bír, és amelyet nézve az ember még többet szeretne megtudni.

 


5. Kísérletezz, és szegd meg a szabályokat

A fényképezőgép beállításainak módosítása mellett a portéfelvételek számos módon tehetők érdekessé és kelthetnek kreatív hatást. Például megkérheted az alanyt, hogy ne a fényképezőgépbe nézzen, hanem valami távoli dologra, vagy olyasvalamire, ami a képben van ugyan, de nem a fényképezőgép. Akár egy kis létráról, felülről is lefotózhatod őket – vagy behajlított térdekkel, derékmagasságból. Szegd meg a szabályokat, és töltsd meg teljesen a képkocka közepét a témával. Kipróbálhatod a háttérvilágítást, az árnyékokat és az hosszú záridőt, hangulatot csempészve ezáltal a portékba. A cél a kísérletezés, a tanulás és olyan eredmények elérése, amelyekkel elégedett lehetsz, valamint olyan képek rögzítése, amelyeket másokkal is meg szeretnél osztani.