Fényfestéses fotózás

A fényfestés egy fotográfiai technika, melynek során hosszú expozíció alatt fényt „festenek” vagy „rajzolnak” a fotóra egy kézben tartható fényforrással. A fénnyel festés azért különösen népszerű fotós tevékenység, mert viszonylag könnyen érhetők el vele nagyszerű eredmények, kevés speciális felszerelés szükséges hozzá, és igazán különleges képeket produkálhatsz.

A következőkre lesz szükséged:

  • Egy manuális vagy bulb expozíciós fényképezőgép – a szükséges hosszú záridő miatt
  • Egy stabil állvány vagy egy stabil felület, amelyre a fényképezőgépet helyezheted – az expozíciót másodpercekben fogod mérni, ezért a kézben tartás ki van zárva
  • Egy fényforrás – ez lehet vezeték nélküli vaku, zseblámpa, LED-cső, vagy bármi, ami erősebb fényt bocsát ki; minél több méretet és színt használsz, annál jobb
  • Más hasznos tárgyak – távkioldó, tartalékelemek
  • Egy sötét hely vagy jelenet – akár kint, akár bent

Fényfestés, egyszerű felvétel

Először egy egyszerűbb felvétellel indíts, hogy ellenőrizhesd az expozíciós beállításokat és a záridőt.


A beállítás:

  • Válaszd ki a felvétel színhelyét, és helyezd a fényképezőgépet az állványra vagy valamilyen szilárd felületre
  • Állítsd a fényképezőt manuális módra, az ISO-értéket 100-ra, a rekeszértéket kicsire (például f/11-re vagy nagyobb f-számra), a záridőt pedig 10–30 másodperc közé.
  • Állítsd be a fehéregyensúlyt a fényforrás alapján, próbáld ki az „izzólámpa” vagy „műfény” beállítást.
  • A fényképezőgéped sötétben nem fog fókuszálni, ezért az objektívet manuális fókuszra állítva fókuszálj előre a fotózandó területre.
  • Ha távkioldót használsz, csatlakoztasd, vagy helyette állítsd be a 2 vagy a 10 másodperces időzítőt, hogy kioldáskor ne rázkódjon a fényképezőgép.

Fényfestés, csoportkép

Több emberrel és fényforrással kísérletezve rengeteg változatosságot és kreativitást vihetsz fénnyel festett fotóidba.


Készülj fel a fotózásra:

  • Figyelj a fényirányra: ha magadra vagy másokra irányítod a fényforrást, szellemfigurák kerülnek a képre.
  • Mindig ellenőrizd a képeket a fényképezőgép kijelzőjén keresztül – a rekeszérték vagy a záridő módosításával javíthatsz az expozíción és az effektuson.
  • Ne feledd, hogy minél közelebb van a fény a témához, annál kevésbé szóródik szét, tehát annál erősebb lesz. A folyamatos, egyenletes fényvonásokhoz állj távolabb, és lassú, széles mozdulattal fesd a fényt a témára.
  • Ha élénk fényű zseblámpát használsz, próbálj nem közvetlenül belevilágítani az objektívbe, mert ez becsillanást okozhat; az gyenge teljesítményű színes LED-ek viszont nem jelentenek problémát, sőt, nagyon jól használhatók vonalfestésre.
  • Tudasd barátaiddal, hogy hol vannak a kép határai, hiszen nincs értelme a képen kívül festeni; jelöljétek a padlón, hogy meddig festhettek.

Fényfestés, portré

A megfelelő kompozíció érdekében győződjetek meg arról, hogy mindenki tudja, hol vannak a kép határai.


Tényleg ennyire egyszerű, szóval kísérletezz szabadon:

  • Próbálj ki minél több témát és helyszínt.
  • Haladjatok felváltva, hogy még több kreatív ötlet születhessen.
  • Fessetek tárgyakra; fényfestéssel ötvözve a fák, bokrok és mesterséges dolgok rendkívül érdekes éjszakai képeket eredményezhetnek.

Hamarosan egész gyűjteményetek lesz lenyűgöző képekből. Töltsétek fel a Canon Fotótárba, hogy mindannyian megcsodálhassuk őket.