child holding autumn leaf

Használd ki az őszi fényeket

Az őszi színek megjelenése tökéletes ok arra, hogy sétálj egyet a fényképezőgépeddel. Az alacsonyabb napállásnak köszönhetően gyakran meleg és lágy a megvilágítás – így egész nap fényképezhetsz. A hűvösebb éjszakák közeledte pedig azt jelenti, hogy nagyobb az esélye a reggeli ködképződésnek – éppen ezért mozdulj ki, és örökítsd meg fotókon és videókon a ködös várost, illetve tájat, mielőtt felkelne a nap.

Zoom

Ha a kora őszi megvilágításban készítesz portrékat, a lényeg az, hogy a lehető legjobb szögből kapd le a fotóalanyt. Ha rázoomolsz az alanyra, vagy kissé eltávolodsz tőle, az eredmény még előnyösebb lesz. A hosszabb zoomtartomány finomítja az arcvonásokat, így még lenyűgözőbb lesz az eredmény.

Objektívek portrékhoz

A portrék hosszabb objektívek használata esetén mutatnak a legjobban. Normál tartozékobjektív esetén is zoomolj annyira hosszan, amennyire csak lehet, majd lépj hátrébb a fotóalanytól. Így az eredmény még kellemesebb.

Nagyobb fókusztávolságú teleobjektív esetén fordítsd el a fókuszgyűrűt, és ezáltal csökkentsd a távolságot a fotóalany és a háttér között. A tömörebb hatás érdekében lehet, hogy el kell távolodnod a fotóalanytól.

Erős háttér- és oldalfény esetén nagyon fontos, hogy az objektív tiszta legyen. Az ujjlenyomatok és a kosz miatt nagyobb az esélye a becsillanásnak, melynek következtében tompábbá válnak a képek, és furcsa fényfoltok keletkezhetnek. Érdemes napellenzőt használni, így a becsillanás minimálisra csökkenthető.

Portré mód

Fordítsd el a fényképezőgép üzemmódválasztó tárcsáját a jelenetek módra, majd válaszd ki a portré módot. Ezzel az egyszerű lépéssel elérheted azt, hogy a fényképezőgép beállításokat kisebb mélységélességhez és finomabb bőrtónusokhoz optimalizáld. Készülj a sorozatfelvétel-készítésre, miközben el akarod kapni a legjobb arckifejezést.

Egyetlen arc kiválasztása

A fényképezőgép arcérzékelési rendszere egyszerre több arcot is felismer a képeken. Ha a kiválasztott portréalany a tömegben áll, akkor válaszd ki az arcát, hogy a fényképezőgép elsősorban arra fókuszáljon. Így a fényképezőgép akkor is követni fogja a témát, ha újrakomponálod a képet; ezáltal a téma fókuszban marad, és megfelelő lesz az expozíció.

Fókuszálj a fotóalany szemére

Kreatív zóna módban – pl.: Tv, Av, P, M – hozzáférsz a fényképezőgép összes beállításához. Válassz ki egy AF-pontot, és mozdítsd el azt az optimális területre; vagy fókuszálj a fotóalany szemére, majd komponáld újra a jelenetet. Ha nagyon megválogatod a fókuszpontokat, elérheted, hogy éles legyen a fotóalany tekintete, és ez a legfontosabb egy portré esetében.

Ha USM fókuszmotorral rendelkező Canon objektívet használsz, manuálisan is beállíthatod a fókuszt az automatikus fókuszálás végeztével. Egyszerűen fordítsd el a fókuszgyűrűt az objektíven, és finomíts a fotóalany fókuszán. Ha EOS M sorozatú fényképezőgéped van, és EF-M objektívet használsz, hasonló eredményt érhetsz el a fényképezőgép AF+MF funkciójával.

Fényképezés árnyékos helyen

Az őszi estéken az erős napsugarak eléggé kellemetlenek lehetnek a portréalany számára. Ráadásul a fényképeken nagyobb lesz a kontraszt, és mélyebbé válnak az árnyékok. Jobban jársz, ha egy fa vagy egy épület árnyékába állítod a fotóalanyt, így nem fog hunyorogni. Ráadásul a világos háttér még drámaibb hatást ad a képnek.

Használd ki az őszi fényeket

Az évszakok változásával beköszöntenek a kora őszi napok végére oly jellemző különleges fényviszonyok. Az alacsony napállásnak köszönhetően az őszi estéken a finom és meleg napsugarak tökéletesek portréfotók készítéséhez. Emberek és portrék fényképezésekor hozd ki a legtöbbet a fényviszonyokból azáltal, hogy a fotóalanyt úgy állítod be, hogy a nap a háta mögött legyen, majd kapcsold be a beépített vakut, így a fotóalany arcára is kerül egy kis fény. A többi már a fényképezőgép dolga. A te feladatod pusztán annyi, hogy a fotóalany viszonylag közel – kevesebb mint négy méterre – álljon a fényképezőgéptől.

Meleg fény visszaverése

Az is egy megoldás, hogy a fotóalanyt egyik oldalról világítja meg a meleg fény. Tarts egy darab papírt a fényforrással szemben, így némi fény visszaverődik a fotóalany arcának árnyékos oldalára. Bármilyen papírt használhatsz, az A3 méretű fotópapírtól egészen az éttermi étlapig – az a lényeg, hogy fehér vagy semleges színű legyen.

Részleges fénymérés háttérvilágításos képekhez

Ha úgy akarsz fényképezni, hogy a nap a fotóalany mögött helyezkedik el, előfordulhat az, hogy túl sötét lesz a fotóalany arca. Állítsd a fénymérési módot részleges fénymérésre, majd helyezd a keret közepét a fotóalany arcára. A részleges fénymérés a keret közepe körül található kis körtől mérendő. Miután megmérted a fényerőt, nyomd meg a * gombot az expozíció rögzítéséhez, mielőtt újrakomponálnád a képet.

Fényképezés felhős, tompa fényű napokon

Néha a kora őszi napok felhősek, és ez lapos árnyékokat, valamint kisebb megvilágítást von maga után. Néha ez a fénymennyiség elég portrék készítéséhez, azonban gyakran segítségre van szükség. Használj Speedlite vakut, és úgy állítsd be a vaku zoomját, hogy csak egy vékony fénysugár legyen. Ezután irányítsd a fénysugarat a fotóalanyra, így adhatsz kivételes mélységet, valamint formát az arcának. Az eredmény gyakran még jobb abban az esetben, ha használod a fényképezőgép vakuját. Az automatikus E-TTL-vaku használatával az expozíció a lehető legjobbra fog sikerülni.

Tippek beltéri fotózáshoz

A kiszámíthatatlan, kora őszi időjárás miatt néha bent kell fotóznod. Keress egy ablakot, és diffúzorként egy darabka fehér hálót vagy tüllanyagot használj. A portréalany először úgy álljon be, hogy az ablakon át beszűrődő fény megvilágítsa arcának egyik oldalát, majd kérd meg arra, hogy kissé forgassa el a fejét, és nézzen ki az ablakon. Így a lágy fény egyenletesen világítja meg az arcukat. Mindenképpen kapcsold ki a vakut, és tartsd mozdulatlanul a fényképezőgépet a jobb eredményért.

AF-pont kiválasztása

Akár portrékat, tájképeket vagy városi látképeket készítesz, tudnod kell, hogy mire fókuszál a fényképezőgép. A több pontos AF sok téma esetében hasznos, azonban ha valami különlegeset szeretnél, és a fotóalany szemére fókuszálnál, egyetlen pont használata sokkal megbízhatóbb. Válaszd ki a Settings (Beállítások) üzemmódot fényképezőgépeden, és kísérletezz a különböző fókuszpontokkal.

Színtelítettség

Állítsd be a fényképezőgépet úgy, hogy az erős színtelítettség segítségével éles és látványos kora őszi képeket készíthess. Az őszi táj sárga, vörös és arany színű árnyalatai gyakran jobban tükröződnek, mint a zöld árnyalatok; éppen ezért állítsd a fényképezőgép expozíció-kompenzációját alulexponáltra -1/3 vagy -2/3 lépésekben, és örökíts meg erősebb, valamint teltebb színeket. Ha a fényképezőgéped rendelkezik „My Colors” (Saját színek) funkcióval, azt is használhatod. Válaszd ki a „Vivid” (Élénk) funkciót az erősen telített színekért.

Fényképek rögzítése RAW formátumban

A RAW formátumú képek (szemben a JPEG-képekkel) biztosítják a legnagyobb rugalmasságot a számítógépen végzett utómunka során. Ha RAW-képek mellett döntesz, győződj meg arról, hogy sok szabad hely van a memóriakártyán. A RAW-képeket fel lehet dolgozni néhány fényképezőgépen, azonban a feldolgozás általában számítógépen történik. A Canon Digital Photo Professional szoftver lehetővé teszi a RAW-képek feldolgozását EOS fényképezőgépek esetében. A RAW esetében megváltoztathatod a kép fehéregyensúlyát, ezáltal melegebbé válik a kép. Ráadásul kísérletezhetsz különböző képstílusokkal, mint például az őszi árnyalatok stílus; ezeket letöltheted a Canon weboldaláról.

Videofelvétel

A kora őszi időben készített videofelvétel során kiemelheted a kontrasztot az élénk színű jelenetek és a tompább kontrasztú felvételek között. A helyi parkokban és vidéken láthatsz példát az élénk színekre. Ha barátok, a család vagy más emberek a sztárjai a videódnak, öltöztesd őket annak megfelelő színes ruhákba.

Az őszi árnyékban ragyogó levelek adják a táj színét, és tökéletes alapot biztosítanak a videód számára. Mindenképpen örökítsd meg a levelek hullását a fákról, vagy dobj fel pár marék levelet a levegőbe. A fotóalany előtt hulló levelek még tökéletesebbé teszik a jelenetet. Számos LEGRIA modell esetében lehetőség van a lassított felvétel üzemmódra, mellyel egyszerűen lehet rögzíteni a hasonló jeleneteket. Ne felejtsd el felvenni a száraz leveleken ropogó léptek zaját se! Hiszen ez az ősz hangja.

A legfontosabb lépés pedig a videó szerkesztése és megosztása – még mielőtt az őszt felváltaná a tél.

Mutasd be felvételeidet a legjobb formájukban

Érdemes optimális képet választani meleg tónusú képek nyomtatásakor. A népszerű magas fényű Canon Photo Paper Pro Platinum hihetetlenül részletes és színes képeket eredményez, azonban érdemes kipróbálni puhább papírokat is. Ilyen például a Canon Photo Paper Plus Semi-gloss, melynek selyem borítása és kevésbé fényes felülete kevesebb csillogást eredményez.

A My Image Garden Canon szoftver egyetlen könnyen kezelhető képernyőn jeleníti meg az összes nyomtatási beállítást, mint például a papírtípus, papírméret és szegélyek beállítását. Ráadásul lehetőséged van arra, hogy képeket adj a naptárhoz, események alapján rendezd őket, készíts belőlük kollázst, vagy más kreatív módon nyomtasd ki őket.

A Canon számos hordozótípust biztosít a PIXMA nyomtató számára, – matt, félfényes, magas fényű – melyek saját tulajdonságaikkal megfelelnek fotózási stílusodnak.