Fénykép-kompozíció – Tippek

A komponálás az a folyamat, amikor a fotós eldönti, hogy hogyan rendezze el a témához tartozó tárgyakat a képen. A kompozíció a fényképezés igazán kreatív része – szórakoztató dolog megtanulni a szabályokat, aztán megszegni őket!

Ha szeretnél jobb fényképeket készíteni, tekintsd át az itt következő pontokat, és nézd meg a videót, majd vesd be a tanultakat a gyakorlatban is.

  1. 1.A témát gondosan válaszd meg – a megfelelő témaválasztás a jó fénykép készítéséhez vezető út első lépése. Tartsd nyitva a szemed, keress érdekes témákat, melyek megragadják a figyelmed: minél izgalmasabb a téma, annál jobb lesz a kép

  2. 2.A harmadolási szabály – próbáld meg nem a kép közepén elhelyezni a témát. Helyezd el a fontos elemeket a képet vízszintesen és függőlegesen harmadoló képzeletbeli vonalak mentén – jobb fotókat fogsz készíteni
    a harmadolási szabály

    Georgij Habarov: Az elsüllyedt világ
    A kenu nem a kép közepén található, így van hely, ahová eljuthat, ráadásul nem is foglal el nagy helyet: mindezek érdekesebbé teszik a képet, és kialakítanak rajta egy pontot, ahová az ember fókuszálhat. A kenu színe tökéletes kontrasztot alkot a vízzel.


  3. 3.Vezérvonalak – természetes vonalak, például járdák, sínek, falak vagy kerítések, melyek segítségével jobban bevonhatod a nézőt a képbe. Az sem baj, ha az eltűnési pontnál valamilyen érdekes tárgy látható, melyre az ember koncentrálhat
    fotózás vezérvonalak segítségével

    Manuel Teixeira: Manhã submersa
    Az egymást keresztező átlós vonalak erős szerkezettel látják el a képet, míg a sínek vezérvonalként szolgálnak, melyek elvezetik a szemet a két emberi alakhoz, akik tájékozódási pontot jelentenek a látottak méretét tekintve.


  4. 4. Keretezésről akkor beszélünk, amikor a fotós valamilyen természetes keretbe (pl. ajtó) foglalja a témát. Fák, ágak vagy egy boltív – mind segíthet a témára vonzani a néző figyelmét
    Keretes kompozíció

    Tom La: A fénybe!
    Ezen a képen az figyelhető meg, hogy hogyan erősíti a kompozíciót a téma keretbe foglalása. A nyíló híd felől érkező fény és a sötét háttér a témára összpontosítja a figyelmet. Figyeld meg azt is, hogy Tom La képén a téma a bal oldalon helyezkedik el, van előtte hely, ahová eljuthat.


  5. 5. Töltsd ki a képet – ha a vadvilágban fotózol vagy portrét készítesz, a téma töltse ki a kép nagy részét. Zoomolj vagy juss közel a témához, a lényeg, hogy ne legyen holttér körülötte

  6. 6. Mozgástér – a mozgó témát úgy a legjobb fotózni, ha van előtte tér. Ha például egy autót fényképezel, próbáld meg a kép valamelyik szélére helyezni, hogy legyen tér előtte, ahová a jármű el tud jutni

  7. 7. Átlós vonalak – a képet átszelő átlós vonalak lélegzetelállító, mozgalmas érzést keltenek. A nagy látószöggel rendelkező képek általában gyakrabban tartalmaznak átlós vonalakat a szélesebb perspektíva miatt. A vonalak kiemeléséhez próbáld meg lefelé vagy felfelé irányítani a fényképezőgépet
    Átlós vonalak

    CYRIL NAMIECH: Soupe campagnarde
    Két átlós vonal fut át a képen: az egyiket a hajó iránya, a másikat pedig a zöld alga csíkja alkotja, erős hátteret biztosítva a fotónak. A kompozíciót erősíti, hogy fentről fényképezték, illetve hogy a téma nem középen található.


  8. 8. Változtass a nézőponton – tedd érdekesebbé képeidet, változtass a fényképezési pozíciódon. Ha alacsony perspektívát keresel, próbálj meg térdre ereszkedni vagy letenni a fényképezőgépet a padlóra; ha pedig fentről lefelé néző pontot vagy magaslati helyet keresel, tartsd a magasba a gépet

  9. 9.Textúra, minták és részletek – akár tájképet fotózol, akár a természetet, épületeket vagy mozgást örökítesz meg, igyekezz minél közelebb jutni, keress olyan textúrákat és részleteket, melyek újabb dimenzióval gazdagítják a fényképet. Kontrasztos színek, szimmetria és különböző minták gyakorlatilag bárhol felfedezhetők: tartsd nyitva a szemed, és keresd ezeket a fontos részleteket
    Textúra

    Paulo Dias: Lisboa bela com encanto
    A képről szinte lecsordulnak a vibráló színek. A jelenettől távolodó lépcsők pedig gyönyörűen keretezik a fa rózsaszín virágait. A fotón a függőleges vonalak dominálnak, ami a stabilitás érzését kelti. Figyeld meg, hogy Paulo Dias a középponttól kicsivel balra helyezte el a sikátor vezérvonalát.


  10. 10.Lépték – kiemeli a jelenetet, és fókuszpontot biztosít a képnek, ha valamilyen léptéket szolgáltató elem is található rajta. Ez tájképek esetén különösen hatásos lehet. Ideális megoldást kínálnak az emberi alakok, mivel a néző ezeket azonnal felismeri.

Nézd meg a kompozícióról szóló videónkat itt:

Válassz ki egy témát, és próbálkozz minél több különböző kompozíciót létrehozni a fent felsorolt tíz pont figyelembe vételével. Ezt követően készíts újabb tíz képet, amelyeken megszeged a szabályokat: például helyezd egészen pontosan középre a témát, vagy távolodj el tőle addig, amíg csak lehet, hogy minél kisebb teret foglaljon el a képen. Készítsd vízszintes és függőleges tájolású képeket is, és figyeld meg, hogy melyik sikerül jobban. Hamarosan meg fogod tapasztalni, hogy számtalan módja van a képek megkomponálásának, és fel fogod fedezni, hogy melyik kompozíciós módszer segítségével tudod a legérdekesebb fotókat készíteni.

Sikerült inspirációt merítened? Próbálgasd a komponálást, és töltsd fel az eredményt a Fotótárba – lehetséges, hogy a következő cikkben a te képed fog szerepelni.