Városok fotózása: öt tipp a jobb felvételekhez

A városok energiával teli, varázslatos helyek. Az emberek, az épületek, a folyók és a különböző utcák fényképészeti lehetőségek végeláthatatlan sorát kínálják. Fogd tehát fényképezőgépedet, mozdulj ki, és fedezd fel a körülötted lévő várost! Most öt tippel segítünk olyan képeket készíteni, amelyekre büszke lehetsz. Olvass tovább, és tudd meg, hogyan javíthatsz a kompozíción, küzdhetsz meg a homállyal és mesélheted el városod történetét.


1. Meséld el a város egy történetét

Chef-at-market-stall-Miguel-Virkkunen-Carvalho.jpg

Egy piaci stand főszakácsa – Miguel Virkkunen Carvalho

Minden város történelmi és kulturális olvasztótégely, amely több ezer különböző történetből áll. Amikor felfedezel egy várost, gondolj arra a történetre, amelyik a leginkább érdekel, és áss egy picit mélyebbre. Feledkezz meg a jól ismert látványosságokról, és próbálj olyan egyedi narratív fókuszpontot találni, amely közönségedet a fényképed világába hívja. Ez lehet Berlin egyik felújítás alatt álló történelmi épülete, egy római mestermű vagy akár a városban éjszakázó helyi lakosok egy csoportja. A cél az érzéseid kifejezése és a lényeg egyetlen képen való megörökítése. Próbáld felkelteni közönséged érdeklődését az iránt, amit látnak, és csigázd fel őket, hogy többet is meg akarjanak tudni.


2. Készíts felvételt a mozgásban lévő városról

Blurred-commuters-london-James-Blunt.jpg

Elmosódott ingázók – James Blunt

Az emberek, áruk vagy közlekedési eszközök mozgása a legtöbb város lüktető szíve. Gondolj csak Amszterdam biciklikkel teli csúcsforgalmára, Bangkok hömpölygő piacaira vagy Dubai irgalmatlan forgalmára. A város mozgás közben való megörökítéséhez járj gyalog egészen addig, amíg egy zsúfolt kereszteződéshez nem érkezel. Ekkor állj meg, és készíts néhány felvételt egy érdekes és előnyös pontból. Ha fényképezőgéped engedi, állítsd be a záridőt. Válassz ki egy lassabb záridőt (pl. 1/60 másodperc vagy lassabb), tartsd a fényképezőgépet stabilan, és örökítsd meg a mozgó emberek állandó tájjal szembeállított, elmosódó hatását. A felvételekhez pásztázást is használhatsz – ha a fényképezőgépet a mozgó tárggyal, például biciklivel vagy autóval együtt mozgatod. Ezek kis gyakorlást igényelnek, az eredmény mégis kifizetődő, és szórakoztató kipróbálni őket mindenféle fényképezőgépen.


3. Örökítsd meg a várost éjszaka vagy gyenge megvilágítás mellett

City-in-motion-Carl-Drougge.jpg

A mozgásban lévő város – Carl Drougge

Amikor az éj leszáll, sok város új életre kel, ezért kihívást jelenthet a hangulat gyenge megvilágítás mellett történő megörökítése. Szürkületben való fényképezéskor hasznos lehet, ha állványt használsz. Ha nincs ilyened, támaszkodj falnak, és tartsd a fényképezőgépet stabilan: így az utcai jeleneteket elmosódás nélkül rögzítheted. Készíts városi felvételeket olyan helyeken, ahol erősek a fények – például a prágai karácsonyi vásárokról vagy a londoni West Endről. A fénycsóvák rögzítésével szintén érdemes megpróbálkozni. Keress egy viszonylag előnyös helyet, például egy hidat vagy egy tetőteraszt, és örökítsd meg az alatta lévő utcát! Ha DSLR készüléked van, kísérletezhetsz is a fényképezőgéped expozíciós idejének körülbelül 20 másodpercre állításával is. A fényképezőgép vagy a készülék ISO-beállításainak (amennyiben van ilyen) megadásával szintén remek éjszakai felvételeket készíthetsz. Az elmosódás ellen próbáld meg stabilan tartani a fényképezőgépet, valamint állíts be 1600-as vagy 3200-as ISO-értéket. A fényképezőgép érzékelője több fényt rögzít – még éjszaka is. Sötétedés után is egyedülálló képeket készíthetsz a városról, ha egyszerűen csak játszol a fényképezőgép elérhető beállításaival!


4. A város kontrasztjainak bemutatása

don’t-forget-martinenaite.jpg

Ne feledd! – Martinenaite

A városokról készült lenyűgöző képek közül több is kiemeli a kontrasztot – a régi és az új, a nyugalom és a lárma vagy a város polgárainak közösségei között. Örökítsd meg, számodra mit jelent ez a téma – például, ha észreveszel egy meditáló embert egy zsúfolt shanghaji parkban, egy új felhőkarcolók közé szorított történelmi épületet Londonban, vagy a new yorki hipszter negyed nyüzsgését. Látogasd meg ugyanazt a helyet különböző napszakokban, így mindig más hangulatot örökíthetsz meg. A város sarki kávézóinak reggeli nyugalma napnyugta után vad bulikba csaphat át.


5. A különbség a részletekben rejlik

Pavement-Tim-Cowlishaw.jpg

Járda – Tim Cowlishaw

Az apró részletek adják meg egy város identitását. A szabad szemmel nem feltétlenül látható, izgalmas részletek megörökítésével lenyűgöző fotók készíthetők. Gondolj csak London díszes viktoriánus lámpáira, a párizsi metró állomásainak art nouveau jelzéseire vagy Lisszabon jellegzetes járdacsempéire. Ha legközelebb egy városba látogatsz, keress apró és egyedi részleteket, és gondolkozz érdekes módszereken, amelyekkel megörökítheted őket.


Sikerült inspirációt merítened? Fényképek megosztása

Amennyiben a jobb városi felvételek készítéshez adott tippjeink arra ösztönöztek, hogy fényképezőgépet ragadj, az elkészített képeket akár meg is oszthatod Fotótárunkban! Amellett, hogy a világnak megmutatod, mit alkottál, más fotósok fényképeit is megtekintheted, és részt vehetsz havonta jelentkező fotós kihívásainkon.


Borítókép: Sutton tempója – Gregory Rinaldi