A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Őszi fotózás

Az ősz varázsának megörökítése új perspektívából

A természet ősszel olyan arcát mutatja meg, amelyet semelyik másik évszakban nem látni. A gyakori záporok telített tónusokat hoznak létre, a lágy szellők ütemes áramlásba folynak, a köd pedig határozott fehér és szürke felületeket biztosít a változó őszi levelek színeinek pezsgésével.

„Az ősz az az évszak, amely az érzékeket a leginkább serkenti. Az élet csodálására késztet” – vélekedik a Hollandiában élő természet- és tájfotós, Theo Bosboom. „Mivel azonban ez egy varázslatos évszak, nagyon nehéz valami olyat alkotni, amilyet korábban még senki sem látott.” Az Őszi falevelek sorozatban Theo az évszak legszebb arcát szerette volna bemutatni új köntösben.

Theo a National Geographic és a BBC Wildlife magazin rendszeres közreműködője, Az Év Európai Természetfotósa díjat pedig kétszer is elnyerte. Miután minden évben visszatért a belgiumi Hoëgne völgyébe, úgy érezte, már mindent megörökített, amit az erdő kínált.

„Ez a kép számomra az ősz végét jelképezi, hiszen mindössze néhány levél kapaszkodik a viszonylag csupasz ágakon, a háttér pedig ködös. Nagyon csendes és mozdulatlan energiája engem a japán festményekre emlékeztet: az egyszerű, grafikus, erős vonalak állnak kontrasztban” – mondja Theo.

„Az ősz nagyon festői, és egészen varázslatos, de néhány év után rájöttem, hogy már minden szögből lefotóztam” – meséli. „Azon kezdtem gondolkodni, »ennyi volt?« Azután néhány levél hullott a patakba, én pedig csak néztem, ahogyan a víz elviszi őket, és a kis vízesés alá buknak, majd fennakadnak az ágakon vagy a sziklákon. Ekkor támadt az az ötletem, hogy a leveleket a víz alól fotózzam, valahogy úgy, ahogyan a halak látják az őszt.”

Bár az Őszi falevelek útjának ötlete egyszerűnek tűnhetett, a megvalósítása korántsem volt ilyen könnyű. „Akkoriban a fotózás még mindig csak egy hobbi volt számomra” – magyarázza, de azután a kezébe vett egy, a kompakt Canon PowerShot G10 gépéhez való Canon WP-DC28 vízálló tokot. Gumicsizmába és búvárruhába bújt, majd belegázolt a hideg patak, a fényképezőgépet a vízálló tokjában a vízbe tartotta, és az ég felé mutatott vele.

„Nem igazán láttam, mit csinálok, de minden alkalommal, amikor egy levél haladt el előttem, lenyomtam a gombot, és reméltem a legjobbakat” – folytatja. „A képek többsége kifejezetten rosszul sikerült, és sok szelfit is készítettem véletlenül, de egy igazán jó felvétel kitűnt a többi közül [lásd alább]. Ez segített ráébredni, hogy ebből akár egy projekt is lehet, és ekkor döntöttem úgy, hogy befektetek egy vízálló házba a Canon EOS 5D Mark III gépem számára [amelyet azóta a Canon EOS 5D Mark IV követett].”

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
„Azt hiszem, ez új perspektívából mutatja be az őszt: a táj látványa a víz alatt, felette az elő-előbukkanó levéllel” – fejti ki Theo. „Azért különleges számomra, mert abból az első sorozatból van, és ez vett rá arra, hogy folytassam a projektet.

A következő évek őszei során Theo amatőrből egy-kettőre profivá vált, olyannyira, hogy 2013-ban ügyvédi állását is otthagyta. Fejlesztette vízalatti felvételkészítési technikáit, és ahol lehetett, természetes fényt használt, ami ellentmondott a tájképfotózás iskolájának, hiszen a legjobb felvételeket a nap közepén lehetett elkészíteni.

„Amikor a nap a legmagasabban járt, a folyók maximális fényt kaptak, ezért ritkán volt szükségem vakura, tulajdonképpen csak akkor, ha a víz nagyon homályos volt, vagy ha egy izgalmas sarkot szerettem volna megvilágítani” – magyarázza. „Ahhoz, hogy a folyóban hatásos képeket készíthessek, növelnem kellett az ISO-érzékenységet, hiszen a víz alatti felvételek még több fényt igényelnek. A Canon EOS 5D Mark III ISO-érzékenységének emelkedése szerencsére nem befolyásolta a minőséget.”

Kapcsolódó cikkek
A fox stares through a gap in a bush, which is out of focus. Photo by Ossi Saarinen.

TERMÉSZETFOTÓZÁS

Ossi Saarinen története a városi természetfotózásról

Mindössze három évvel azután, hogy fényképezőgépet vett a kezébe, Ossi jellegzetes állatfotói futótűzként terjednek a közösségi oldalakon. Megosztja velünk, hogyan vágott bele ebbe az új hobbiba.

Alan Rowan stands on the side of a hill taking a photo using a Canon compact camera, with a river in the valley behind him.

ÚTI KÉPEK KÉSZÍTÉSE

Hogyan fényképez a Munro éjjeli kalandora hegyi tájakat?

A színes makroképektől a rejtélyes hegycsúcsokig: íme Alan Rowan tippjei a Canon SX740 HS használatához, a tökéletes természetfotózásért.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

TIPPEK ÉS TECHNIKÁK

Sajátítsd el az expozíció megfelelő használatát

Fedezd fel hogyan módosíthatod a fény mennyiségét képeiden, hogy új megvilágításba helyezhesd fényképeidet.

„Nagyon érdekesnek találtam a buborékok víz alól való fotózását, mivel annyira gyönyörűen tükrözik vissza a fenti táj képét. Buborékokat a legkönnyebben a vízesések és a gyorsan folyó vizek közelében találni.”

Theo, aki valós időben nem láthatta a kompozícióit, csak a próbaképekre és a hibákra hagyatkozhatott, mégis tudta, hogy van néhány dolog, amelyekkel javíthat az esélyein. „Mindig is szerettem Rekesz-előválasztás üzemmódban fotózni, mivel ilyenkor biztosan tudom, hogy a fényképezőgép a számomra megfelelő záridőt állítja be. Így játszhatok a mélységélességgel, ami a tájképfotózásnál, és akkor fontos, ha sok részletet szeretnék megörökíteni” – állítja.

„A víz alatt nem volt szükségem nagy mélységélességre, így a rekeszt szélesre nyithattam, hogy több fényt engedjen be. A fényképezőgép autofókusza rendkívül megbízható volt, és nem is tudtam volna nélkülözni, ráadásul megtanultam, hogyan kerüljek a témához a lehető legközelebb, különösen, ha a víz nem volt tiszta. Arra is rájöttem, hogy a legjobb eredményeket egy nagy látószögű objektívvel lehet elérni.”

„Ez a gyűjteményem kedvenc darabja. A fényképezőgépet a patak felé irányítottam, így hosszabb ideig tudtam mozdulatlanul tartani, és egyharmad másodperces, hosszú záridőt használtam, hogy a levelek élesek maradjanak, a víz felettük azonban a mozgás hatását keltse. Azt hiszem, jól tükrözi az őszről alkotott elképzeléseimet: a dolgok áramlását, az élet körforgását – magyarázza Theo.

Azok számára, akik még nem mernek alámerülni, a víz fölött is rengeteg lehetőség kínálkozik az őszi iránti szenvedélyek táplálására. „Az emberek gyakran keresnek lenyűgöző tájakat, és minden idejüket képesek a „megfelelő” fényre várva tölteni, én azonban inkább a részletekre koncentrálok, ami legalább annyi, ha nem több izgalmas lehetőséget rejt” – vélekedik Theo. A lehullott falevelek, a makkok, az élénk színű bogyók és a gombák mind ideális őszi témák, amelyek kevésbé függnek a jó fény- és időjárási viszonyoktól. „Csak nézz le a földre, és hamarosan sok-sok érdekes dologra bukkansz – olyan részletekkel, amelyeket rengeteg módon kombinálhatsz.”

A „részletek” szóból a makrofotózással kapcsolatos fogalmakra asszociálhatunk – és sok kompakt fényképezőgép rendelkezik nagyon jó makró funkciókkal –, Theo azonban csupán arra gondol ilyenkor, hogy az előttünk álló jelenet néhány aspektusára fókuszáljunk ahelyett, hogy az egész látványt örökítenénk meg. „Szeretem arra használni a Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektívemet, hogy valamire, például egy fa valamely részére fókuszálok, és a zoomot közelítve vagy távolítva kísérletezem ki, mi válik be számomra – mondja. Ez egy kompakt fényképezőgéppel is ugyanúgy megvalósítható – csak dolgozz azzal, amid van.”

„Ez a legelső képeim egyike, amely ennek a hegyi pataknak a történetét meséli el” – mondja Theo. „Igazán klasszikus, időtől független, víz fölötti tájkép, mégis azt a pontot jelöli, ahol az erdőben a lehető legmesszebb mentem, hogy ezt a folyót ilyen stílusban tudjam megörökíteni. Ez volt az a pont, ahol elgondolkodtam, hogyan is tovább. Nagyon szeretem a szürke és ködös reggeli fényeket. A kompozíció lehullott faleveleket használ fel, míg a víz mozgása, valamint a páfrányok, a bükkfák és a nyírek megteremtik az egyensúlyt.”

Úgy tűnik, ez az elv az időjárásra is érvényes, hiszen Theo közel sem a jó időjárásban készített képeiről ismert. Szerinte a természetfotózásban nincs olyan, hogy rossz idő, csak rossz öltözet (vagy nem jól védett fényképezőgép – ugyanis nem minden fényképezőgép egyformán vízálló, így érdemes befektetni egy megfelelő esővédőbe vagy napellenzőbe). Úgy véli, „érdemes megnézni, milyen idő lesz, és előre tervezni, de minden időjárásnak megvannak a maga lehetőségei – csak el kell szakadni a megszokott koncepcióktól. Eső után például a színek sokkal erőteljesebbek. Ha szeles időben próbálsz éles felvételeket készíteni a levelekről vagy más mozgó dolgokról, a hosszú expozíció nehezen megvalósítható, de ha megfordítod, impresszionista jellegűbb képeket készíthetsz róluk mozgás közben. A ködös időjárás nagyszerű hangulatot teremt. Aztán persze vannak azok a nagyszerű reggelek, amikor a köd, a pára és a foltokban beszűrődő fény egyszerre van jelen. Én nem vagyok elég türelmes ahhoz, hogy megvárjam a „megfelelő” fényt, ezért ha a fény nem jó valamire, keresek valami mást, amit lefotózhatok.”

„Ez a felvétel a víz fölött készült ugyan egy teljesen őszi színekben pompázó kis bükkfáról, de ugyanazt a technikát alkalmaztam, mint a vízalatti képeknél: a nagy látószögű objektívet az ég felé irányítottam, majd a fa alá kúsztam, és így kaptam meg ezt a perspektívát” – meséli Theo. „Szeretem, ahogyan élesen elüt a ködös, kihalt erdőtől, hiszen a környező fákon nincs egyetlen levél sem.”

Bár Theo az ősz szerelmese, úgy véli, az átmeneti időszakok is legalább annyi kreatív lehetőséget rejtenek magukban. „Örökíts meg olyan dolgokat, mint a nyári virágok, amelyek már életük végéhez közeledve lesnek ki a lehullott falevelek közül, vagy figyeld az időjárás-jelentést az első hóra várva, hiszen amikor az az őszi falevelek közé telepszik, az évszakok keveredése igazán hatásos” – tanácsolja.

„Ez a felvétel jól jellemzi a fotóimat, amikor érdekes mintázatokat, részleteket és ütemeket keresek – meséli Theo. Nagyon szeretem a falevelek és a kevés hab eloszlását. A folyópart egy keskeny szakaszán készítettem, ahol a víz mozgása nem volt túl gyors. Szép gyűjteménye a sok színben pompázó és különböző állapotú leveleknek.”

Theo Őszi falevelek projektje nagy nyilvánosságot kapott, egyik képével pedig a 2013-as Év Természetfotósa pályázat Kompozíció, forma és kísérletezés kategóriájában második helyezést ért el. Azonban szerinte a rengeteg fotós közül – akik mint falevelek az erdő talján versengenek figyelemért a közösségi oldalakon – úgy lehet kitűnni, ha új perspektívát találunk. „Elutazhatsz messzi tájakra, és készíthetsz gyönyörű fotókat, a szerkesztők addig rá se néznek, amíg nem tükröznek valami teljesen mást – állítja Theo. Tényleg gondolj bele: »Mit adhatok hozzá ahhoz, amit egyszer már lefotóztak?«”

Írta: Natalie Denton

Kapcsolódó termékek

Kapcsolódó cikkek



Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és váltsd valóra kreatív elképzeléseidet.

Vissza az összes történethez