Shooting a vignette with Nehemias Colindres

Vignetta készítés, Nehemias Colindres-szel

Nehemias Colindres fotós és filmkészítő megosztja velünk a videofelvételek készítésével foglalkozó három legjobb útmutatóját: vignetta készítése, a filmkészítő tanácsa és az objektíven keresztül.

A „vignettaként” ismert jelenet készítése különös körültekintést és gyakorlással elsajátítható ismereteket igényel.

Miután létrehoztad a hangulatterveket (az elérni kívánt cél vizuális példáit) és az eljárásokat (a vignettán történő események írásos ismertetője), tisztában kell lenned azzal, hogy mit szeretnél elérni.

Tervezd meg az összes felvételt, figyelembe véve a felvételhez használni kívánt objektívet. Ne aggódj, ha nem tudsz rajzolni. Ha csak durva vázlatot készítesz az is segít az elkészült vignetta vizualizálásában.

Jó viszonyítási alapot jelenthetnek a más filmekből hasznosnak ítélt részek kimerevített képei. Ne feledd, ez nem minősül lopásnak; végső soron mindannyian hatással vagyunk egymásra. A filmművészetet ugyan nem fedezheted fel újra, de hozzáadhatod a saját fejezetedet a történetéhez.

Bármilyen felvétel elkészítése előtt a legjobb, ha végigveszed a kamera mozgását, részekre bontod, és pontosan meghatározod, hogy mit szeretnél elérni a jelenetben.

Ezután végig kell haladnod a szereplőiddel a jeleneten. A színészek minőségétől függően vagy egyszerűsítem a feladatot, vagy velük együttműködve bátorítom őket arra, hogy hozzáadják saját egyéniségüket a jelenethez. A tapasztalatuk szintjétől függetlenül neked kell kijelölnöd számukra az érzelmi vagy mentális célt.

Meg kell ismerniük, hogy milyen állapotba kell kerülniük. Szeretem irányítani a színészeket a jelenetben, de folyamatosan figyelem az eseményeket a kamera szemszögéből is. Innen próbálok megkeresni bizonyos felvételeket, de gyakran előfordul, hogy váratlan, nem tervezett kincsre bukkanok. 

Miután elkészítem a jelenetet vágás nélkül, egyes részletekről készítek felvételeket, amelyek újabb elemekkel bővíthetik a jelenetet. A választás a stílusodtól és a készített film típusától függ. 

Ezután beállítok egy portrét. A portrék életet lehelhetnek a munkádba, azonban el kell érned, hogy az alanyod kényelemben érezze magát. Adj nekik tippeket. Rendszeresen elmondom például a színészeknek, hogy nézzenek félre, vegyenek egy mély levegőt, forduljanak ismét a kamera felé, és fújják ki. Ha ezzel nem sikerül a kívánt megjelenést elérnem, megváltoztatom a testhelyzetüket, és megkérem őket, hogy próbáljanak ki többféle tekintetet. Akárcsak más felvételek esetében, ha néhány felvétel után nem sikerül elérni a célt, akár léphetsz is tovább. 

Végül, a vignettádat annyira le kell bontani, hogy legyenek választási lehetőségeid a vágási szakaszban. Használhatod vágatlanul, vagy ha nagyobb tapasztalattal rendelkezel a vágás területén, megmutathatod egyéni stílusodat is. 

Nagyon fontos, hogy minden apró részlet felett irányítással rendelkezz, de szintén lényeges tudni, hogy mikor kell félreállnod, és szabadon engedned szereplőidet vagy a véletlenül bekövetkező eseményeket.

Ne feledd, egy filmkészítő csak annyira jó, amennyire a filmje mögött álló gondolatmenet és tervezés.