A close-up of a snail on a leaf. Taken on a Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens.

MAKROFOTÓZÁS

Hogyan készíts makrofotókat idén ősszel?

A felvételek közeli elkészítése a makrofotózás lényege. Kiemeli az emberi szem számára nem látható textúrákat, és megmutatja a részletekben rejlő szépséget. A makrofotózás gyakorlásához nem kell messzire utaznod. A hétköznapi tárgyak közelről nézve új perspektívába kerülnek, így saját kerted vagy a közeli park is tökéletes terep lehet a próbálgatásra.

1. Milyen felszerelésre lehet szükséged a makrofotózáshoz?

Sok objektív tud közelre fókuszálni, azonban csak egyetlen valódi makroobjektív kínál legalább 1:1 arányú vagy élethű nagyítást. Ez azt jelenti, hogy ha a fényképezőgép a legkisebb fókusztávolságra van állítva, az érzékelőn megjelenő kép a témával megegyező méretű lesz.

Az ilyen típusú objektív minimális fókusztávolsága nagyon kicsi, tehát az apró tárgyakról is a képkeretet kitöltő, közeli felvételeket készíthetsz. A Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM objektív például akár 3 cm-re is képes fókuszálni. Az objektívbe épített, ötletes, LED-es Macro Lite azzal képes kompenzálni a témára eső árnyékot, hogy a fényképezőgépet ilyen közel hozza. Ha EOS M sorozatú fényképezőgéped van, például Canon EOS M50 vagy Canon EOS M6 Mark II, a Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM objektív ugyanazt a Macro Lite funkciót biztosítja.

A Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens and a tripod lie on long grass.

A makrofotózásba már azelőtt is belekóstolhatsz, hogy speciális objektívet vásárolnál – a normál objektívek különböző tartozékaival is növelheted a nagyítást. Ha például egy Canon EF 25 II vagy EF 12 II hosszabbítócsövet rögzítesz a kompatibilis objektív hátsó részére, a normál távolságnál közelebb tudsz fókuszálni. Hasonló hatást érhetsz el, ha az objektív szűrőmenetének első részére egy Canon 250D 58mm vagy egy 500D 77mm előtétlencsét erősítesz.

Bármelyik módszert választod is a makrofotózáshoz, a fényképezőgép bemozdulásának hatásai a témához közel szintén nagyobbak lesznek. Ezért a fényképezőgép stabilitásának megőrzése érdekében érdemes állványt vagy hasonló támasztékot használni, így élesebb eredményeket érhetsz el.

2. Felkészülés a makrofotózásra

Sok EOS fényképezőgép rendelkezik saját Közelkép üzemmóddal, a kreatívabb vezérléshez azonban a fényképezőgépet Rekesz-előválasztás (Av) vagy Manuális (M) üzemmódra kell állítani. Mindkét felvételi módban kiválasztható a rekeszérték, amely jelentősen befolyásolja a makrofotó megjelenését és hatását, valamint az expozíciót.

A legkönnyebb, ha először a Rekesz-előválasztással próbálkozol, mivel ilyenkor a fényképezőgép automatikusan állítja be a záridőt a kiválasztott rekeszértéknek megfelelően egyenletes expozícióhoz. Amikor már készen állsz, hogy teljesen átvedd az irányítást a beállítások felett, tedd a fényképezőgépet Manuális üzemmódba.

3. Az általunk használt rendszer előnyei (EOS 77D + 35mm f/2.8 Macro)

A Canon EOS 77D 24,2 MP-es érzékelőjével kombinálva a makroobjektív tűéles részletgazdagsággal teszi lehetővé, hogy megörökítsd ennek a légynek a lábán látható puha szőrzetet vagy a nagy vörös szemeit.

A Canon EOS 77D kitűnő választás a makrofotózáshoz. A fényképezőgép 24,2 MP-es CMOS-érzékelője elképesztő mértékű részletgazdagsággal képes a rögzítésre, változtatható nézési szögű érintőképernyőjével pedig szokatlan nézőpontokból, például egy „giliszta szemszögéből”, a talajhoz közelről is könnyedén készíthetők képek.

A makroobjektív és a nagy felbontású CMOS-érzékelő részletgazdagságot fokozó erejének maximális kihasználáshoz fontos, hogy a fényképezőgép exponálás közben mozdulatlan maradjon. Már a legkisebb rezgések is befolyásolhatják a képminőséget, ezért, ha a fényképezőgép állványra van rögzítve, a képek elkészítéséhez érdemes időzítőt használni. A Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM objektív képstabilizátorával menet közben is nagyszerűen készíthetők felvételek, állvány használata esetén azonban a képstabilizátort ki kell kapcsolni, mivel a mozgás ellensúlyozására tervezett belső mechanizmus mozgás érzékelésének hiányában ellenkező hatást kelthet. (Néhány objektív rendelkezik ugyan „állványészlelés” funkcióval, de nem mindegyik, ezért az IS manuális kikapcsolása javasolt, különösen hosszú expozíciók esetén.)

A mechanikus rezgések további csökkentéséhez a Főmenüben aktiválhatod a fényképezőgép Tükör felcsapása funkcióját is, illetve beállíthatod a fényképezőgépet Élő nézetre, hogy a tükör pozíciója automatikusan rögzüljön. A fényképezőgépet a Canon EOS 77D Wi-Fi-kapcsolatának köszönhetően akár távolról is vezérelheted az okostelefonodra vagy táblagépedre telepített Canon Camera Connect alkalmazáson keresztül.

4. Rekesznyílás

Kapcsolódó cikkek
See glorious autumn through fresh eyes

ŐSZI FOTÓZÁS

Nézd a csodálatos őszt új látásmóddal!

Theo Bosboom természetfotós osztja meg titkait arról, hogyan örökíti meg az őszt teljes pompájában egyedi perspektívából.

How to capture nature in the city

TERMÉSZETFOTÓZÁS

Hogyan ragadd meg a természetet a városban?

Ossi Saarinen megosztja velünk a városi természet fotózásához praktikus fényképezőgép-beállításokat és a legjobb kreatív technikákat.

Macro photography how-to

MAKROFOTÓZÁS

Útmutató makrofotózáshoz

Ebből az útmutatóból megtudhatod, hogyan vágj neki a közelképek fotózásának.

Az alacsony f-szám azt jelenti, hogy míg a csiga fókuszban van, addig a háttér lágyan elmosódott.

Az általad választott rekeszérték a „mélységélességre” is hatással van – illetve arra, hogy milyen élesen látszik a makrotéma. Az alacsony f-számok, például az f/2,8 és az f/4 kis mélységélességről (csak kis terület lesz éles), míg a nagy f-számok, például az f/11 és az f/16 nagyobb mélységélességről gondoskodnak (a téma nagyobb része kerül fókuszba).

Közelképek készítésekor a nagy mélységélesség is mindössze néhány millimétert jelent, így a fókuszálás során a legkisebb hiba is meglátszik. A háttér valószínűleg minden esetben kikerül a fókuszból, kisebb rekesznyílással (nagyobb f-szám) azonban a téma nagyobb része lesz éles – a nagyobb rekesz (kisebb f-szám) pedig a téma apróbb részeire enged fókuszálni, hogy a többi rész ne kerüljön fókuszba.

5. Záridő

A kis mélységélesség ennél a rekesznyílásnál nagyon kis fókuszterületet képez, ezért a levél részei már kívül esnek a fókuszon.

A rekeszérték módosítása esetén az egyenletes expozíciót a záridő vagy az ISO-érzékenység megváltoztatásával lehet megőrizni. Ugyanakkor az ISO-érzékenység módosítása hatással lehet a képminőségre, ezért a beállítását megelőzően érdemes olyan rekeszértéket és záridő megadni, amely megfelel a kreatív elképzeléseidnek.

Hogyan is működik ez a valóságban? Az f-szám növelésével az objektív rekesznyílásának mérete csökken. Ezáltal kevesebb fény jut a fényképezőgépbe, a záridő pedig hosszabbá válik, hogy a kép ne legyen túl sötét. Alacsonyabb f-szám választása esetén az objektív rekesznyílása nagyobb lesz, ezért a záridőnek is rövidülnie kell, különben a kép túl világossá válik.

Furcsának tűnhet, de az alacsony f-szám, mint például az f/4 nagyobb rekesznyílást eredményez, nagy f-szám, például az f/16 esetén pedig kisebb rekesznyílással lehet számolni. Ilyenkor azonban könnyebb törtrészekben gondolkodni: az 1/4 ugyanis nagyobb, mint az 1/16.

A fenti felvétel f/2,8-es rekeszértékkel készült, amely a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM objektív legkisebb rekeszbeállítása. Amint látható, a kis mélységélesség ilyen rekesznyílásnál kisebb fókuszterületet képez, a háttér viszont gyönyörűen elmosódott.

6. ISO-érzékenység

Az ISO-érzékenység beállításával szabadon kombinálhatod a kisebb rekeszértékeket és a rövidebb záridőket.

A legjobb minőségű képeket alacsony ISO-beállításokkal, például ISO 100, ISO 200 és ISO 400 érzékenységgel érheted el. Ezeknél a beállításoknál a záridő annyira hosszú lehet, hogy az felvételek kis rekeszérték vagy gyenge megvilágítás mellett életlenné válhatnak.

Az ISO-érzékenység növelésével rövid záridőt is használhatsz, így azonban a képzaj megnövekedhet – ami a filmszemcsésedés digitális megfelelője. A képzaj csökkentéséhez növelheted a fényképezőgép „Zajcsökkentés nagy ISO-érzékenységnél” funkciójának hatékonyságát. Az opció a fényképezőgép piros Felvétel menüjében található.

7. Kreatív fotózás

Ennél a rekeszértéknél (f/2,8) a bambusz gyökere van fókuszban, a háttér viszont elmosódott.

A makrofotózás egyik előnye, hogy ki sem kell tenned a lábadat a kertből, és úgy is lenyűgöző képeket készíthetsz. A hétköznapi tárgyak izgalmas témákká válnak, ha új fényben mutatod be őket, és szívesen kísérletezel a fényképezőgép beállításaival.

Ennek egyik legegyszerűbb módja, ha a rekesznyílás beállításaival próbálkozol. A fenti példán a rekeszérték f/2,8 volt. A kép háttere lágy és elmosódott, a bambusz szára azonban az előtérben tökéletes fókuszban van.

A rekesznyílás méretének csökkentésével a háttérből több részlet látható.

A következő felvétel (fent) f/5 értékkel készült. A háttér részletei az f/2,8 értékkel rögzített képhez képest jobban látszanak.

A rekeszérték további csökkentésével a háttérből már nem látszik több részlet.

Végül a fenti kép a legkisebb, f/8 rekeszértékkel készült. Az expozíció a többi felvételhez hasonló, azonban a háttér most már sokkal részletgazdagabb. Ebből is látható, a beállítások legkisebb módosítása is mekkora különbséget eredményezhet a makrofotózás világában.

Az ősz remek időszak a makrofotózás gyakorlására. Amikor a zöldet felváltja a barna, és a természet felkészül a télre, te a részletekben találhatod meg a szépséget. Csak lépj ki az ajtón, és szemléld a dolgokat közelebbről.

Írta: Ian Wade és Marcus Hawkins