light trail over empty road

Expozíciós fényképezés

Hosszú expozíciós fényképezés

A hosszú expozíció azt jelenti, hogy a fotós néhány másodpercestől néhány órásig terjedő záridővel készíti el a képet, ez pedig nagyszerű technika a lenyűgöző tájfotók készítéséhez.

Először is szükséged lesz egy állványra, amelyen rögzítheted a fényképezőgépedet. Ha kézzel tartod a gépet, az akár 1 másodperces záridő esetén is homályos képet eredményez majd. Állítsd be a jelenetnek megfelelő ISO-értéket, majd állítsd a záridőt legfeljebb 30 másodpercesre a Záridő-előválasztás (Tv) mód segítségével. Akár egy távoli zárkioldót, például az RC-6 távvezérlőt, az RS-60E3 távkioldót vagy a Canon BR-E1 vezeték nélküli távvezérlőt is használhatod, amelyeknél a 2 másodperces időzítő megakadályozza, hogy az exponálógomb megnyomásakor a fényképezőgép bemozduljon.

Amint a fenti példából is láthatod, a hosszú expozíció során a Föld mozgása fénycsóvaszerű vonalat rajzolt az éjszakai égboltra.

A hosszú expozíció nappal történő alkalmazásában az jelenti az igazi kihívást, hogy olyan záridőt állíts be, amely alatt elegendő mozgás történik. Ideális esetben néhány másodpercnél hosszabb záridő szükséges, ezért ne feledkezz meg arról, hogy alacsony ISO-érzékenységgel és kis rekeszértékkel fotózz. Az is segíthet, ha borult időben, árnyékos környezetben, illetve a nap kezdetén vagy végén fotózol, amikor gyengébb a fény. Emellett akár egy szűrőt is beszerezhetsz, amely az objektíved végére szerelve képes megakadályozni egy bizonyos mennyiségű fény behatolását. A legjobb megoldás egy semleges szűrő (ND). Egyes kompakt fényképezőgépek, például a PowerShot G7 X sorozat tagjai beépített ND-szűrővel rendelkeznek, amelyet a menüben kapcsolhatsz be és ki.

A hullámok mozgásának elmosódott hatását az alacsony, 100-as értékű ISO és a kicsi, f/16-os rekeszérték mellett 1/10 és 30 másodperces záridővel rögzítették.

Kapcsolódó cikkek
Fireworks photography

TŰZIJÁTÉK FOTÓZÁSA

10 tipp a tűzijátékok hatásosabb megörökítéséhez

Hasznos ötletekkel segítünk megörökíteni a tűzijátékok örömteli és varázslatos pillanatait, a legjobb fényképezőgép-beállításoktól kezdve családod és barátaid a felvételbe való bevonásáig.

Light Painting Photography

FÉNYFESTÉSES FOTÓZÁS

Festményhatású képek egy fényforrás és a hosszú expozíció használatával

A fénnyel festés azért különösen népszerű fotós tevékenység, mert viszonylag könnyen érhetők el vele nagyszerű eredmények, kevés speciális felszerelés szükséges hozzá, és igazán különleges képeket produkálhatsz.

Astrophotography

CSILLAGFOTÓZÁS

Hogyan fotózz csillagos eget?

Az új technológia minden eddiginél könnyebbé teszi az éjszakai égbolt fényképezését. Szakértői tippjeinket követve csillagos ötös képeket készíthetsz.