hero-header.jpg

HDR fotózás

A HDR a High Dynamic Range, azaz a nagy dinamikatartomány rövidítése, és a fotózás területén a legfényesebb és legsötétebb részek megörökítésének egy bizonyos módját jelenti. Alapvetően azt takarja, hogy ugyanarról a jelenetről egynél több fényképet készítünk, majd ezeket kombináljuk, megtartva az egyes fotók legjobb elemeit.

Ebből a videóból megtudhatod, hogy hogyan javíthatod fel képeidet a HDR segítségével

Számos olyan jelenettel találkozhatunk, amelynek dinamikatartománya túl széles ahhoz, hogy a fényképezőgép minden részletet képes legyen megörökíteni egyetlen képkockában. Ilyen lehet például egy napsütötte tájról készült kép, fényes kinti világ fotózása ablakon keresztül vagy egy fényes kék ég előtt álló épület fotózása árnyékból.

HDR összehasonlítás

Ebben a jelenetben az egyik fotón elvesznek a felhők részletei, a következőn pedig a szélmalom alapja tűnik el. A végleges HDR-kép a fényképezőgépen belül készül el. Ilyenkor részletesen láthatók a kép sötét és világos részei is, a fényképezőgép kiegyensúlyozta az expozíciókat, hogy a kép sokkal közelebb álljon ahhoz, amit saját szemünkkel látunk.

Számos kompakt fényképezőgép és okostelefon rendelkezik beépített HDR funkcióval. Általában nem igazán szabályozhatjuk a végeredményt, egyszerűen kiválasztjuk a funkciót, majd fotózunk. A fényképezőgép gyakran kéri, hogy tartsuk mozdulatlanul, amíg elkészíti a különböző expozíciójú felvételeket, majd automatikusan kombinálja őket a végleges HDR-képpé.

Egy HDR-képes DSLR fényképezőgép ennél jóval rugalmasabb. Beállíthatod, hogy hány kép készüljön, és azt is, hogy milyen távol legyenek egymástól az expozíciók. Így pontosan az elképzelt képet készítheted el.

Használj állványt. Egy fontos, észben tartandó részlet, hogy amikor a fényképezőgép a sötét területekhez exponál, lassítja a záridőt. A rögzített pozíció ezért mindig segíteni fog, hiszen a fényképezőgépnek sokkal könnyebb dolga lesz az expozíciók összeillesztésével, ha az egyes képek nagyon hasonlóak.

Készítsd el saját HDR-képedet. Ehhez csak az exponálás vezérlését kell némileg ismerned.

1. Válaszd a Rekesz-előválasztási módot, majd állítsd be az ISO-t és a rekeszértéket.
2. Váltsd az expozíciómérési módot Átlagosra vagy Kiértékelőre. Ezekkel a beállításokkal fényképezőgéped egy átlagos expozíciót fog választani a jelenet összes színtónusa alapján.
3. Az expozíciókompenzációs tárcsa segítségével alul- és túlexponálhatod a jelenetet. Ennek mértéke attól függ, hogy a jelenet mennyi sötét és fényes részt tartalmaz.
4. Kezdj egylépéses változtatásokkal. Tehát készíts egy képet úgy, hogy az expozíciókompenzációs tárcsa -1-en áll, majd állítsd -2-re, majd -3-ra. Ismételd meg a műveletet, ezúttal túlexponálva +1-en, +2-n és +3-on. Nem feltétlenül fogod mindegyik képet felhasználni a végleges HDR-képhez, de a biztonság kedvéért jó, ha megvannak az adatok.
5. Akár az Automatikus expozíciósorozatot (AEB) is használhatod, amellyel eldöntheted, hogy mennyire szeretnél alul- vagy túlexponálni, majd egy gombnyomással fotósorozatot készíthetsz.

Számítógépes szoftver segítségével egyetlen képpé kombinálhatod a fotókat. Számos Canon fényképezőgép tartozéka a Digital Photo Professional (DPP) szoftver, amely speciális HDR eszközzel is rendelkezik. Ha nem rendelkezel ilyen szoftverrel, az Adobe Photoshopban is van HDR-egyesítés funkció, sőt, a Microsoft Image Composite Editor (ICE) program is jól végzi a dolgát, ráadásul ingyenes is!

Próbálj az eredeti látványhoz hű képet készíteni; szemünknek sokkal szélesebb a dinamikatartománya mint a fényképezőgépeknek, de ezzel a módszerrel vissza tudod állítani a jeleneteket olyanná, amilyennek láttad őket.

Keresd az ideális helyzeteket. Megtalálni azokat a helyzeteket, amelyekben jól jön a HDR, ugyanúgy jártasságot igényel, mint a jó HDR-képek elkészítése. Gyakorolj a kézenfekvő tájképeken és égboltokon, de tartsd észben a HDR-t mint a részletgazdag és makrofotózás hasznos technikáját is, hiszen láthatatlan részleteket emelhetsz ki vele, így rendkívül érdekes képeket készíthetsz.

HDR fotózás

A részletgazdag képek gyakran szolgálnak a HDR-képek érdekes eszközeiként. A HDR használatával ez a kép intenzívebb mélységet kapott, egyenesen beleláthatunk a szélmalom szerkezetébe, sokkal jobban, mint amennyire a fotós a saját szemével.

A HDR-rel nagyon jól adhatsz textúrát a felvételekhez. Ne felejtsd el feltölteni legjobb képeidet a Canon Fotótárba!