Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Kubai ritmusok és a divat

Sarah Caron Párizsban élő francia fotóriporter. Tanulmányai befejezését követően Kubába utazott, és 1994-ben elkészítette azokat az ikonikus képeket, amelyeknek köszönhetően elindult profi fotós karrierje. Szabadúszóként azóta számos megbízása volt már Afrikában, Dél-Amerikában, Ázsiában és a Közel-Keleten olyan magazinokkal, mint a Time és a Paris Match, útjai során széles körben megjelent munkáiért pedig különféle díjakban és támogatásokban részesült. Kubában találkoztunk vele, ahol épp szünetet tartott egy fárasztó divatfotózás közben, és odaadtuk neki tesztelésre az EOS M5 gépet, valamint karrierjéről és a nagyszerű képek megörökítéséhez való hozzáállásáról kérdeztük.

A kezdetek

Először arra voltunk kíváncsiak, mi vonzotta Sarah-t a profi fotózás felé, és miért nem valósította meg inkább kamaszkori álmát, hogy balerina legyen.

„Kisgyerekkorom óta mindig is vonzottak a képek. A szüleim gyakran elvittek múzeumba, ahol megnéztük a legnagyobb festők műveit, akik szerintem sok szempontból koruk fotóriporterei voltak. Azonban a balettot is nagyon szerettem, és tizenévesen azt gondoltam, talán balett-táncosnő leszek. Ekkor jártam először Kubában – diákként a havannai Alicia Alonso Balettiskolában. Végül is a történelem iránti rajongásom vitt valójában a fotózás világa felé. Spanyolország és Dél-Amerika irodalma és civilizációja mesterszakos tanulmányaim során Az okkult Spanyolország (Espana Oculta) című könyvén keresztül ismerkedtem meg a lenyűgöző spanyol fotós, Christina Garcia Rodero műveivel. Ezután vált világossá, hogy a fotózással akarok foglalkozni – és többé nem is merült fel bennem a kérdés vagy a gondolat, hogy mást szeretnék csinálni.”

Sarah Caron egy fiatal tetovált nőt fotóz az EOS M5 géppel

Visszatérés

A helyszínek újbóli felkeresése Sarah fotós stílusának védjegye…

„Azok a fotók indították el profi fotós karrierem, amelyeket a Kubába való visszatérésem alkalmával készítettem 1994-ben – immár több mint 20 éve. Én pedig amikor csak tehetem, visszalátogatok olyan helyekre, ahol korábban már jártam. Sok időt spórolhatsz, ha már ismered a hely legapróbb részleteit és az ott élő embereket. A visszatérés pedig nem csupán arra ad lehetőséget, hogy lefotózzam, egy területen milyen nyomot hagyott az idő, hanem segít még jobban megismerni az adott társadalmat és tagjait – így a képeim a kultúra mélyebb összefüggéseit is visszaadják. Ha jól ismerek egy helyet, az olyan praktikus dolgokban is jól jöhet, mint hogy hol szálljak meg és hova menjek. Mivel gyakran járok Kubába, már spanyolul is jobban tudok, olyannyira, hogy sok kubai nem is hiszi el, hogy francia vagyok!”

Sarah első profi szinten is sikeres, fekete-fehér kubai projektjén megfigyelhető Christina Garcia Rodero fekete-fehér fotózási stílusának nyoma. A monokróm és színes felvételkészítés mögött rejlő kreatív folyamatokról és az érzelmek megörökítésének művészetéről kérdeztük…

„Inkább praktikus mint kreatív oka volt annak, hogy az első dokumentumfotó-projektemet – a Kubai tutajosokat – fekete-fehérben készítettem el. Akkoriban még nem létezett a digitális fotózás, én pedig filmet használtam, így nekem kellett előhívnom a negatívokat és a nyomatokat, és a fekete-fehérrel egyszerűen csak volt dolgozni. Most már, ha saját projekten dolgozom, attól függően választok a fekete-fehér és a színes felvételkészítés között, hogy milyen üzenetet szeretnék közvetítetni a képeimmel. Ezt azonban nem lehet kőbe vésni – inkább a témának megfelelő, intuitív reakció szokott lenni. Például folytattam az kivándorlásról készített munkámat, amelyen éveken keresztül fekete-fehérben dolgoztam. Ha pedig egy magazin megbízásából fotózok, természetesen megkérdezem, mit szeretnének, és aszerint készítem el a felvételeket.”

„Ami az érzelmek megörökítését illeti – őszintén szólva nem is tudom. Csak eltöltök egy kis időt az emberekkel a saját környezetükben, ami, gondolom, segít a kapcsolat felépítésében. Természetesen a fény is rendkívül fontos szerepet játszik ebben, hiszen óriási türelemre késztet – a megfelelő pillanatra ugyanis időnként nagyon sokat kell várni.”

Szivárvány a vizes járda felett – Canon tükör nélküli EOS M5 géppel fotózva

„Néha azonban olyan is előfordul – különösen megbízásos fotózás esetén –, hogy ha a fényviszonyok nem megfelelők, például folyamatosan esik, a kellemetlenségből valami izgalmasat kell kihozni, ez pedig valódi kihívás. Fotóriporterként ráadásul gyorsan alkalmazkodnod kell az állandóan változó helyzetekhez, és a fény mellett még nagyon sok tényezővel kell számolnod.”

Sarah legutóbbi megbízása egy divatfotózás volt Kubában – ami köszönő viszonyban sincs azokkal a dokumentumfotókkal, amelyeket Palesztinában, Afganisztánban és hasonló helyeken készített, szerinte azonban a különbség egyáltalán nem akkora, mint hinnénk.

Sarah Caron egy divatfotózáson a színfalak mögött fotóz egy modellt az M5 géppel

„Divatfotózáson eddig Pakisztánban és Kubában vettem részt, ahol ez a változás iránti vágy kifejezésének egyik módja. A divattervezők mindkét helyen a kreativitásukat használva közvetítettek valamilyen rejtett politikai üzenetet – így ebből a szemszögből nem gondolom, hogy ez annyira eltérne a konfliktushelyzetben lévő területek fotózásától. A fényképnek mindkét helyzetben információt kell átadnia, és valamilyen szinten hatnia kell a képet nézők érzelmeire. Fotóriporteri munkám és a divatfotózás során is ezt próbálom meg elérni.”

Az utcán

Utcai jelenet Havannában – Sarah Caron Canon M5 géppel készített fotója

Sarah az EOS M5 géppel nemcsak a divatfotózások színfalai mögött készített gyönyörű leleplező fotókat, hanem Havanna utcáira is kiment vele. Megkérdeztük, mitől lesz valakiből jó utcai fotós, és hogy ehhez milyen fényképezőgépet kell használnia.

„Ehhez a projekthez egy utazó bőrébe szerettem volna bújni, aki gyönyörű és meghökkentő képeket keres. Azt hiszem, az ilyen utcai fotózáshoz nagyon jó megfigyelőnek kell lenned, hogy észrevedd az érdekes és egyedülálló utcai jeleneteket. Fontos emellett a gyorsaság is, és hogy azonnal meg tudd komponálni a képedet és elkészíteni a felvételt. Hiszen általában csak egy kép rögzítésére van lehetőség! Fontos továbbá, hogy ne zavard meg az embereket a hétköznapi tevékenységeikben. Így az eszközödnek kicsinek, diszkrétnek és gyorsnak kell lennie – mint amilyen az EOS M5. A gép ráadásul kiváló minőségű RAW-fájlok rögzítésére is képes, amelyeket professzionális célokra is fel lehet használni.”

Éjszakai felvétel Havannáról, a tenger felől – az EOS M5 géppel fotózva

„Öröm volt az EOS M5 géppel dolgozni. Régóta vártam, hogy a Canon egy ilyen fényképezőgépet készítsen – könnyű, kis méretű és gyors, mégis nagy teljesítményű. Az EOS M5 rendkívüli sokoldalúsága szintén plusz pontot érdemel. Sokféle helyzetben használtam, például divatfotózásokon, fotóriportok készítésénél, utcai fotózás közben, épületek és tájképek fényképezéséhez, valamint a különböző fényviszonyok effektusainak megörökítéséhez. Még az impresszionista festők stílusában is készítettem vele képeket a tenger éjszakai fotózásakor. Tehát összességében az EOS M5 és én remekül kijövünk egymással!”