Öt tipp lenyűgöző portréfotók készítéséhez

A nagyszerű portréfotók készítése, különösen az utcán, kihívást jelentő feladat. Nagyon sok benne a változó: biztosítani kell a megfelelő fényt, közel kell kerülni a témához, és a fényképezőgépet is elég gyorsan kell kezelni. Bármilyen fényképezőgéppel készíthetők jó képek, sok fotós azonban inkább tükörreflexes készülékeket használ, így jobban a kezükben tarthatják az irányítást, és kimutathatják kreatív érzéküket. Bármilyen fényképezőgéped legyen is, reméljük, hogy ez az öt tipp a segítségedre lesz, ha embereket fotózol – legyenek azok barátok, a családod vagy akikkel az utcán találkozol.


1. A portrékészítéshez használj expozíció-kompenzációt

Az expozíció-kompenzáció bonyolult dolognak hangzik, pedig egyszerűen csak világosabbá vagy sötétebbé teszi azt, ami a fényképezőgépedben van. Elsősorban a világos bőrtónusok megörökítésére használják, és ha biztosítani szeretnék, hogy a téma ne tűnjön elmosódottnak, illetve a sötét bőr természetesnek ható rögzítésére. Szinte minden tükörreflexes fényképezőgép, a legtöbb kompakt fényképezőgép és sok okostelefon rendelkezik expozíció-kompenzációs beállítással. Nézd meg a kézikönyvet, és találd meg a sajátodat. Az emberek arcának világosításához forgasd a tárcsát 1-gyel feljebb pozitív irányba, a sötétítéshez pedig 1-gyel lejjebb negatív irányba.

Deveion Acker: Két oldal

Deveion Acker: Két oldal


2. Kerülj közelebb

Bár egyszerűnek hangzik, a témához közelítés a legnagyobb kihívás jelentheti – különösen, ha egy idegent vagy egy sokat mozgó személyt fotózol. Ugyanakkor, ha a fényképezőgépet fizikailag is közelebb viszed, a portrén megörökítheted valakinek az arckifejezését, az arcvonásait és a szemében lévő csillogást.

A zoomobjektív helyett használj normál vagy nagy látószögű prémium objektívet – ezáltal kénytelen leszel közelebb kerülni a témához, a kisebb méretű objektívek pedig kevésbé ijesztőek az alanyok számára. Kérd meg egy barátodat vagy a családod egyik tagját, hogy álljon be az objektívhez közel. Ha idegenekről szeretnél portrét készíteni, kérj tőlük engedélyt – ezt gyakran találják hízelgőnek, ráadásul időt is nyersz vele a kép beállításához. Amíg kényelmesen használod a technikát, használd a fényképezőgéped automata fókusz módját és a rövid záridőt, így a téma és a közted lévő távolságra koncentrálhatsz.

Cappuginotól

Cappugino:


3. Készíts őszinte felvételeket

A természetes hatású, őszinte portrék rögzítéséhez készíts alanyodról több felvételt is, mielőtt és miután beáll a fotóhoz. Az emberek általában lazábbak, ha a gépet akkor oldod ki, amikor nem számítanak rá, és a természetes mosolyuk vagy a gyermekek huncut tekintete is könnyebben megörökíthető. Ha fényképezőgéped rendelkezik sorozatfelvétel vagy folyamatos felvételkészítés funkcióval, próbáld ki. A zoomobjektív használatával és a távolról történő fotózás révén portréid kevésbé erőltetettnek és természetesebbnek tűnnek.

Vinoth Chandar: Jó reggelt!

Vinoth Chandar: Jó reggelt!


4. Meséld el valakinek a történetét a saját környezetéhez kapcsolódva

Ha valakinek a portréját a megszokott környezetében készíted el, a története többet mond egy egyszerű arcképnél. Nagy látószögű objektívvel például megörökíthetsz egy szakácsot, miközben a konyhában dolgozik, vagy egy gazdát egy tehenekkel teli mezőn. Zenész barátodat akár egy gitárüzlet belsejének elmosódott hátterével is lefotózhatod. Gondold el, mit szeretnél a fénykép hátterében látni és miért. A cél egy hatásos vizuális élményt nyújtó kép elkészítése, amely több jelentéssel bír, és amelyet nézve az ember még többet szeretne megtudni.

Meena Kadri: Főszakács

Meena Kadri: Főszakács


5. Kísérletezz, és szegd meg a szabályokat

A fényképezőgép beállításainak módosítása mellett a portéfelvételek számos módon tehetők érdekessé és kelthetnek kreatív hatást. Például megkérheted az alanyt, hogy ne a fényképezőgépbe nézzen, hanem valami távoli dologra, vagy olyasvalamire, ami a képben van ugyan, de nem a fényképezőgép. Akár egy kis létráról, felülről is lefotózhatod őket – vagy behajlított térdekkel, derékmagasságból. Szegd meg a szabályokat, és töltsd meg teljesen a képkocka közepét a témával. Kipróbálhatod a háttérvilágítást, az árnyékokat és az hosszú záridőt, hangulatot csempészve ezáltal a portékba. A cél a kísérletezés, a tanulás és olyan eredmények elérése, amelyekkel elégedett lehetsz, valamint olyan képek rögzítése, amelyeket másokkal is meg szeretnél osztani.

See-ming Lee: Amit sose látok

See-ming Lee: Amit sose látok


Sikerült inspirációt merítened? Oszd meg portréidat a Canon közösséggel

Itt az idő, hogy ezeket a tippeket a gyakorlatba is átültesd, és lenyűgöző portrékat készíts, amelyekre büszke lehetsz. Ha már elkészítettél néhányat, küldd el őket Fotótárunkba. Munkádat megoszthatod más fotósokkal is, megtekintheted és kedvelheted munkáikat, valamint beléphetsz havonta jelentkező fotós kihívásunkba.


Fejléc képe: Joe Hunt: Ashbourne fesztivál