Tájkép- és makrofotózás – minden egy felvételen

Henrik Spranz szabadidejében az osztrák vidéket járja fényképezőgépével. Technikai tudását kreativitással ötvözve fotói hihetetlen népszerűségnek örvendenek az interneten, többek között a is.

Nézd meg, ahogy Henrik a kedvenc törzshelyeire kalauzol bennünket, és tanáccsal lát el egyedi stílusod kialakításához.

Almsee-i reggel © Henrik Spranz

Henrik Spranz a táj- és makrofotókról beszél

Ez a legfrissebb része annak a videosorozatnak, amelyben Canon készülékek tulajdonosai mondják el, hogyan készítették egyes kedvenc fotóikat.

A filmben Henrik elárulja, hogyan ötvözi két szenvedélyét, a természetet és a fotózást egyetlen tartalmas időtöltésben.

VIDEO_Henrik_RHS_15_L.jpg
Aranyszín © Henrik Spranz

Hogyan kerültél a fotózás világába?

„Rengeteg fotót készítettem üdüléseim során, de mindig frusztrált, amikor otthon megnéztem, hogyan sikerültek. Emiatt elkezdtem fotósokról és a technikájukról olvasni, és lassan függő lettem. A National Geographic mindig is kedvenc célnak számított, és Ansel Adams különlegesen inspirálóan hat rám.

Mindig imádtam a természetet és a természetben sétálni, így nem volt meglepő, hogy belevágtam a tájképfotózásba.

Nem rendelkeztem hivatalos képzéssel, de szerencsére gyorsan megtanultam értékelni a saját fotóimat, és megtalálni az erős és gyenge pontjaikat, hogy legközelebb jobban sikerüljön.”

Tehát a próbálgatás volt a titka?

„Egy bizonyos fokig igen. Ez azonban nem azt jelenti, hogy csak úgy fotózgattam. Manapság már képes vagyok úgy nekivágni a napnak, hogy végül egyáltalán nem készítek aznap fotókat. Ha a fények nem megfelelők, vagy a téma nem ihlet meg, akkor elteszem a fényképezőgépem, és továbbállok.”

Ez biztosan nehéz lehet.

„Igen, de nagyon fontos képesség szenvtelennek maradni. Most, hogy egy tájképhez és egy makrofotóhoz való objektívet is viszek magammal, nagyobb esélyem van valami megörökítésre méltót találni. Ez történt ma reggel is. A tájkép nem inspirált, viszont utána megpillantottam ezt a gyönyörű orchideát.”

VIDEO_Henrik_RHS_11_L.jpg
Jelentéktelen szépség © Henrik Spranz

Azért merültél el a makrofotózásban és a tájképfotózásban is, hogy kétszeres esélyekkel indulj?

„Úgy tűnhet, azonban ahhoz, hogy sikerrel járjak, fel kell készülnöm az egyikre. Ennek ellenére nyitva tartom a szemem, hogy más lehetőségekről se maradjak le.

A makrofotózásba azért kezdtem bele, mert új kihívásra volt szükségem, és érdekelt, hogyan igazíthatom a stílusomat a közeli felvételekhez.”

Nagy változást jelentett?

„A tanulási görbe meredek volt, bár nagy szerencse volt, hogy csatlakoztam a makrofotósok rendkívül segítőkész helyi közösségéhez. Tulajdonképpen a partnerem, Perdita ennek a csoportnak a tagja, és egymást biztatva feszegetjük munkánk korlátait.

Sokkal nagyobb befolyásod van az összes elemre, mint a tájkép esetében. Például, amikor a tengerparton voltam, azon vettem észre magam, hogy óriás köveket próbálok elgörgetni, hogy megváltoztassam a kép előterét.

Vannak hasonlóságok is, mint az előtér és a háttér olyan beállítása, hogy az vezesse a szemet. Természetesen a fényt is szabályoznod kell. Különbözők az eredmények, de a megfelelő felvételhez hasonló eljárások szükségesek.”

Nehéz lehet a szoftverfejlesztői karrier és a fotózás iránti szenvedély összeegyeztetése. Ez azt jelenti, hogy sok előre tervezésre van szükség?

„Megszervezem a dolgaimat, tudva, hogy hová fogok menni, mikorra akarok odaérni, és minek kell lennie a táskámban. Nem vagyok viszont olyan, aki pontosan megtervezi és felvázolja a felvételt, amit el fog készíteni. Számítok rá, hogy némi ihletet kapok a helyszínen.

A fények miatt számomra az időzítés kulcsfontosságú. A megfelelő fényviszonyok csak rövid ideig tartanak. A makró esetében diffúzor segítségével nagyobb esélyed van ennek befolyásolására, viszont a tájképek esetében előfordulhat, hogy mindössze 10 perc áll a rendelkezésedre a nap elején vagy végén.”

Tényleg ennyire fontosak a fotóid esetében a fényviszonyok?

„Igen, és a hatásuk mindig lenyűgöz. A tengerparton nemrég felkészültem a fotó elkészítésére, majd a miután a várt képet kaptam, távozni készülődtem. A sziklák hirtelen színt váltottak, és ki kellett újra pakolnom a fényképezőgépemet, az állványt és az objektívet, majd újra fotózni kezdtem. Hazaérve azt vettem észre, hogy ez volt az egyetlen megtartásra érdemes kép.”

VIDEO_Henrik_RHS_10_L.jpg
Preveli strand © Henrik Spranz

Ezzel elérkeztünk az utómunkálatok témájához. Mennyi munkád van a képeiddel a számítógépen?

„A legfontosabb azt eldönteni, hogy a fotó megér-e további erőfeszítést. Ha igen, akkor legfeljebb 30 percet töltök azzal, hogy szebbé tegyem. A hisztogramot megtekintve megérzés alapján döntöm el, hogy mely forma jelenti a legjobb expozíciót.”

Végezetül, van valamilyen gyors tanácsod a You Connect tagoknak?

„Ne aggódj,a ha az eredmények nem felelnek meg azonnal az elvárásaidnak. Légy nyitott, és tanulj másoktól, majd találd meg a saját stílusodat, de ami a legfontosabb: élvezd a fotózást a fényképezőgépeddel.”

További információk keresése Henrik Spranz fotóiról.