Three cyclists ride around a velodrome; the cyclists are in sharp focus, with everything else blurred.

A FÉNYKÉPEZÉS ALAPJAI

A svenkelés elsajátítása a jobb akciófotók érdekében

A svenkelés egy olyan technika, amelyet általában akciófotókhoz használnak a mozgás érzékeltetése miatt. Azt jelenti, hogy rövid záridőt állítasz be, és a téma mozgásának irányába mozgatod a fényképezőgépet. Megfelelő kivitelezés esetében a téma éles marad, míg a keretben lévő háttér és a mozdulatlan tárgyak lágyan elmosódnak a keretben.

Svenkelést használhatsz akkor, ha érzékeltetni szeretnéd a mozgást a képeiden, kreatív hatást szeretnél elérni, el szeretnéd mosni a hátteret, vagy még inkább fókuszba helyeznéd a témát.

Bármi is legyen a célod, a svenkelés remek készség, és hatásos művelésének titka a... gyakorlás. A svenkeléshez jól kell tudnod kezelni a fényképezőgépet, ezért semmi sem helyettesíti a tapasztalatot. A svenkelést jól lehet gyakorolni olyan témákon, mint a pályasportok, mert ezek esetében sok lehetőséget kapsz a tudásod tökéletesítésére, amikor a téma megtesz egy-egy kört.

A fényképezőgép beállítása

Válts Záridő-előválasztás vagy teljesen Manuális módba, és add meg a záridő értékét. A sebesség több tényezőtől függ: a téma mozgási sebessége, a témától való távolságod, a használt objektív és a háttér homályosságának kívánt mértéke.

Kezdj például 1/60 mp-es záridővel, és ezt tovább csökkentheted, amikor már jobban tudod követni a mozgást. Ne felejtsd el kikapcsolni az objektívstabilizálót (hacsak nem a 2. módot használva fotózol objektívvel – ha igen, használd ezt).

A svenkelés remek módszer arra, hogy borongós időben izgalmasabbá tedd az akciófotókat. Ha nagyobb látószögű objektívet használsz, és közelebb állsz a pályához, akkor olyan felvételt készíthetsz, amely valóban a cselekmény részesévé teszi a nézőt.

Fókuszálj előre

Ha nem szeretnéd, hogy a fényképezőgép svenkelés közben új fókuszt keressen, állítsd be előre az objektív fókuszát. Döntsd el, hol szeretnéd megörökíteni a témát, fókuszáld oda a fényképezőgépet, majd állítsd kézi fókuszra az objektívet.

Miközben a téma közeledik, gondosan kövesd nyomon a mozgását a keresővel. Tedd rá az AF-négyzetet, és kövesd nyomon a mozgását a keresőben, miközben elhalad előtted. Egyenletesen forgasd a fényképezőgépet a mozgás irányába, és közben ügyelj arra, hogy függőlegesen ne mozgasd. A sorozatfelvételt használva jóval azelőtt nyomd le az exponálógombot, hogy a téma az előre beállított fókuszterülethez érne, és készíts több felvételt, miközben a téma áthalad azon a helyen, ahol meg szeretted volna örökíteni.

Ellenőrizd a képet a fényképezőgép kijelzőjén. Jó munkát végeztél, ha a téma tökéletesen fókuszban van, és selymesen elmosódik a háttér. Viszont megvan az esélye annak, hogy még egy próbát kell tenned!

Kapcsolódó cikkek
A river flowing through a landscape of mossy rocks.

A FÉNYKÉPEZÉS ALAPJAI

Sajátítsd el az expozíció megfelelő használatát

Fedezd fel hogyan módosíthatod a fény mennyiségét képeiden, hogy új megvilágításba helyezhesd fényképeidet.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

A FÉNYKÉPEZÉS ALAPJAI

Tökéletesítsd a képeidet a HDR fotózással

Tanuld meg, hogyan kombinálj egy jelenetről készített képeket, hogy a kép legvilágosabb és legsötétebb elemeinek részleteit is meg tudd örökíteni.