A te fényképeid, a mi kedvenceink: „Városi portrék”

A városi embereknek gyakran van elmesélni való történetük, mi pedig arra kértünk, hogy örökíts meg egy-egy személyt saját városi környezetében. A sok beérkezett pályázat közül Jimmy Marr lenyűgöző képe, a londoni Camden Townban készült „Vespa Eddie” bizonyult a legjobbnak. Jimmy mesél a felvétel készítése közben felmerült akadályokról, megosztja néhány másik képét, valamint kifejti a mögöttük rejlő történetet.

A divat és a kultúra megörökítése a városban

Az 1970-es, 1980-as években nőttem fel, és számos különböző kultúra vett körül, amelyeket mind külön stílus jellemzett. A divatnak és a zenének rendkívül fontos szerepe volt akkoriban, és az emberek külseje nagyon jellegzetes, gyakran igen extrém volt. Biztos sokszor láttátok az 1980-as évek újromantikus stílusának csipkét és fodrokat viselő képviselőit, kakastaréjjal és láncokkal mászkáló farmernadrágos punkjait, a reggae-ért rajongó udvariatlan, mégis jól öltözött srácait, bőrszerelést viselő rockerekeit és sminkelt gótjait.

Ez valami olyan dolog, amit manapság nem nagyon látni. Úgy tűnik, a fiatalabbak egy visszafogottabb, fő irányzatnak megfelelő uniformist vettek át, és csak kis részük tűnik ki jellegzetes és stílusos öltözékével.

Amikor Camdenben elkezdtem városi portrékat készíteni, olyan embereket szerettem volna találni, akik hűek a saját stílusukhoz, és nem olvadnak bele a tömegbe.

Jimmy Marr portréi

A kihívások leküzdése

Odamenni emberekhez és megkérni őket, hogy álljanak modellt egy portréhoz eleinte eléggé bizarr élmény volt. Biztos voltam benne, hogy a többség nemet mond. Meglepő módon azonban a legtöbb embernek hízelgő volt mindez, és türelmesen, támogatóan álltak a dologhoz.

Az alanyaimat ráadásul úgy kellett lefotóznom, ahogy rájuk találtam. Ezt nehéz volt megtanulni. Mostanáig a fényképezőgépemet tényleg jó természetes fényben használtam, és soha nem is foglalkoztam igazán a háttérrel. Most sokkal jobban oda kellett figyelnem a háttérben lévő zavaró tényezőkre, többet kellett tudnom a fényviszonyokról és a kompozícióról, valamint irányítanom kellett a nekem modellt állókat.

A Vespa Eddie-ről készült felvétel

Jimmy Marr: Vespa Eddie Camdenben

Azon az estén, amikor Vespa Eddie portréja készült, már szinte semennyi napfény nem volt az égen. Éppen visszafelé mentem a kocsimhoz, hogy hazamenjek, amikor meghallottam egy Vespa robogó jellegzetes hangját. Szerencsémre a robogó pont előttem hajtott el, és megállt egy benzinkútnál. Egy pillantást vetettem a sofőrjére, majd átmentem az úton, és közelebbről is megnéztem.

Eddie teljesen hitelesnek tűnt, beleegyezett, hogy portét készítsek róla, és azt is engedélyezte, hogy a képeket úgy használjam fel, ahogyan szeretném. A vele eltöltött idő során rájöttem, hogy nem ismeretlen számára a fotózás világa, és türelemmel viselte, amíg körülötte babráltam a fényképezőgéptől külön álló vakuval.

A fotót szürkületkor készítettem el egy benzinkút külső részének alig megvilágított területén. Külső vakut használtam, amelyet egy, az alanyomtól másfél méterre álló, szívesen segítő benzinkutas tartott. A vaku teljesítménye a felére volt állítva, a fény pedig egy kis kézi fénylágyítón keresztül jött át. Több próbafelvételt készítettem, a hisztogramokat és a beállításokat pedig LCD-képernyőn figyeltem, így csak néhány kisebb módosítást kellett elvégeznem.

Azt hiszem, a kép időtálló, és egy jellegzetes személy portréját örökíti meg a kozmopolita városban.

Fényképek megosztása

Amennyiben fényképedet szeretnéd megosztani a Showcase-ben, egyszerűen küldd el a felvételt a fotótárba, és felvesszük veled a kapcsolatot! Minden hónapban új kihívással jelentkezünk, úgyhogy vedd elő – bármilyen típusú – fényképezőgépedet, legyél kreatív, és töltsd fel fotódat, hogy mindenki láthassa.