Two cross-country skiers travel along the narrow spine of a mountain, using their poles.

Akciófotózás

„Pont olyan izgalmas számomra, mint amikor 16 voltam.” – mondja Richard Walch a téli sportok fotózásával kapcsolatban

Extrémsport-fotósként Richard Walch pont olyan boldog, ha egy helikopterből kilógva vagy egy sípályán cikkcakkban történő lesiklás során készítheti el hajmeresztő és bensőséges képeit. A fotózás iránti szenvedélye 16 éves korában kezdődött, miután egy újság megjelentette a képeit, amelyeket egy barátaival történő snowboardozás alkalmával készített.

Megismerheted kreatív megközelítését, a legjobb fotója mögött rejlő történetet, és, hogy honnan merít ihletet munkájához.

16 éves korod óta professzionálisan fotózol. Hogy találtál rá a fotózás iránti szenvedélyedre?

A fotózás iránti szenvedélyem egy szerencsés véletlennek köszönhető: egy iskolaváltás kapcsán lehetőségem volt bepillantást nyerni egy professzionális sötétkamrába. Sok időt töltöttem ott, ami nem tett jót a jegyeimnek, de annál inkább hasznos volt a fotózás szempontjából. A Canon EOS-1N fényképezőgéppel kezdtem, és eljutottam egészen a Canon EOS-1D X Mark II fényképezőgépig. Ezzel egyidejűleg minden hétvégémet a hegyekben töltöttem snowboardozással. Az eredeti tervem az volt, hogy szponzorált snowboardos legyek, de az az igazság, hogy nem voltam elég jó hozzá. Úgyhogy úgy voltam vele, hogy »Oké, ha nem lehetek szponzorált snowboardos, akkor magammal viszem a fényképezőgépem, és felvételeket készítek a barátaimról, akik tényleg jók«”.

Mi jelenti a legnagyobb kihívást a téli sportok fotózásában?

„Minden azon múlik, hogyan szervezed meg a dolgokat, és hogyan készülsz elő egy fotóra. Soha nem tanultam a fotózást formálisan, így minden létező hibát elkövettem, de törekedtem rá, hogy mindegyiket csak egyetlen egyszer. Az egyik legnehezebb tanulási görbe a kanadai Whistlerben várt rám az iskola befejezését követően. Egy héten keresztül filmre fotóztam, majd elmentem egy vancouveri laborba és 10 tekercs filmet tettem az asztalra. Amikor visszakaptam őket, mindegyik egyöntetűen alulexponált volt, mert véletlenül -3-ra állítottam a fényképezőgépet. Mindegyik odaveszett ezek közül a nagyszerű képek közül, mert 3 állással sötétebbre állítottam a gépet. Mivel analóg filmet használtam, így nem lehetett helyrehozni őket. Ez egy olyan hiba, amelyet soha nem követsz el még egyszer.”

Milyen szerepet játszik szervezés a munkád során?

„Különös figyelmet fordítok a kívánt helyszínre történő odajutásra, a saját biztonságomra, illetve arra, hogy a megtaláljam a fotózáshoz a megfelelő pozíciót. Mindezekre külön oda kell figyelned, ha a szabadban fotózol vagy a hegyekben, de még akkor is, ha csak egy szelfit készítesz. Legyél körültekintő, koncentrálj arra, amit csinálsz, majd válaszd ki a fényképezőgépet, és készítsd el a felvételt.”

"Soha nem tanultam a fotózást formálisan, így minden létező hibát elkövettem, de törekedtem rá, hogy mindegyiket csak egyetlen egyszer."

Előfordul, hogy veszélyes helyzetekben találod magad. Mesélnél nekünk, arról, melyik volt a legizgalmasabb élményed téli sportok fotózása közben?

„Amióta csak elkezdtem téli sportokat és snowboardozást fotózni, arról álmodtam, hogy egyszer eljutok Alaszkába. Alaszka azonban nem az a hely, ahová csak úgy elmész, aztán majd meglátod, hogy mi lesz, kell egy összeszokott és összetartó csapat az ember köré. Európa vezető síelőivel mentem, a Legs of Steel csapatával. A helisízés célpontja a Haines volt, Alaszka legjobb freeride-os helye. A hó rátapad ezekre a függőleges falakra [lásd alább], így olyan meredek pályán próbálhatod ki a lesiklást, mint sehol máshol a világon. Hatalmas a nyomás, mert a sportolók körülbelül 10–15 000 eurót költenek kb. 6–10 lesiklásra, ezért jobban teszed, ha biztosra mész a helikopterből kifelé lógva fotózott képek kapcsán. Jól alakult, mindenki sikeresen teljesítette a mutatványt, és senki nem sérült meg.”

Kapcsolódó cikkek
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

A SZABADBAN

Fotós tippek és trükkök a téli szezonra

Richard Walch professzionális sportfotós megosztja szakértői tippjeit a téli fotózással kapcsolatban, a fényképezőgép kiválasztásától a legjobb beállításokig.

Two young men dressed in black leap around on a rooftop between Turkish domes with stone lanterns on top.

AKCIÓ

A parkour fotózásának rejtelmei: Samo Vidic tanácsai

A Canon nagykövet elmagyarázza, hogyan tudjátok igazán jól átadni a városi extrém sportok izgalmát és látványosságát.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

A SZABADBAN

Hogyan fényképez a Munro éjjeli kalandora hegyi tájakat?

A színes makroképektől a rejtélyes hegycsúcsokig: íme Alan Rowan tippjei a Canon SX740 HS használatához, a tökéletes természetfotózásért.

Dwarfed by huge, snow-covered, sheer cliffs near Juneau, Alaska, a member of the Legs of Steel group is barely visible skiing almost vertically downhill as a helicopter hovers above.

Van bármilyen technológia a fényképezőgépek világában, amelyet különösen érdekesnek találsz mostanság?

„Az America's Cup (vitorlázás) új-zélandi csapatkapitánya mindig azt mondta: »Ami nem teszi a hajónkat gyorsabbá, az nem érdekel minket.« Ha egy funkció nem teszi jobbá a fotómat, miért beszéljünk róla egyáltalán? Ami a legfontosabb, hogy mi tesz egy terméket egyedülállóvá. Lehetővé teszi számodra, hogy valami olyat tegyél, amit még soha? A Canon EOS M5 és a Canon EOS M50 két olyan fényképezőgép, amelyek lehetővé teszik, hogy olyan dolgokat valósíts meg, amiket még soha. Szuperkis fényképezőgépek, amelyekkel extragyorsan és diszkréten fotózhatsz, különösen, ha a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM rögzített objektívekkel párosítod őket, nincs ennél tökéletesebb kombináció.”

Professzionális Canon felszereléssel fotózol, de el lehet érni ezeknek a hatásoknak egy részét egy alacsonyabb szintű fényképezőgéppel is?

„Igen! Egy nagyszerű fotó készítése inkább a technikán, mint a technológián múlik. De például minden Canon fényképezőgép kiváló autofókusszal rendelkezik. Az is gyakori eset, hogy egy továbbfejlesztett technológia először a lelkes amatőröknek szánt fényképezőgépek esetében kerül bemutatásra, mielőtt egy magas szintű fényképezőgép részévé válna. Például az érintéssel vezérelhető autofókusz-technológia, amelyet az emberek a Canon EOS R rendszer kapcsán említenek, valójában először a Canon EOS M5 és a Canon EOS M50 esetében jelent meg először."

Melyik volt a karriered legmeghatározóbb pillanata?

„Amikor 16 voltam, a nővérem egy diákcsere program keretein belül az Egyesült Államokban tartózkodott, és a nyári szünet alatt volt lehetőségem meglátogatni őt, illetve a családokat, akiknél lakott. Az egyik család bemutatott engem a Dallas Morning News ügyvezető igazgatójának, és így lehetőségem nyílt, hogy fotós gyakornokként dolgozhassak náluk a nyáron. A fotósok mind csodálkoztak, mit csinálok ott, annyira fiatal voltam. Egész nap fel-alá rohangáltam, egy igazi energiabomba voltam. Az egyik megbízás során egy nagy vitorláson kellett fotóznunk, és én végül az árbócon kötöttem ki, majd megkértem a kapitányt, akit le szerettem volna fotózni, hogy másszon fel hozzám, hogy lefotózhassam fentről, a hajóval a háttérben.

„Plusz köröket futottam a jó képért, míg a stáb fotósa, akivel együtt mentem ki a helyszínre, egyszerűen beállította a kapitányt a kormánykerék mögé. Az ő képe szintén nagyszerűre sikeredett, azonban végül az enyém került nyomtatásba, ami hatalmas sikerélmény volt számomra abban az időben. Nagyon korán megtanultam, hogy a valóban kiemelkedő képek nem jönnek maguktól. Keményen meg kell dolgozni értük. Mindig a fejemben lévő kép szerint dolgozom, és a folyamat pont olyan izgalmas, mint amikor elkezdtem.”

Mit teszel, ha megakadsz a kreatív folyamat során?

„Beállok a zuhany alá, és ott általában megvilágosodom [nevet], mit is kell tennem. De általában olyan vagyok, mint egy szivacs: bárhonnan képes vagyok ihletet meríteni. Előfordul, hogy elmegyek egy galériába, hogy inspirációt kapjak, vagy beszélgetek egy dizájnerrel, vagy egy utazóval, hogy lássam, hogyan gondolkodik, vagy éppen csak az interneten nézek valamit. Minden információt a részletek teljes ismerete mellett fogadok be, azt azonban soha nem tudom, hogy mikor és hogyan fogom felhasználni mindezt. Ha csak a snowboardfotósokat tanulmányozod, akkor az lesz a vége, hogy őket kezded másolni, aminek nincs értelme. Azonban, ha megnézem, mit csinál egy snowboardfotós, és azt a vitorlázás fotózásához használom fel, majd egy művészt tanulmányozok, és amit ott tanulok, azt visszaviszem a sportba, akkor képes vagyok megalkotni a saját stílusomat, új ízeket hozva a szakmámba.

Olvasd el Richard legfontosabb gyakorlati tanácsait, hogyan érj el jobb eredeményeket a téli sportok fotózása során az idei síszezonban.

Írta: Kathrine Anker

Kapcsolódó cikkek



Az inspiráció elsődleges forrása lehet néhány hasznos fotós tanács, vásárlási útmutató vagy érdekes interjú – itt mindent megtalálsz a legjobb fényképezőgép vagy nyomtató kiválasztásához, és váltsd valóra kreatív elképzeléseidet.

Az összes cikk megtekintése

Kapcsolódó termékek