Panning ski

Pásztázási tippek akciófelvételekhez

Az akciófotók témái sokszor olyanok, mintha megfagytak volna: hiányzik belőlük az a dráma és sebesség, amely a felvétel elkészítésekor még jelen volt. Az izgalmak előhozásának egyszerű technikája a „pásztázás”. A jó hír pedig az, hogy a pásztázás révén bármilyen fényképezőgéppel jobb fotókat készíthetsz.

Nézd meg, amint Adam Pretty megörökíti a sípályákon zajló eseményeket:

Pásztázáskor a hosszabb záridő a témát azonos sebességgel követő fényképezőgép sodró mozgásával párosul. A sikeres pásztázással készített felvételen élesen kirajzolódik a téma, a háttér pedig elmosódott lesz.

1. Fényképezőgéped módválasztó tárcsáját állítsd Záridő-előválasztás módra (Tv). Így szabályozhatod a záridőt.

2. Válassz hosszú záridőt – kezdd 1/60 másodperccel. Ezután kísérletezz: a nagyobb mértékű elmosódáshoz próbálkozz 1/30 másodperces vagy hosszabb záridővel, kisebb elmosódáshoz pedig 1/125 másodperccel. Ez a témától is függhet: egy versenyautó lefotózásához valószínűleg rövidebb záridő kell, mint egy bicikliséhez.

3. A felvételi módot állítsd Sorozatfelvételre. Így amellett, hogy a fontos pillanatokat nagyobb eséllyel örökítheted meg, az exponálógomb lenyomásával minimálisra is csökkentheted a fényképezőgép bemozdulását.

4. Kövesd a témát – de ne csak akkor, amikor a felvételt készíted. Előtte, közben és utána is egyenletes mozgással folytasd a követést.

5.Tartsd a fényképezőgépet és saját magadat is stabil helyzetben – csökkentve ezáltal a függőleges és döntött mozgást. A keresővel (ha fényképezőgéped rendelkezik ilyennel) ez könnyebb lehet, mint LCD-képernyő használatával.

6. Gondold át a kompozíciót, a témát ne egyszerűen a kép közepén helyezd el. Követéskor a témát mindig tartsd a kereső/képernyő ugyanazon pontján.

7. Mivel a háttérnek elmosódottnak kell lennie, a különálló bitek kevésbé lesznek fontosak a fényképen. A színek összességében azonban fontos részét képezik majd a fotónak, mivel ezek alkotják majd a téma keretét.

8. Éjszakai fotózáskor növeld a záridőt még jobban – így az elmosódott háttérfények igazán drámai hatást adnak a képekhez. Nézd meg, hogyan használ Adam Pretty hosszabb záridőt a háttér elmosásához:

9. A pásztázást gyakorolni kell, – ne ess hát kétségbe, ha az első képek nem sikerülnek túl jól. Készíts sok képet, és találd meg, egy-egy kép miért lett jobb, mint a többi. Lehet, hogy rossz a záridő, vagy a téma például függőlegesen elmosódott. Ezután a következő fotókon a gyakorlatban is alkalmazd, amit tanultál.

A többfelé figyelés veszélyei
Ann Luttinger

motorbicikli pásztázással

Ez a pásztázással készített felvétel azért más, mert a háttere egyáltalán nem elmosódott. Ez azonban kiemeli a fotó drámai hatását, amint a motoros kaszkadőr megigazítja a szemüvegét.

Mach 3-as idő
John Madden

sugárhajtású repülőgép pásztázással

A repülős bemutatók remek gyakorlási lehetőséget biztosítanak a pásztázáshoz. Helyezd magad a megfelelő pozícióba, és minden pillanatban újabb fotóval próbálkozhatsz. Rövidebb záridővel és, ahogy a fotósok mondják, egy kis szerencsével lenyűgöző felvételeket készíthetsz.

Most igazán remek lehetőséged nyílik pásztázási képességeid tökéletesítésére, kint a sípályán és a városban egyaránt. Fotóidat ne felejtsd el feltölteni Fotótárunkba!