dark portrait of girl

Készíts jobb portrékat

Kihívást jelentő fényviszonyok

Az éjszakai portrékészítés nehéz feladat, mert gyakran vakura van szükséged, hogy elég fényed legyen. A témádat körülvevő természetes fény azonban nagyon hangulatos lehet. Olyasmi, amit szívesen megtartanál a portrédon.

Az Éjszakai portré mód megkönnyíti a feladatodat, mert megváltoztatja a fényképezőgéped gondolkodásmódját. A beépített vakut használja, vagy felismeri a vakupapucsra csatlakoztatott Speedlite vakut, és elegendő záridőt biztosít a környezeti fény számára, hogy kialakítsa a kép hangulatát. Ehhez lassabb záridőt használ, és automatikusan megadja a vakuidő beállításait. Előfordulhat, hogy a hátteret erős fények sokaságaként látod, azonban ezek fénye sokkal gyengébb, mint gondolnád. Állítsd be úgy a témádat, hogy a vaku világítsa be a környezeti fény helyett, és a lehető legjobb eredmény érdekében használj állványt a fényképezőgép bemozdulásának kiküszöböléséhez. Mindig érdemes megkérni az alanyodat, hogy maradjon mozdulatlan, amíg elkészül a felvétel.

A nagyon fényes környezet túl magas kontrasztot eredményezhet az elkészült portrén. Amikor a témád a háttérből van megvilágítva, sokat segíthet egy vaku. Ha van, akkor csatlakoztass egy Speedlite vakut a vakupapucsra, vagy állítsd be a beépített vaku elsütését minden felvételhez. A fényképezőgép kiegyensúlyozza a vaku és a napfény hatásait, hogy egy sokkal jobb minőségű képet kapj, amelynek mindkét eleme – az alanyod és a háttér is – optimális egyensúlyban van.

Válaszd ki a megfelelő objektívet a témád kiemeléséhez

Ha EOS fényképezőgéppel fotózol, egy nagy maximális rekesznyílással rendelkező objektívvel elkülönítheted a témát a háttértől. Az 50-100 mm közötti fókusztávolságú prímobjektívek ideálisak a portréfotózáshoz. A makroobjektívek mind a portrékhoz, mind a közelképekhez használhatók. A nagy rekesznyílásból a legtöbbet a Rekesz-előválasztás mód (Av) vagy a Manuális mód (M) használatával hozhatod ki, és próbáld ki az Automatikus ISO beállítást, hogy az expozíció megfelelő legyen. Válts egyetlen AF-pont használatára, lehetőleg ne a kép középpontjában – a nagy rekesznyílással való fotózáshoz pontosan kell fókuszálnod. A One Shot mód szintén jó választás lehet, mert lehetővé teszi az objektív számára a fókusz rögzítését, így szükség esetén valamelyest újrakomponálhatod a képet.

Gyakorold az őszinte képek készítését okostelefonod segítségével

A Canon Camera Connect alkalmazásnak köszönhetően a Canon sok fényképezőgépe távvezérelhető Wi-Fi-kapcsolaton keresztül az okostelefonodról.

Némely típus esetében a távvezérlés magában foglalja az élőképes nézetet is, valamint fotókat készíthetsz vele egyszerűen csak megérintve a telefonod képernyőjét. Helyezd el úgy a fényképezőgépedet, hogy a témád felé nézzen, majd kövesd a képet az okostelefonon, és készítsd el a felvételt a tökéletes pillanatban. Ezzel a módszer segíthet az alanyodnak ellazulni, mert nem közvetlenül őt nézed.

A portré elkészítése előtt gondolj a nyomtatásra

A portréképeket gyakran nyomtatják és keretezik, de a portrék és nyomatok készítésének új módjaként próbálhatod előbb átgondolni a végterméket. Több képből álló nyomat esetén találj ki egy állandó elemet, ami összeköti őket. Dönthetsz például úgy, hogy egy személyről három különböző nézetből készítesz képet. Az egyiken balra, a másikon a fényképezőgépbe, míg a harmadikon jobbra néz. Ha megvan a három fotód, nyomtasd ki őket. Sokat segít, ha az egyes felvételek stílusa konzisztens marad. Ha fekete-fehér nyomatot választasz, akkor mindháromnak fekete-fehérnek kell lennie. Gondold át, hogyan rendezed el a nyomatokat úgy, hogy az többletjelentést adjon az adott személy portréjának.

Kísérletezz mozgó portréval

Egy személyiség lényegét egy fotón megörökíteni nehéz feladat, viszont a videóval lehetőséged van olyan portréfilmet készíteni, amivel az alanyod több arcát is bemutathatod. Kezdd a kiválasztott személlyel kapcsolatos történeteddel. Sokat segíthet, ha felvázolod, vagy akár le is írod. Váltogasd a nagy látószögű felvételeket, amelyeken bemutatod a személyt és teljes környezetét, és a közeli felvételeket, kiemelve alanyod egyes részleteit – a mosolyát, a szemeit, a kezeit vagy a ruháját –, minden olyan részletet, amely segít elmesélni a róla szóló történetet. A változtatható látószögű képernyővel különböző magasságokból készíthetsz felvételeket, és megfigyelheted, hogy mennyire változtatja meg a fentről vagy alulról készített felvétel azt, ahogy a témádat érzékeled. Ha a fényképezőgépen elérhető, akkor kísérletezz a lassított felvétellel, kihangsúlyozva a portré egy-egy pillanatának álomszerű mivoltát.

Tipp: A vágás során az egyes klipek legyenek rövidek (2-3 másodperc), és törekedj arra, hogy a videód teljes hossza ne haladja meg a 90 másodpercet – a vágás folyamata így az adott személy legfontosabb jellemvonásainak megjelenítésére fog törekedni.