panning shot of bike in the air

Mozgás felvétele

Hogyan jelenítsük meg a mozgást állóképen?

Az akciófotózás a dráma, a mozgás és a sebesség érzetének a megörökítéséről szól. A fotósok azonban azzal a dilemmával kerülnek ilyenkor szembe, hogy milyen módon lehet a mozgást állóképekben visszatükrözni.

A kép kimerevítéséhez és éles felvételek készítéséhez mindenképpen rövid záridővel kell dolgozni. Ha azonban például egy 320 km/óra sebességgel haladó autóról nagyon rövid záridő használatával készítesz felvételt, akkor a képen az úgy fog látszani, mintha az autó álló helyzetben lenne. Az ilyen képek nem adják vissza a néző számára a mozgás érzetét.

Olvasd el ezt a cikket a svenkelésről, arról a technikáról, melynek segítségével felvétel közben le tudod lassítani a záridőt és nyomon tudod követni a felvétel tárgyát. Ez kiváló mód a mozgás érzékeltetésére, de csak bizonyos helyzetekben alkalmazható. Emellett megfelelő tapasztalat is szükséges ahhoz, hogy minden esetben jó eredményeket tudj elérni.

A svenkelés elveit használva a záridő segítségével úgy tudod a mozgást érzékeltetni, hogy nem kell teljes körű svenkelést végezned; ha megpróbálod lerövidíteni a záridőt 1/1000 másodpercről 1/640 másodpercre, a záridő akár csak kis mértékű módosításával is némi elmosódást tudsz elérni témád gyorsabban mozgó részein, mint például egy autó forgó kerekein vagy egy madár szárnyvégein. Érdemes továbbá hozzászoknod ahhoz, hogy a témát felvételkészítés közben folyamatosan kövesd a keresőben, mert ennek a technikának a segítségével még hosszabb záridők mellett is sikerülhet a mozgás érzékeltetése, akkor pedig mindenképpen így kell tenned, amikor csökkented a használt záridőt.

A záridők változtatása mellett más technikák is léteznek a mozgás érzékeltetésére. Egy adott eseményben mindig a kulcsfontosságú akciót keresd. Teljesen jó megoldás, ha egy eseményben csak egy témáról készítesz felvételt, de két, párhuzamosan mozgó témáról készített felvétellel jobban tudod érzékeltetni, hogy gyors mozgás és akció van folyamatban.

Az egymással versenyző akciók mellett keresd meg az esemény olyan jellemzőit, amelyek a gyorsaság és a mozgás miatt jönnek létre; a füstölgő gumiabroncsok, a vízi járművek által keltett hullámok, a lóversenyeken szálló por vagy a lovak patáiról lerepülő sár mind jó példák arra, hogyan lehet megragadni a mozgás képzetét.

A fotókat szándékosan is elmosódottá tudod tenni. Ha a témára fókuszálsz, rövid expozíciós időt használsz és a fényképezőgépet az akció irányával ellentétes irányba mozgatod, ezzel színek olyan elmosódott rétegét tudod létrehozni, melyek a mozgás érzetét keltik.

Kapcsolódó cikkek
Learn to use panning for better action photos

A FOTÓZÁS ALAPJAI

A svenkelés elsajátítása a jobb akciófotók érdekében

Bármi is legyen a célod, a svenkelés hasznos képesség. Ismerd meg, hogyan készíthetsz a fényképezőgépeddel tökéletes felvételt.

Capturing motion photography

A FÉNYKÉPEZÉS ALAPJAI

Mozgó témák fotózása

Ha mozgást szeretnél megörökíteni a fotóidon, akkor választhatsz a jelenet megfagyasztása VAGY a mozgás kreatív elhomályosítással való ábrázolása között. Brian Worley Canon oktató hasznos tippeket oszt meg a mozgás megörökítésével kapcsolatban.

Shoot sharper fast-moving action

SPORTFOTÓZÁS

Készíts élesebb képeket a gyors mozgású témákról

A kiváló akciófelvételek készítéséhez (például a városi folyami szörfösökről, snowboardosokról vagy futókról) előre kell tervezned. Először végig kell gondolnod, hogy mit szeretnél megörökíteni, milyen gyorsan fognak mozogni a témáid, és hol állítod fel a felszerelésedet a felvételhez.