Oregon-Autumn-Ian-Sane

Városok fotózása: 10 tipp az őszi fotók készítéséhez

Az ősz színekben gazdag és gyönyörű fényképek készítésére ad lehetőséget, városi környezetben talán még inkább, mint vidéken. A város fényei, építészete és lakói új dimenzióval bővítik a természet lehulló leveleinek világát. Íme 10 tipp az évszak narancs, vörös és arany színeinek kontrasztba állításához kedvenc betondzsungeleddel. Bármilyen fényképezőgépet használj is, reméljük, sikerül kicsalogatnunk és inspirálnunk az éve eme leghangulatosabb időszakának felfedezéséhez és megörökítéséhez.


1. Kontrasztos színek megörökítése

A színek egy képen való kontrasztba állítása rendkívül hatásos lehet, ezért próbálj meg egyetlen képkockán több árnyalatot is megörökíteni. Látogass el egy városi parkba, vagy fedezz fel háromsávos, külvárosi sugárutakat, és örökítsd meg a vörös és sárga színekben pompázó faleveleket a barna homokköves épületekkel és a ragyogó kék éggel szembeállítva. Az őszben gyönyörködve azonban ne feledkezz meg a fénykép valódi témájáról és kompozíciójáról. Egy történet elmeséléséhez és a képet nézők figyelmének fenntartásához az épületeket, embereket és városi részleteket az ősz színeivel együtt próbáld megörökíteni.

Davide D’Amico: Ősz Londonban

Davide D’Amico: Ősz Londonban


2. Az őszi hangulatok megörökítése

Ősszel az időjárás állandóan változik, ezért egyetlen délután alatt lehetséges egy város sokféle hangulatának megörökítése. Egy perc alatt kisüthet a nap és beborulhat az ég, a következő pillanatban pedig már viharossá is válhat az idő, szóval hozd ki belőle a legtöbbet, és készíts különféle felvételeket. Fotózd le a fák és épületek árnyékait napfényes és szeles napokon, vagy keress egy hidat, és örökítsd meg a város folyója felett lenyugvó őszi napot. Elképzelhető, hogy állvány vagy lassú záridő használatával (ha fényképezőgéped lehetővé teszi) kisebb lesz az elmosódás, és jobban rögzíthető az ősz hangulata.

Davide D’Amico: A Shadwell-medence

Davide D’Amico: A Shadwell-medence


3. Hozd ki a legtöbbet az őszi fényekből

Az őszi városképek fotózásához az egyik legideálisabb időszak a „varázslatos” vagy „arany” óra. Ez általában az a félóra, miután a nap reggel felkel és mielőtt este lenyugszik – úgyhogy fontos az előre tervezés. Az őszi napfény ilyenkor jobb textúrák és formák megörökítését teszi lehetővé, ami ideális közelképek készítéséhez, valamint a lehullott levelek és a járda szembeállításához a vakító napfényben. A reggeli ködös fény nagyszerű lehetőségeket biztosít olyan lélegzetelállító felvételek készítéséhez, mint az üres városi utcák.

A Temze, a Szajna és más folyók felett a fagy hangulatos, rögzítése mégis kihívást jelent. Ha fényképezőgéped rendelkezik módosítható expozícióbeállításokkal, használj állványt és hosszú expozíciós időt, mivel fagyos napokon kevesebb fény jut a fényképezőgépbe.

Garry Knight: A tavon

Garry Knight: A tavon


4. Az őszi részletek megörökítése

Az őszi street food, a levélkupacok a járdán, a Halloween ünneplése és a tűzijáték mind remek lehetőségeket rejtenek magukban őszi városi történetek elmeséléséhez. Ha fényképezőgéped rendelkezik zoom funkcióval, segítségével töltsd meg a képet apró részletekkel, például egy kivájt sütőtök narancssárga arcával, az őszi levelek élénkvörös színeivel vagy egy városi termelő szezongyümölcseivel. A kép előterébe helyezz egy nagy levelet, és a zsúfolt városi sugárutat épphogy csak hagyd meg a háttérben.

A makrofotózás nagyszerű módja az őszi színek és textúrák felfedezésének miközben az egyedi nézőpontok ugyanúgy használhatók. Kísérletezz fényképezőgéped makró vagy közelkép módjával, és keress olyan részleteket, mint az őszi levelekre hulló esőcseppek vagy a lehulló levelek erezete a város járdáján.

Vladimir Agafonkin: Őszi levelek

Vladimir Agafonkin: Őszi levelek

Vladimir Agafonkin: Őszi levelek


5. Szűrők használata

Amikor városodban évszakváltást fotózol, a szűrők megváltoztathatják a fényképek megjelenését. Tükörreflexes készülék használata esetén a fizikai polarizációs szűrő kedvenc objektíveddel való használata jobb színeket, mélyebb tiszta kék eget és lenyűgözően más megjelenésű képeket eredményezhet. Ezeket az effektusokat alkalmazások és szoftverek segítségével nem könnyű utánozni. Ha kompakt fényképezőgéppel készítesz felvételeket, kísérletezz a sokféle kreatív szűrővel, vagy próbáld ki a jelenetbeállításokat. Segítségükkel a nap fénye lágyabban jeleníthető meg, a képek kontrasztja vagy színei pedig szebbek lehetnek.


6. Felfelé vagy lefelé nézés

Egy város őszi szépségét lefotózni szórakoztató, mégis kihívást jelentő feladat. Hasznos tanács lehet, ha felfelé nézel, és meglátod, mi történik fölötted. Ha ebből a látószögből fotózol, a fényképeidet nézők is más szemszögből láthatják a város őszi színeit. A szinte teljesen csupasz ágak és az ég kontrasztjának megörökítésével átadhatod az ősz érzetét, és a képeidet nézők a természet szépségét és törékenységét a látóhatáron megjelenő toronyépületekkel és darukkal szembeállító fotókban gyönyörködhetnek. Miután felnéztél, próbálj meg lefelé tekinteni. Örökítsd meg saját cipődet a roppanó leveleken járva, vagy forgasd körbe fényképezőgépedet, és az időzítőbeállítással a földről felfelé nézve készíts őszi önarcképet.

Nagy őszi falevél a földön


7. Bolyongás az őszi városban

Ha nincs elég inspirációd, egy őszi napon egyszerűen sétálj néhány órát a városban, és keress lehetőségeket gyönyörű fényképek készítésére. Találj a járókelők által használt és a forgalmi útvonalaktól félreeső helyeket, és merülj el a város csodáiban. Van olyan konkrét hely, ahol tavasszal vagy nyáron jártál? Próbálj meg visszatérni ugyanoda, és dokumentálni, évszakonként hogyan változik. A városban talán a legjobb délután kószálni – az ég délután 3 és 5 óra között a leginkább lenyűgöző, és a nap ilyenkor ül a legalacsonyabban az égen. Vedd az irányt a folyó vagy egy tér felé, és keress őszi jeleneteket lenyűgöző árnyékokkal és körvonalakkal. Figyelj oda a mintákra és az üres területekre, amelyek az ősz színeivel töltik meg a képet, és gondold át, hogyan készíthetsz az egyes képeket alakzatokkal és vonalakkal összekötő fotósorozatot.

Ryan Blyth: A Tuileriák

Ryan Blyth: A Tuileriák


8. Felvételek fákról, folyókról és levelekről

Az ősz az évnek azon ritka időszakai közé tartozik, amikor egy egyszerű fából is érdekes fotó készíthető. Van valami különleges abban, ahogyan a fa elkápráztató színek egymásutánjává változik. Érdemes ilyenkor ugyanahhoz a fához több napon keresztül is visszatérni, és képsorozatot készíteni a színek váltakozásáról. Ezt követően a képek kinyomtathatók és otthon is megtekinthetők egy őszi fotókollázs részeként. Lélegzetelállító lehet egy város folyóján vagy taván tükröződő őszi színek bemutatása is.

Heipei: A New Yorki Saranac tó

Heipei: A New Yorki Saranac tó


9. Fotózás este

A városi utcák ősszel hihetetlenül gyorsan változnak, ahogy a nap lemegy, és a fények kigyulladnak. Ami napfénynél jellegtelen jelenet, az hamar káprázatos gyenge megvilágítású felvétel lehet tele egyéniséggel és hangulattal. Próbálj meg a nappal és az éjszaka közötti szürkületkor fotózni, amikor még az égen van egy kis fény, de már a városi fények is megörökíthetők. Használj állványt vagy más stabil eszközt, amelyre fényképezőgépedet ráteheted, és kísérletezz hosszú expozíciós időkkel. Igyekezz rögzíteni az elhaladó autók vagy a fák fénycsóváit a csillagos városi égbolttal szembeállított ünnepi fényekkel díszítve. Az őszi fények egyedülállóak, ezért még a tél és a rövidebb nappalok beköszönte előtt hozd ki belőlük a legtöbbet.

Milos Milosevic: Universitat Rathaus

Milos Milosevic: Universitat Rathaus


10. Tedd le a fényképezőgépet

A város őszi csodáinak felfedezése közben ne felejts el megállni, letenni a fényképezőgépet és megcsodálni a varázslatos, díszes és gyönyörű őszt. Azért ne pihenj sokáig! Az ősz ugyan több hétig tart, azonban a színek és a fotózási lehetőségek csak néhány napig a legjobbak – ezért jó, ha készen állsz.  Október utolsó és november első hetét gyakran tartják a legszínesebb időszaknak. Tartsd szemmel a helyi park változásait – és ne felejts el tájékozódni az időjárásról, mielőtt kimerészkedsz a fényképezőgépeddel.

Sikerült inspirációt merítened? Fényképek megosztása

Amennyiben a jobb őszi fényképek készítéshez adott tippjeink arra ösztönöztek, hogy fényképezőgépet ragadj, az elkészített képeket akár el is küldheted Fotótárunkba! Amellett, hogy a világnak megmutatod, mit alkottál, más fotósok fényképeit is megtekintheted és kedvelheted, továbbá kipróbálhatod magad havonta jelentkező fotós kihívásainkon.


Fejléc képe: Ian Sane: Ősz Oregonban