Öt tipp a hideg körülmények közti fotózáshoz

A hó, a fagy és a jég mind káprázatos jeleneteket eredményezhetnek. A legtöbb fényképezőgépet azonban 0 Celsius fok feletti működésre tervezik, ezért nagyon óvatosnak kell lenned, ha fagypont alatti környezetben fotózol. Havas, jeges időjárásban gyakran nehéz fotózni, sőt, akár a felszerelésed is károsodhat – íme tehát gyakorlati tanácsaink, amelyekkel átvészelheted a hideg hónapokat.

Ján Villím: Határok

Ján Villím: Határok

1. Használj állványt

Nehéz lesz stabil képet készítened, ha remegnek a kezeid a hidegtől. Egy könnyű, hordozható állvány viszont stabilan tarthatja a fényképezőgépet, így aggodalom nélkül fotózhatsz. Csak jusson eszedbe, hogy nulla fok alatt nem szabad hozzáérned szabad kézzel az állványhoz, mert „megégetheted” a bőrödet. Ha lelkes téli fotós vagy, Richard Walch, Canon nagykövet és a téli sportok fotósa azt tanácsolja, hogy vásárolj speciális mászókesztyűket. A hasznos kis felszereléssel a kattintáshoz kiszabadíthatod az ujjaidat, a felvételek között pedig védve tartja a kezeidet.

Jure Fundak: Sportfotózás

Jure Fundak: Sportfotózás

2. Legyen nálad tartalékelem

Hideg időben az elemek a szokásosnál gyorsabban merülnek. Tartsd tehát a fényképezőgépet és az elemeket is minél tovább a táskád melegében. Ne felejtsd a szokásos elemadag dupláját csomagolni, hogy minél több nagyszerű kép készülhessen.

3. Forgasd kézzel a gyűrűket

Ha kint használod a fényképezőgépet, és egy ideje már nem forgattad a fókuszgyűrűt vagy nem használtad az autofókuszt, akkor előfordulhat, hogy az objektív és a fókuszgyűrűk „befagytak”. Hogy ezt elkerülhesd, ha nem használod, tartsd a fényképezőgépet becsomagolva egy jó táskába, ha pedig hóesésben fotózol, fedd le a gépet valamivel. Az is egy lehetőség, hogy gyakran forgatod a fókusz- és zoomgyűrűt, akár az autofókusz motorral, akár kézzel.

Richard Walch: A Síjöring színfalai mögött Patagóniában

© Richard Walch, Canon nagykövet

4. Vigyázz a lecsapódással

Mikor hidegről meleg környezetbe viszed a fényképezőgépet, a pára lecsapódik, ami kárt tehet a gépben. Richard Walch tanácsa a következő: „Ha ebédelni mész, akkor vagy te, vagy legalább a táskád maradjon kint. Ha hidegről melegbe mész, és átnézed a képeidet, akkor vége. A fényképezőgép bepárásodik, az objektívek bepárásodnak, a gép megsérül. Azonos hőmérsékleten kell tartanod a fényképezőgépedet.”

Itt megismerheted Richard inspiráló síjöringes történetét.

Richard Walch: Patagóniai hegyek

© Richard Walch, Canon nagykövet

5. Használd a napellenzőt

Egy napellenzővel elkerülheted, hogy havazás vagy hóvihar havat juttasson az objektívbe. Richard Walch is így gondolja.

„A napellenző nagyon fontos, ha nem szeretnéd, hogy hó érje az objektívet. Egy jó napellenző nagyon sokat számíthat” – mondja. Tartsd tehát felszerelve a napellenzőt, és hordj magadnál lencsetörlő kendőt, amellyel megszáríthatod az üveget, mielőtt a gépet a táskába tennéd.

Come and See

A legújabb Canon történet, a Síjöring forgatása során Marcus Söderlund rendezőnek és csapatának extrém időjárási viszonyokkal kellett szembenézniük. Csatlakozz hozzánk a színfalak mögött, ahol megtudhatod, hogyan birkóztak meg a feladattal, és hogyan rögzítették a tél legextrémebb sportjának villámgyors eseményeit.