2 men playing basketball with sunlight behind them

Emeld magasabb szintre az akciófotózást

Válaszd a megfelelő módot

Ha a fényképezőgéped rendelkezik ezekkel, akkor a legjobban használható módok a Záridő-előválasztás AE (Tv) vagy a Sport. Az első segítségével kiválaszthatod a záridőt; a második automatikusan beállítja neked.

Tipp: Amikor valaki nagy sebességgel közeledik feléd, azt nehéz követni. Próbálj meg előre arra a helyre fókuszálni, ahol feltehetőleg az akció történni fog, és nyomd le félig az ujjaddal az exponálógombot. Amikor az akció erre a pontra ér, egyszerűen nyomd le az exponálógombot a felvétel elkészítéséhez.

Sport mód

A dinamikus sportokat egyszerűbb megörökíteni a Sport mód használatával. Az exponálógombot lenyomva tartva nagy sebességű sorozatokat készíthetsz. A fényképezőgép követő fókuszt használ, és dinamikusan a legjobb AF-pontra váltva követi az eseményeket – így minden kép éles lesz.

Tárhely és akkumulátor

Hosszú folyamatos felvételkészítéshez használj nagy sebességű memóriakártyát. A standard memóriakártyák túl gyorsan megtelnek, mert a fényképezőgép a pufferjét használja az ideiglenes tárolásra. A folyamatos felvételkészítési mód az akkumulátor töltöttségét is csökkenti, ezért gondoskodj róla, hogy ne merülj le. Ha nincs tartalék akkumulátorod, akkor ne feledd kikapcsolni a fényképezőgépet, ha nem használod, vagy aktiváld az Automatikus kikapcsolás funkciót.

Kövesd a témáidat

Ellenőrizd a fényképezőgép menüjében a SERVO AF funkciót. Amikor a funkció aktív, a fényképezőgép folyamatosan követi és fókuszban tartja a mozgó témát. A követést a legjobb épp azelőtt kezdeni, hogy a téma eléri az ideális helyet.


Zoom

Ha túl távol vagy, és fel kell nagyítanod a témát, akkor a legjobb, ha a manuálisan zoomolsz. A digitális zoomot hagyd meg utolsó lehetőségként, mert pixelessé teszi a képet. Nagyobb helyszíneken, például stadionokban és arénákban a vaku csak az előtted lévő két-három sort világítja meg – inkább kapcsold ki.

Szűkítsd a fókuszt

A sportfotóknál a háttér gyakran tartalmaz színes és kontrasztos elemeket. Ahhoz, hogy a mozgalmas jelenetekben a témára tudj fókuszálni, próbálj kiválasztani egy kisebb AF-pont területet. Gyakorlás szükséges ahhoz, hogy ezeket a témán tartsad, azonban a végeredmény miatt megéri.

Tipp: Ellenőrizd a fényképezőgép menüjében az AI SERVO AF funkciót. Amikor az AI SERVO AF aktív, a fényképezőgép folyamatosan követi és fókuszban tartja a mozgó témát. Segíthet, ha egy kicsivel korábban választod ki a témádat, és az ideális hely előtt megkezded a követést.


Az optikai képkeresővel mindkét szemeddel követheted a játékot

Az optikai képkereső autofókuszával követheted a témádat, miközben a másik szemedet is nyitva tartva nem maradsz le egyetlen akcióról sem.

Tipp: Gyakorold mindkét szemed nyitva tartását, egyik szemeddel a képkeresőbe, másikkal a teljes jelenetet nézve. Kisebb valószínűséggel maradsz le a fontos pillanatokról.

Az időzítés kulcsfontosságú

A legjobb felvételek a megfelelő pillanatban készülnek. Ha például sikerül felvenned egy teniszmérkőzés ütemét, látni fogod, ahogy a játékosok szerváláskor egy pillanatra lelassulnak – ez az ideális alkalom, mert a labda ekkor szinte mozdulatlan.


Tipp: Az exponálógombot félig lenyomva rögzítsd a fókuszt a célvonalon. Amikor a versenyzők az utolsó erejüket megfeszítve nekilendülnek, neked csak enyhén meg kell nyomnod az exponálógombot.

Záridő beállítása

Állítsd a módválasztó tárcsát a Záridő-előválasztás AE (Tv) módra, és válaszd ki a megfelelő záridőt. Például a feléd száguldó versenyautó esetében 1/1000 mp vagy annál gyorsabb záridő szükséges, míg a kertben focizó gyerekeknél elég az 1/500 mp. A fényképezőgép ezután automatikusan kiválasztja a megfelelő rekeszértéket. A záridő-előválasztás kulcsa, hogy fel tudd mérni, milyen jellegű akciót fogsz fotózni. Nagy sebesség esetén az Automatikus ISO beállítás segítségével a témádat kedvezőtlen fényviszonyok esetén is meg tudod örökíteni.

Tipp: Tartsd fókuszban az embereket, amikor a fényképezőgép felé közelednek: az akció megörökítéséhez használj gyorsabb záridőt. Ezt a módszert kiválóan alkalmazhatod az oldalvonalnál, amikor a futballmeccs során egy szerelés közeledik feléd.

Gyakorold a pásztázást

A pásztázás az a művelet, amikor az objektív mozgatásával egy veled párhuzamosan haladó témát követsz. Gyakran használják lassabb záridővel, hogy a téma éles legyen, miközben a mozdulatlan előtér és háttér elmosódott. A gyakorláshoz használd az optikai képkeresőt, és csípőből fordulj, hogy egyenletes legyen a mozgás. Ha az objektív képstabilizátorral (IS) rendelkezik, keress egy képstabilizátor-mód kapcsolót az objektív oldalán, és kapcsold a 2. képstabilizátor-módba.

Rejtőzködő hősök

A kiváló sportfotók nem csak a győztesekről szólnak. Az apró részletek – a meccslabda, a bíró, a közönség egyetlen tagjának érzelmei – azok, amelyek gazdaggá és méllyé teszik az esemény portréját. Ezekben az esetekben a normál vagy Automatikus beállítások is megteszik.

A sportdiadalok nagyszerű film témát szolgáltatnak. Itt történetmeséléssel kapcsolatos tippeket találsz.

Válassz ki olyan narratív pontokat, amelyek segítségével összeállíthatod a történetedet, kezdve a helyszínnel és a közönséggel (koncentrálj az érdekes részletekre). Amikor futóversenyeket filmezel, örökítsd meg a rajtot, a célt, a bemelegítéseket és a verseny utáni ünneplést is. Az élen haladó versenyzőkről a pálya különböző pontjain készíthetsz felvételeket. Készíts klipeket az eredményjelző táblákról, a körök diagramjairól, az utolsó kör csengőjéről és egyebekről – nagyszerűen alkalmazhatók a vágás során átmenetként az akciójelenetek között.

Tipp: Váltogasd a látószöget – a szélestől a közepesen át a szűkig. Filmkészítés közben kerüld a zoom használatát: komponáld meg az első felvételt, és nyomd meg a rögzítés gombot. A sok rövid klip általában jobb, mint egy hosszú klip.

Mutasd be a felvételeket a legjobb formájukban

Nem meglepő, hogy a legjobb sportfotók izgalmasak és hatásosak – akárcsak maguk a sportok. A kiváló minőségű fényes papírok, mint a Pro Platinum, a legjobbat hozzák ki képeidből.

Ha egy arénát különböző szögekből örökítesz meg, akkor a fotószerkesztő programok utólagos használatával drámai hatású, összetett képet készíthetsz az egész környezetről.