Új megvilágítás a gyenge fényviszonyok közötti fotózáshoz.
Nige Levanterman gyenge fényviszonyokkal dolgozó fotóssal beszélgettünk, aki a színes városképek energiájának megörökítésére szakosodott. A hosszú expozíció és az éles fények ellensúlyozásának elsajátításával Nige dinamikus, megvilágított történeteket alkot.
Ismerjük meg közelebbről Nige-ot – honnan jön a fotózás iránti szenvedélyed?
Amikor új munkám lett Londonban, fel szerettem volna fedezni és meg akartam ismerni a várost, és mindezt a fotózás segítségével sikerült megvalósítanom. Ekkor kezdtem képeket csinálni a telefonommal. Szerettem volna gyenge fényviszonyok mellett és hosszú expozícióval fotózni, de elértem a telefonom határait. Ezért vettem egy DSLR fényképezőgépet.
Nem jártam soha hivatalos képzésre – az alapokat Youtube-oktatóvideókból lestem el, azután pedig az ösztöneimre hallgattam. Gyakoroltam, képeztem magam és fejlődtem, így értem el arra a szintre, ahol jelenleg tartok.
Mi nyűgöz le annyira a gyenge fényviszonyok mellett készített képekben?
Szeretem megragadni a pillanatot, valamint az éjszaka és az erős fények közti kontrasztot. Ezért próbálom mindig élettel megtölteni a képeket, a forgalom, az emberek és a színek energiáját használva.
Nige, te szeretsz hosszú expozícióval dolgozni – megosztanád velünk, hogyan készíted ezeket a képeket?
Kulcsfontosságú, hogy jó helyet találjunk a fotózáshoz. Legyen jó szögben, de biztonságos távolságban a forgalomtól – és legyen nagyon stabil, hiszen a legkisebb mozgás is elmosódottá teheti a képet. Ha híres, ikonikus helyen fotózol, számolnod kell a tömeggel is, amely esetleg megzavarhat a munkában.
A kép készítéséhez helyezd a fényképezőgéped állványra, használd az objektív lehető legkisebb rekesznyílását, és fókuszálj a kép középpontjára. Válts kézi fókuszálásra, a hosszabb expozícióhoz pedig használj hosszú záridőt (5–30 másodperc).
Akik még csak kísérleteznek a hosszú expozícióval, azoknak a „Rekesz-előválasztás” beállítás használatát javaslom, mert így a fényképezőgép elvégzi a munka felét. Ebben az esetben a rekesznyílás legyen F14 értékre, az ISO pedig 100 értékre állítva, és a záridő-előválasztás pedig legyen bekapcsolva. A fényképezőgép dönt az expozíciós idő hosszáról, és amíg ez 30 másodpercnél rövidebb, az eredmény is rendben lesz.
@Nige Levanterman
Milyen Canon felszerelést használsz a gyenge fényerő mellett készített képekhez?
Jelenleg három alapdarabot használok. Van egy Canon EOS 5DS R fényképezőgépem, amellyel time-lapse videókat készítek, mert az 50 MP-es képekből egy 8K videó fog összeállni. Van egy Canon EOS 5D Mark IV gépem is és az új Canon EOS R. Objektíveknél a F2,8-es objektívet ajánlom – gyenge fényviszonyok mellett is kitűnő képeket lehet vele készíteni, és sokkal élesebb éjszakai képeket eredményez. Az F2,8-es, de még az F1,4-es objektívekkel is remek hosszú expozíciós képeket lehet fotózni kézből.
Sok utóhatást használsz. Mit tanácsolsz azoknak, akik most ismerkednek a képszerkesztés rejtelmeivel?
A hiba, amelyet mindenki – így én is – elkövet, az a túlexponálás. Kerüljék ezt el az utószerkesztés során, és próbáljanak minél valósághűbb képet létrehozni.
Sajnos a szerkesztési képességek elsajátítása sem megy egyik pillanatról a másikra. Ezért ha még soha nem próbálták ki magukat ilyesmiben, szánjanak időt rá, és ássák bele magukat a témába. A Youtube oldalán rengeteg ingyenes, minden szintnek megfelelő oktatóanyagra bukkanhatnak.
A legfontosabb, hogy találják meg a saját stílusukat – inspirálódjanak mások munkáiból, de a másolásnak a látszatát is kerüljék el.
Mik a kedvenc éjszakai fotós helyszíneid – és miért?
Imádom az olyan helyeket, ahol nyüzsögnek az emberek, nagy a forgalom és sok a fény. Ezért is szeretem az ünnepi időszakot. A díszkivilágítás, a piacok nyüzsgése és a különböző hirdetések tökéletesek a gyenge fényviszonyok közötti fotózáshoz.
@Nige Levanterman
Milyen 3 tanácsot adnál a gyenge fényviszonyok közötti fotózással ismerkedőknek?
Fektessenek be egy megbízható háromlábú állványba. A tiszta képek készítéséhez a fényképezőgépnek teljesen mozdulatlannak kell lennie – ha elmosódik a kép, az valamilyen véletlen mozdulatnak az eredménye.
A téma kiválasztása után váltsanak manuális fókuszra, így a fényképezőgép nem fog a keret más, mozgó részeire – sétáló emberekre vagy elhaladó autókra – fókuszálni. Ehhez válasszanak egy fókuszpontot, félig nyomják le a gombot, és az objektíveket váltsák manuális beállításra.
Találják meg a saját útjukat a gyenge fényviszonyok közötti fotózás világában, és fektessenek be az objektívekbe. Egy új objektív teljesen átformálhatja a stílusukat és segítheti őket a fejlődésben. Nekem körülbelül négy objektívem is volt, mielőtt megvettem az első DSLR gépemet.
Mi a következő lépés számodra a fotózásban, Nige?
Mindig próbálok új ötletekkel előrukkolni. Az a célom, hogy különleges dolgot hozzak létre – ezért is fotózom az ikonikus épületeket a saját stílusomban. Összességében folyamatosan szeretnék előre haladni, lépést tartani az idővel és a közösségi média kívánalmaival.
@Nige Levanterman
Ajánlott készlet
Írta: Sasha Newbury