Sunset over town

Tájfotózás

Fedezd fel a tájképekhez való speciális objektív által nyújtott különbséget

Bármelyik objektívvel lehetséges nagyszerű tájképeket készíteni. Időnként azonban csak egy speciális objektívvel hozhatod ki a legtöbbet a témából.

A tájképobjektívekként is emlegetett nagy látószögű objektívek által biztosított széles nézeteknek köszönhetően még több dolog fér rá a képre, így még drámaibb és érdekfeszítőbb felvételeket készíthetsz.

Lássunk néhány példát...

Old Brighton pier

bal oldali kép:
Canon EOS 5DS – Fókusztávolság: 105 mm
1/80 mp, f/4.0, ISO: 800

jobb oldali kép:
Canon EOS 5DS – Fókusztávolság: 24 mm
1/60 mp, f/4.0, ISO: 800

A nagyobb fókusztávolság használatával kiemelheted a jelenet azon részleteit, amelyek máskülönben elvesznének. Ha nagyobb látószögű objektívet használsz, az elvonja a figyelmet ezekről a részletekről, és a környezetre helyezi a hangsúlyt, ezzel többet mutatva a jelenetből. A lágy háttér kontrasztosabbá teszi a képet, az oszlopok és a kavicsos tengerpart pedig határozottabb keretet ad a kompozíciónak azáltal, hogy többet mutat az acélgerenda-tartókból.

City view at night

bal oldali kép:
Canon EOS M5 – Fókusztávolság:50 mm
20 mp, f/8.0, ISO: 100

jobb oldali kép:
Canon EOS M5 – Fókusztávolság: 21 mm
13 mp, f/8.0, ISO: 200

A zoomobjektív 50 mm-es fókusztávolsággal való használatának köszönhetően az első képen egészen közelről figyelhetjük meg a várost – az egyes épületek külön-külön is tisztán láthatók. 21 mm-es fókusztávolsággal további épületeket foglalhatunk a képbe, emellett – ahogy ezen a városképen is látható – a szokatlan fényviszonyokra helyezhetjük a hangsúlyt: a felhők között felragyog az ég kékje, megcsillan a meleg napfény az előtérben lévő házakon.

Bridge over low tide

bal oldali kép:
Canon EOS 200D és Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM 18 mm-es fókusztávolsággal
1/10 mp, f/5.0, ISO: 400

jobb oldali kép:
Canon EOS 200D és Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM 10 mm-es fókusztávolsággal
1/8 mp, f/5.0, ISO: 400

Ennél a jelenetnél a nagyobb látószögű objektívnek köszönhetően több látható a tengerből, így a híd is kiegyensúlyozottabb képet mutat. A nagyobb látószögű objektívvel készített képen az égből is több látható, ezáltal élethűen jeleníti meg az ezen a borús napon uralkodó színek széles skáláját.

Akár az a célod, hogy egy teljesebb látképet örökíts meg, többet mutass az égből és az előtérben lévő részletekből, vagy olyan jellemzőket foglalj a képbe, amelyek egy hagyományos objektív használatával láthatatlanok maradnának, egy speciális, nagy látószögű objektív valódi előnyt jelenthet a tájképek fotózásakor.

Kapcsolódó cikkek
LANDSCAPE PHOTOGRAPHY

TÁJFOTÓZÁS

Tájképfotózással kapcsolatos ellenőrző lista

Íme egy gyors képzeletbeli ellenőrző lista – a tájképfotózáshoz szükséges hat legfontosabb dolog.

TIME-LAPSE PHOTOGRAPHY

TIME-LAPSE FÉNYKÉPEZÉS

Time-lapse fényképezési tippek

Ebből a kisfilmből és az útmutatóból megtanulhatod, hogy kezdj hozzá a time-lapse fényképezéshez.

LANDSCAPE AND MACRO PHOTOGRAPHY

TÁJ- ÉS MAKROFOTÓZÁS

Tájkép- és makrofotózás – minden egy felvételen

Henrik Spranz a technikai tudást kreativitással ötvöző fotói hihetetlen népszerűségnek örvendenek az interneten.