Action-Horse

Tippek akciójelenetek fotózásához

Akciófotózás

A világ tele van mozgással. Hogyan lehetne ezt fényképezőgépeddel egyetlen képen megörökíteni? Két módszer áll rendelkezésedre; készíthetsz egy elmosódott képet, amely a mozgás benyomását kelti, vagy „megfagyaszthatod” az idő egyik pillanatát.

Az akciójelenetek sikeres fotózásának titka a fényképezőgéped ismeretének, a technikának és a gyakorlásnak az elegye. Ezek az ötletek a következő területeket ölelik fel:

  • Expozíciós idő
  • A rekeszérték és az ISO hatása
  • Pásztázás a fényképezőgéppel
  • Sportfotózás
  • Képstabilizálás
  • Kísérletezés és felfedezés

Expozíciós idő

Az akciójelenetek fotózásának megismeréséhez fontos a mozgás tanulmányozása az expozíciós idő szemszögéből.

Ha a téma teljesen mozdulatlan, és a fényképezőgép stabil állványon van, akkor a használt záridő nem olyan lényeges. Az 1 másodperc és az 1/1000 másodperc hasonló eredményeket fog produkálni – legalábbis a téma élessége tekintetében.

Most képzeld el, amikor egy kutya fut el a fényképezőgép előtt, jellemzően óránkénti 16 kilométeres sebességgel. 1 másodperc alatt közel 5 métert tesz meg. Ha 1 másodperces záridőt használsz, a kutya rendkívül elmosódottan jelenik meg.

Ez a megoldás rendkívül hatékony lehet, mert a mozgás erőteljes hatását kelti. Az 1 másodperces expozíciós idő túl sok lehet ebben a helyzetben, viszont érdemes megpróbálkozni az 1/15 másodperces záridővel (a kutya ezalatt nagyjából 30 centimétert tesz meg). Másrészről, ha a kutyát mozdulatlanul szeretnéd megörökíteni, kipróbálhatod az 1/1000 másodperces záridőt. Ilyen rövid idő alatt a kutya kevesebb mint 0,5 centimétert tesz meg

A rekeszérték és az ISO hatása

Ha rövidebb záridőt választasz ki, kevesebb fény éri el a fényképezőgéped digitális érzékelőjét, és a kép alulexponált lesz. Ennek ellensúlyozásához nagyobb rekesznyílást és/vagy magasabb ISO-érzékenységi beállítást kell használnod.

A nagyobb maximális rekeszértékkel rendelkező objektívek gyorsabb záridők beállításával pontosabb expozíciót tesznek lehetővé. A Canon EOS fényképezőgépekhez készült számos prime objektív (nem zoomolható) f/2,8 vagy szélesebb maximális rekesznyílással rendelkezik, ezért a sportfotósok kedvencei közé tartoznak. Tudj meg többet a Canon objektívekről a Canon objektívek új webhelyén.

Ha nem rendelkezel ilyen objektívvel, akkor magasabb ISO-érték beállításával a fényre érzékenyebbé teheted az érzékelőt. Ennek a hátránya, hogy növeli a „képzajt” – a képen megjelenő színes foltokat. A legújabb Canon kompakt fényképezőgépek HS rendszere képes a zajszintet akár 60%-kal csökkenteni.

Pásztázás a fényképezőgéppel

Mozgó témáról akár lassú záridő mellett is meglehetősen éles képet lehet készíteni. Ehhez „pásztázni” kell a fényképezőgéppel; úgy kell mozgatni a fényképezőgépet, hogy az expozíció során a téma ugyanabban a helyzetben maradjon az érzékelőn. A legjobban az állandó sebességgel, egy irányba haladó téma, például egy repülő madár vagy egy versenypályán haladó autó esetében használható.

A jó pásztázó kép megfordítja a normál helyzetet – a téma éles lesz, a háttér viszont elmosódott. Néhány téma egyidejűleg lehet éles és elmosódott. Például a repülő madár teste éles lesz, a le-fel mozgó szárnyai a fényképezőgép megfelelő látószögéből azonban elmosódottan látszanak. Fontos a megfelelő helyzet kiválasztása a pásztázáshoz; a témának a felvétel során ugyanolyan távolságra kell lennie tőled.

A jó pásztázáshoz gyakorlás és még több gyakorlás szükséges. Hasznos trükk a zárkioldó gomb lenyomását követően tovább pásztázni, hogy a mozgás egyenletes legyen.

Sportfotózás

A sport az egyik legtöbb mozgást és akciójelenetet kínáló téma.

A pályához kötött események előre kiszámíthatóan alakulnak; tudod, hogy milyen útvonalon futnak az atléták. Ha a pályára megfelelő szögből látsz rá, akkor a pásztázással éles képet készíthetsz róluk, ahogy elhaladnak a látómeződben. Ha a pályához közel vagy, és a fényképezőgépet lefelé irányítod a sávokra, ahogy az atléták elhaladnak előtted, lassabb záridőt is használhatsz.

A labdarúgás, rögbi és hasonló, pályán játszott események nehezebben követhetők, mert az akciójelenetek egy nagyobb területen gyorsan zajlanak. Ha a gólvonalnál vagy, a játékosok az egyik pillanatban nagyon közel vannak, a következőben pedig már a pálya másik végében. A közeli felvételek esetében használj rövidebb záridőt, mert a mozgás ilyenkor gyorsabbnak tűnik.

A jó képek készítéséhez nem szükséges egy rangosabb sporteseményen részt venned. Keress olyan helyi meccseket, ahol a nézők a pálya szélén állva buzdítják csapatukat. Az akciójelenetek éppen ugyanolyan intenzívek lehetnek, viszont jobb helyzetből örökítheted meg őket.

Képstabilizálás

A képstabilizálás különösen hasznos lehet teleobjektívek használata esetén, mivel csökkenti a fényképezőgép bemozdulásának hatásait, amelyek hosszabb fókusztávolságok esetén fokozottan érezhetők.

A Canon optikai képstabilizátora (IS) egy lebegő „lencsetaggal” rendelkezik az objektívben. A rendszer giroszkópjai észlelik a fényképezőgép elmozdulását. Ezt egy beépített processzor dolgozza fel, amely a lebegő lencsetag fel, le vagy oldalirányba történő elmozdítására vonatkozó utasítást küld. A téma képe így az érzékelőn változatlan helyen marad még akkor is, ha a fényképezőgép elmozdul. A rendszer olyan gyorsan reagál, hogy az autóból vagy helikopterből készített képek esetén a motor által keltett rezgéseket is képes kiküszöbölni.

Kísérletezés és felfedezés

A fotósok többsége időről időre akciójelenetekről készít felvételeket, legyenek azok a gyermekei játék közben, egy helyi sportesemény vagy nyüzsgő utcai jelenetek a vakáció során. Az akciójelenetek „megfagyasztásához” szükséges záridő kiszámítható az akció sebességéből, a fényképezőgéphez viszonyított irányából, a fényképezőgéptől való távolságából és az objektív fókusztávolságából. A számolgatás közben pedig már el is szalasztottad a megfelelő pillanatot.

Jobb több képet készíteni, lehetőség szerint különböző expozíciókkal, és tekintsd át az eredményeket, amikor van rá időd. A digitális képek rögzítik az expozíció záridejét, és a legtöbb képszerkesztő szoftverrel megjeleníthetők ezek az információk (a rekeszérték, ISO-beállítás és egy egyéb adatok mellett). Megtudhatod, hogy mi az, ami működik, így a fényképezőgéped helyes beállítása természetessé fog válni.