A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

FESZTIVÁLFOTÓZÁS

A rockzene klasszikusainak fotósaként Bart Heemskerk az igazi fesztiválérzés megörökítéséről beszél.

„A zene a szenvedély, a fotózás pedig az eszköz” – állítja a holland zenei fotós, Bart Heemskerk. Európa legnagyobb fesztiváljain és koncertjein örökít meg olyan nagy neveket, mint Nick Cave, Lana Del Rey és Dua Lipa – így kérték fel egy mindenki által áhított feladatra is, mégpedig a Rolling Stones fotózására.

A zene iránti szenvedélyéből fakadóan idén nyáron közel 40 fesztiválon készít majd felvételeket. A következőkben elmeséli inspiráló történetét, és különböző tippeket ad, amelyeket kompakt fényképezőgépeddel érdemes kipróbálnod a nyár szabadtéri rendezvényein.

„Gyerekként sokat hallgattam rádiót, és mindig felvettem a slágerlista-műsorokat. Később apámmal elmentem egy koncertre, és egyszerűen beleszerettem a fesztiváli hangulatba, amit a hollandiai Pinkpop Fesztiválon 15 évesen átéltem.” – meséli a 33 éves fotós.

Néhány évvel az első fesztiválélményét követően Bart kölcsönbe kapott egy Canon EOS 400D gépet (ez a Canon EOS 800D egy korábbi verziója). Hamar rájött, hogy egy fényképezőgéppel még élvezetesebb a fesztiválozás – meg lehet örökíteni a színpadtól távolabbi bulikat is, és kreatív felvételeket lehet készíteni a világ legjobb élő fellépéseiről.

Miután saját portfóliót állított össze a zenei rendezvényeken önként készített fotóiból, otthagyta tanári állását, hogy fotós karriert építsen: „Tíz évvel azután, hogy részt vettem első fesztiválomon, azzal a megbízással tértem vissza a Pinkpopra, hogy a holland Kensington együttesről készítsek felvételeket, akiket először ingyen fotóztam, hogy később további koncertjeikre is bejáratos lehessek” – folytatja Bart. A következő évben olyan hívást kapott, amelyről még csak álmodni sem mert – a nemzetközi rocklegenda, a Rolling Stones kereste meg, hogy fotózza őket.

„A Rolling Stones 2014-ben egy turnéra készült, és engem az interneten találtak – online kerestek ugyanis fotósokat Hollandiában. Felvették hát a kapcsolatot a Pinkpop fesztivállal, és náluk érdeklődtek. Egészen szürreális pillanat volt!”

A banda felkérte, hogy fotózzon az európai turnéjukon, és a világ leghíresebb zenészeihez engedték fel a backstage-be. „A Stones-zal turnézni olyan volt, mint egy családdal” – állítja Bart. „Állandóan poénkodtunk. Keith [Richards] volt közülük a legszórakoztatóbb. Vele dolgozni mindig élmény volt. A rajongókkal és a szervezőkkel való találkozókat kellett megörökítenem, és szabad bejárásom volt mindenhová, szóval oda mentem, ahová csak szerettem volna – a backstage-be és a színpad elé. A stáb tagja voltam, és mindenkivel együtt vacsoráztam, elmentem a hangpróbákra stb.”

Bart ezután is kapcsolatban maradt a Rolling Stones-zal, olyannyira, hogy 2017-ben ismét csatlakozott a turnéjukhoz.

Kapcsolódó cikkek
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

FESZTIVÁLFOTÓZÁS

Fellépőruhák, napfény és rock and roll: 10 tipp fesztiválfotósok számára

Ben Morse fesztiválfotós elmondja, hogyan készíthetsz rocksztárokhoz méltó fotókat a zenei fesztiválokon, és hogy a kompakt Canon PowerShot SX740 HS miért lehet ideális választás számodra.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

PARTIFOTÓZÁS

Légy kreatívabb a partifotók készítésekor!

Szeretnéd megörökíteni a partik és ünnepek izgalmát? Tudd meg, hogyan fotózd ezeket a vidám pillanatokat kreatív módon!

Instant printing tips with the Canon SELPHY SQUARE QX10

KREATÍV NYOMTATÁS

Tippek a Canon SELPHY SQUARE QX10 készülékkel való azonnali nyomtatáshoz

Tippek és trükkök a Canon SELPHY SQUARE QX10 nyomtató kreatív használatához.

Találd meg a fényt, azután dolgozz vele!

„Soha nem tudhatod, milyenek lesznek a fényviszonyok, ezért ez a koncertfotózás egyik legszórakoztatóbb része. Egyszerűen azzal a fénnyel kell dolgoznod, ami a rendelkezésedre áll” – mondja Bart.

Ha a fényből a lehető legtöbbet szeretnéd kihozni, azt javasolja, hogy mozogj, és ne állj meg egy helyben. „Ha a fény valakinek az arcára világít, bal oldalról máshogy mutat, mintha szemben állnál vele, vagy ha hátrébb lépnél” – magyarázza.

„A fény ismétli önmagát. Ha egy előadó a mikrofon mögött áll, és egy jó sárga, fehér vagy kék fénysugarat látok játszani az arcán, ő pedig hol beleáll, hol pedig kilép belőle, csak azt a felvételt választom ki, amikor az arcára esik a fénysugár, vagy sziluettként veszi körül.”

Amikor ismert együttes fellépését fotózod, segít, ha az interneten megnézed a korábbi élő koncertjeiket, így előre meg tudod jósolni, mi fog történni. „Időnkét egy-egy előadó a második szám közepén a közönség közé ugrik, és ha még jó néhány koncertjükön ugyanezt látod, már tudhatod, mire számíts, amikor ott vagy. Ezután már csak meg kell találnod a helyedet.”

A különböző fényviszonyoknál való fotózáshoz szükséges fényképezőgép-beállításokért és tippekért olvasd el fesztiválfotózási tippjeinket.

Variálj a kerettel!

Amikor a koncertek és zenei fesztiválok fotózásának módját kell kiválasztani, „az emberek általában a témát a keret közepén helyezik el, és nagyon sok képet készítenek ugyanarról a dologról: hol ránagyítanak a főelőadóra, hol pedig eltávolodnak tőle, ami egy idő után unalmassá válhat” – véli Bart.

Ehelyett a kompozíció variálását javasolja, hogy a témát a felvétel jobb vagy bal oldalán érdemes elhelyezni. „Készíts egy jó felvételt egy előadóról, rögzíts belőle egy-két képet, majd fotózd le nagyobb látószögben, vagy vidd bele a tömeg egy részét. Ha úgy döntesz, a témát középre teszed, akkor valaminek történnie kell a képen – ez lehet egy ugrás, az előadó szélesre tárt karjai vagy amikor belenéz a kamerába.”

"A fesztiválérzést szeretnéd megörökíteni, és mindegyik fesztiválnak más hangulata van."

Sun sets above a huge festival display. Photo by Bart Heemskerk.

Ne hagyd ki a koncert fénypontját!

„A fényképezőgépek ma már olyan jól fókuszálnak, hogy amikor egy előadó előre-hátra mozog, én inkább automatikus élességállítást használok a manuális fókuszálás helyett” – mondja Bart. Az autofókusz megfelelő pontjának kiválasztásával a téma akkor is tűéles marad, ha fel-alá rohangál a színpadon, beugrik a tömegbe vagy egy gyors koreográfiát mutat be.

A kompakt fényképezőgépek, például a Canon PowerShot SX740 HS hátoldalán található menügombra kattintva a Felvételkészítési beállítások közül kiválasztható a megfelelő autofókusz mód. Az AF-követés követi a témát – például a színpadon mozgó énekest –, így nem kell félned, hogy az események rögzítése közben a felvételek elmosódnak.

A Felvételkészítési beállításoknál a felvételkészítési módok is kiválaszthatók, így például a Gyors sorozatfelvétel. Ebben az üzemmódban folyamatosan készíthetsz képeket, ameddig az ujjadat az exponálógombon tartod.

„Általában akkor használom a sorozatfelvétel módot, ha a fényképezőgép előtt valaki feltartja a kezét, vagy ha az énekes becsukja a szemét” – magyarázza Bart. „A Pearl James Eddie Vedder ugrása például csak egy másodperc, amelyet viszont mindenképpen meg kell örökíteni. Amikor azonban egy énekes-dalszerző ad elő, valaki a zongora mögött ül, vagy az előadó a csak mikrofonnál áll, használhatod az egyszerű felvételi módot. Csak találd meg a megfelelő pillanatot.”

A legjobb fényképezőgép a fesztiválok fotózásához

Sok fesztiválra csak sajtóbelépővel vihető be nagy DSLR gép, ezért jó, ha van egy megfelelő zoomképességgel bíró, kis méretű fényképezőgéped, mint amilyen a Canon PowerShot SX740 HS” – tanácsolja Bart.

„A tömeg közepén fogsz állni, ezért érdemes olyan fényképezőgépet magaddal vinni, amelynek a képernyője dönthető [így több szögből fotózhatsz]. Segíthet még, ha a fényképezőgép rendelkezik képstabilizálással, mint például a PowerShot SX740 HS 5 tengelyes stabilizálás funkciója. A rendezvényeken rengeteg ember vesz majd körül, így [különösen, ha a fényképezőgépet magasan vagy valamilyen szögben tartod] az IS tényleg sokat számít, ha el szeretnéd kerülni a fényképezőgép bemozdulását.”

Cserélhető objektíves, például Canon EOS M50 fényképezőgép használata esetén Bart szerint elegendő két objektívet elvinni a rendezvényekre. „Egy nagy látószögű fix objektívet és egy teleobjektívet viszek magammal, így többféle távolságból, illetve fókusztávolsággal tudom elkészíteni a széles és eseménydús felvételeket” – állítja.

Az olyan fix objektívek, mint a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM objektív, nagyobb rekesznyílással rendelkeznek, így több fényt engednek a felvételbe, és rövidebb expozíciót tesznek lehetővé. A Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM objektívvel pedig a jelenetek közelítésével és távolításával lehet játszani.

Az érdekes fesztiváli felvételek megörökítésének kulcsa

„Mindig azt mondom, hogy úgy kell a fesztiválokat fotózni, ahogyan a közönség átéli azokat, nem pedig úgy, ahogyan a fotós látja” – osztja meg véleményét Bart. „Mostanában a fesztiválokon a nagyszínpad környékén sok minden zajlik, ott vannak például az ételes standok. A fesztiválérzést szeretnéd megörökíteni, és mindegyik fesztiválnak más hangulata van, amit le kell fotózni. Lehetséges, hogy egy szép, aranyló naplementét szeretnél viszontlátni a képeiden pihenő és a zenét élvező emberekkel. Talán néhány jógázó vagy hulahoppozó embert. Ezek is nagyon fontos pillanatok!

„Egy óriáskeréken ülve, vagy ha feljutottál az egyik darura, és rálátásod van a fesztivál területére, remek alkalom kínálkozik, hogy a nagy látószögű objektívvel az egész fesztiválról készíts felvételeket. Itt biztosan nem lesz szükséged a zoomobjektívre, hiszen azzal csak a fesztivál egy kis darabja férne rá a képre.”

Ennyi hihetetlen fellépő nagy hangulatú bulijának fotózása után van-e Bartnak kedvenc képe? „Azt hiszem, a Kensington 2013-as koncertjének fotói a Pinkpopon” – mondja. „Akkor fotóztam először egy ilyen nagy fesztivál színpadán. Még mindig nagyon megérint, ha azokat a képeket nézem. Ugyanakkor gyakran turnézom Armin van Buurennel, a DJ-vel is, és néhány éve egy állati jó felvételt készítettem róla Miamiben, az Ultra Music Festivalon. A buli után meglátta a fotót, és azt mondta: »Egyetlen képen benne van minden, ami én vagyok.« Amikor egy előadó ilyet mond neked, az azért különleges, nem?”

Szerző: Lucy Fulford

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek

Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és ahhoz, hogy kreatív elképzeléseidet valóra váltsd.

Vissza az összes történethez