aerial view of workers

Absztrakt fotók készítése

Akár valamilyen új helyre látogatsz, akár a saját lakóhelyeden fényképezel, mindig érdemes olyan új fotózási módokat keresni, amelyek hozzásegítenek az érdekesebb, egyedibb képek készítéséhez.

Másik szög választása

Az emberek többsége a legtöbb fényképét szemmagasságból készíti. A fényképezőgép Élő nézet funkciójával (valamint a változtatható szögű LCD kijelzővel, ha fényképezőgéped rendelkezik ezzel a funkcióval) hirtelen rá fogsz döbbenni, hogy sokkal érdekesebb helyzetekből is készíthetsz képeket.

Próbáld ki a következőt: helyezd el a fényképezőgépet a földön, és forgasd úgy a változtatható szögű LCD kijelzőt, hogy egyenesen lefelé nézve láthasd. Vagy ha egy tömegben a fejek fölé szeretnél tekinteni, tedd a fényképezőgépet egy egylábú állványra, és fordítsd lefelé az LCD kijelzőt. Így feltarthatod a fényképezőgépet, és közben láthatod, amit rögzít: egy a megszokott pozíciótól nagyon eltérő nézetet.

A nyakpánt használata csuklópántként

Ha egy magas pontból próbálsz képet készíteni, lenézve az alacsonyabban lévő látványra, biztosan kell tartanod a fényképezőgépet. Tekerd a nyakpántot a csuklód köré, hogy ezáltal stabilizálhasd a fényképezőgépet, ugyanakkor megakadályozd a gép leejtését is.

A fókusz elmozdítása

Első lépésként jó megoldás lehet a fókuszpont eltolása a képkocka középpontjából. Először is állítsd át fényképezőgépedet kézi élességállítási módba Helyezd a fotóalanyodat a képkocka középpontjába, majd nyomd le félig az zárkioldó gombot. Tartsd félig lenyomva az zárkioldó gombot, hogy újrakomponálhasd a képkockát, és helyezkedve létrehozhasd a legjobb kompozíciót. Ezután a kép elkészítéséhez egyszerűen nyomd le teljesen a zárkioldó gombot.

Irányítás az Élő nézet funkcióval

Az Élő nézet funkció a kép előnézetét mutatja a fényképezőgép LCD kijelzőjén. Irányítsd kreatívabban a képeidet az Élő nézet használatával, hogy saját magad választhasd ki a fókuszpontot. Ha a fényképezőgép érintőképernyővel is rendelkezik, ez még inkább megkönnyíti a helyzetet. Egyszerűen érintsd meg azt a pontot az LCD kijelzőn, ahová a fényképezőgépet szeretnéd, hogy fókuszáljon, állítsd be az AF-et Élő üzemmódra, és a fényképezőgép arra pontra fog fókuszálni a keretben.

Állj készen a tökéletes pillanatra

Ha úgy szeretnél fényképet készíteni, hogy a fényképezőgépet más emberek feje fölött tartod háromlábú vagy egylábú állványon, nehézkes lehet pontosan a megfelelő pillanatban elérni a zárkioldó gombot. A zárkioldó működtetéséhez ilyenkor távkioldó kábelt (a fényképezőgép típusától függően RS-60E3 vagy RS-80N3) lehet használni. Másik lehetőségként ha a fényképezőgéped rendelkezik Wi-Fi kapcsolattal, okostelefonod segítségével távolról is csatlakozhatsz a fényképezőgéphez, az Élő nézetet is beleértve, és a telefonról is működtetheted a zárkioldó gombot.

Gondolkodj nagyban

Az Intelligens Automatikán belül automatikusan kiválasztásra kerülő Tájkép üzemmód lehetővé teszi, hogy a látványt elölről hátrafelé a legélesebb részleteiben rögzíthesd – ezt nevezik átfogó mélységélességnek. Ennek köszönhetően többet mutathatsz meg a környezetedből, akár a nagyvárosban, akár vidéken tartózkodsz éppen

Próbáld ki a következőt: amikor tájképet készítesz, próbálj belefoglalni valamit az előtérbe a látvány kiegyensúlyozására. Azt se feledd, hogy tájképek oldalra fordított, „portré” helyzetbe állított fényképezőgéppel is készíthetők.

A fény és árnyék keresése

A fény a fényképezés lelke. Ha megtanuljuk, hogyan derítsük fel azokat a módokat, ahogyan az árnyékok és a fénypontok létrehozzák a képkockában saját formáikat és struktúráikat, máris nagy lépést tehetünk előre a szakszerűbb fényképezés felé. Amikor a Nap alacsonyan van az égbolton, jellemzően kora reggel vagy késő este, az árnyékok megnyúlnak, és extra dimenziót adhatnak hozzá a fényképeinkhez. Egy környezetet, amely napközben unalmasan néz ki, teljesen átalakíthatják az alacsony szögű fény keltette hosszú árnyékok. Sok Wi-Fi kapcsolattal rendelkező kompakt fényképezőgép Mobil funkciójának segítségével akár GPS-rendszerrel is vissza lehet hívni a fantasztikus árnyékokkal szolgáló helyszíneket, hogy később újra ellátogathassunk oda.

A színek élénkítése

Tájképfotózáskor a kulcsszínek élénk telítettsége elősegíti a különleges képek készítését. A Saját színek funkció segítségével fokozhatjuk a színek telítettségét. A természetes környezetekben például a kék égbolt, a víz és a zöld telítettségének növelésével még vibrálóbbá és vonzóbbá tehetjük a látványt.

Mozgó fotóalanyok kimerevítése

Mozgó alanyokkal igazán különleges fényképeket lehet készíteni, olyan pillanatokat feltárva, amelyekről általában lemaradunk. Ahhoz, hogy kimerevíthessünk egy mozgó alanyt a képen, rövidebb záridőre van szükség. A pontos záridő olyan tényezőktől függ majd, mint például az alany sebessége és a tőled számított távolsága. Mozgó emberek kimerevítéséhez válaszd fényképezőgépeden a Sport üzemmódot, vagy használd a Zárprioritás üzemmódot (a fényképezőgép üzemmódtárcsáján Tv rövidítéssel jelölve), és válassz 1/250s vagy rövidebb záridőt.

A kontraszt megragadása

Amikor a fény éles, mély, sötét árnyékokat hoz létre. Ezt hívjuk kontrasztnak, melynek jó kihasználása révén nagymértékben gazdagíthatjuk fényképeinket. Amikor azonban napfényes, világos napokon fényképezünk, a látott kontraszt nagyobb, mint amit a fényképezőgép rögzíteni képes. Ezt ellensúlyozhatjuk a sok EOS fényképezőgépen elérhető HDR háttérvilágítás-szabályozás üzemmód segítségével, amely az üzemmódtárcsa SCN beállításában található. Használatakor a fényképezőgép minden fényképezéskor három képet rögzít, és ezeket ötvözi egy olyan hatás elérése érdekében, amely sokkal szélesebb kontraszt-tartománnyal rendelkezik, mint egyetlen kép.

Láss fekete-fehérben

Elvontabb kép készítésekor a fénykép kulcselemei megváltoznak: gyakran nagyobb hangsúly kerül a textúrára, a kontrasztra, az árnyékokra és a formákra, mint a színekre. Ha a fényképezőgépet a Fekete-fehér képstílusra állítod be, esetleg a sárga szűrőbeállítással, monokróm előnézetet fogsz látni a fényképezőgép LCD kijelzőjén, ami segít színek nélkül megjeleníteni a látványt. Ha a fényképezőgépet RAW formátumú képek készítésére állítod be, visszaállíthatod a színeket a fényképek feldolgozásakor a számítógépen.

Az alacsony szög maximális kihasználása

Az alacsony szögből fényképezés dinamikus perspektívát hoz ugyan létre, de ez esetben az előtér alulexponált maradhat, ha a kompozícióban az égbolt nagy darabja szerepel, amely becsapja a fényképezőgép mérőeszközét. Pozitív expozíció kompenzációval lehetővé válik a kép világossá tétele még akkor is, ha a fő fotóalanyok túl sötétek.

Megfelelő tartás felfelé

Mindegyik fényképezőgép rendelkezik beépített térbeli elhelyezkedés-érzékelővel, amely felismeri a fényképezőgép vízszintes vagy függőleges elhelyezkedését, és biztosítja azt, hogy a képek megfelelően legyenek elhelyezve az LCD kijelzőn és a számítógép képernyőjén. Ha azonban közvetlenül lefelé vagy felfelé fényképezel, ez az elhelyezkedés-érzékelő rendszer összezavarodhat. Kapcsold ki az automatikus forgatás funkciót a beállítások menüpontban (sárga), hogy ezzel garantáld az összes kép egységes állását.

A többszörös exponálás maximális kihasználása

A fejlett EOS fényképezőgépek közül sok típus képes többszörös expozícióra is, melynek segítségével olyan képkockákat hozhatsz létre, ahol a mozgó fotóalanyok kevésbé nyilvánvalóan jelennek meg a képmezőben, miközben az épületeket és más statikus elemeket a szokásos módon rögzíti a készülék. Helyezd el a fényképezőgépet lehetőleg egy háromlábú állványon, majd állítsd be a többszörös exponálás üzemmódot az egyes képkockák átlagolása érdekében. Előzetesen állítsd be a fényképezőgépet úgy, hogy legalább három képkockát rögzítsen, majd néhány másodperces eltéréssel nyomd meg a zárkioldó gombot. Miután a fényképezőgép rögzítette a képeket, az egyes képkockákat összevegyíti, de azokon a helyeken, ahol a tartalom változott, kevésbé láthatóvá, szinte szellemképessé válik. Minél több filmkockát készítesz, annál kevésbé lesznek láthatók a mozgó alanyok.

Lenyűgöző időszűkítő filmek készítése

Ha több óra leforgása alatt rögzítesz egy képsorozatot fényképezőgépeddel, gyönyörű időszűkítő filmeket is készíthetsz. Néhány EOS fényképezőgép a TC-80N3 programozható kioldóval is használható. Ez az eszköz a fényképezőgéphez csatlakoztatva előre beállított időközönként készít egy-egy képet több óra leforgása alatt.

Lépj még ennél is tovább: Miután elkészítetted időszűkítő sorozatodat, statikus átfedésben szerkesztheted ezeket úgy, hogy ne legyenek rajtuk emberek, ami olyan benyomást kelt, mintha egy forgalmas nagyváros valójában teljesen üres lenne.

Absztrakt videofelvételek készítése

A kamera elhelyezése

Az emberek gyakran készítenek videókat úgy, hogy a kamerát körülbelül vállmagasságban tartják háromlábú állványon vagy a kezükben. Ha érdekesebbé szeretnéd tenni a munkádat, próbáld ki a szélsőségesen magas vagy alacsony perspektívákat is, hogy ritkábban látható nézőpontokat is bemutass.

Próbáld ki a következőt: vedd fel a nagyváros zűrzavaros forgatagát szokatlan perspektívákból. Tedd a kamerádat például a földre a két lábad közé, hogy bemutathasd az elhaladó lábak rohanását. Vagy vedd fel egy toronyból vagy magas épületből az alant járkáló embereket.

A nyugodt és a rohanó kontrasztja

Ha az időd engedi, mutasd be a kontrasztot a szinte teljesen kihalt, hajnali utcák és később ugyanannak a helyszínnek a pezsgése között, hogy láthatóvá váljon, mennyit változik a városkép néhány óra leforgása alatt.

Megpróbálhatod a rögzített felvételek hosszúságát is keverni úgy, hogy a csendes utcák hosszabb felvételeit összeszerkeszted a forgalmasabb környezetről készült rövid klipekkel.

Figyeld meg az árnyékokat

Ha ugyanarról a helyszínről készítesz felvételeket a nap különböző időszakaiban, legyél óvatos a szerkesztéskor, mert ha egy reggel készült képről vágsz ki valamit egy másik, később készült képre, az árnyékok a másik oldalra fognak kerülni a képen. A reggeli képen például a fotóalany árnyéka a bal oldalon van, a délutáni felvételen viszont a jobb oldalon. A felvétel készítésekor is figyelj oda az árnyékokra, és változtasd a helyzetedet úgy, hogy az árnyékok a nap különböző időszakaiban készült klipek mindegyikén egységesek legyenek.

Mutasd be felvételeidet a legjobb formájukban

A legjobb papír a képeidhez

Amikor keményen dolgoztál azért, hogy készíts egy gyönyörű fényképet, biztosan meg is szeretnéd osztani másokkal. Az elért eredmény megünneplésének és bemutatásának egyik legjobb módja pedig az lehet, ha kinyomtatod, és kézzel fogható tárgyat hozol létre a munkádból.

A megfelelő papír nagymértékben befolyásolhatja a kész termék minőségét. A művészi képeket matt vagy művészpapírokra érdemes nyomtatni, amelyek textúrát és mélységet kölcsönöznek a képnek, a fényes papírok pedig inkább a vibrálóbb és színesebb nyomatok megjelenítésére alkalmasak. A papírok ismerete egy kicsit olyan, mint a lencsék ismerete – válaszd a megfelelő papírt a megfelelő végeredményhez.

Előkészítés keretezésre

Ha azt tervezed, hogy bekeretezed a fényképedet, érdemes margót hagyni körben az oldal szegélyén. Így a képet fényképfoglalatban is elhelyezheted a kereten belül. Ez megakadályozza, hogy maga a nyomtatott kép hozzápréselődjön az üveghez, és így meghosszabbítható a fénykép élettartama.