Exposure Header

Az expozíció beállítása

Az expozíció a fényképezőgép érzékelőjébe jutó fény mennyiségének mércéje, ez határozza meg, mennyire tűnik világosnak vagy sötétnek a kép. A záridővel, a rekeszértékkel és az ISO-val lehet szabályozni. Ezeknek a beállításoknak a módosítása nem csak az expozícióra van hatással, hanem a fényképed megjelenésére is. 

Ez a videó magyarázza el, hogyan kell a rekeszérték, a záridő és az ISO beállításait használni a fényképednek megfelelő expozíció és hatás eléréséhez.

A fényképezőgéped általában az expozícióval kapcsolatos összes igényedet ki tudja elégíteni az Automatikus módok használatával. Ugyanakkor ha megtanulod, hogyan befolyásolják a különféle tényezők a fényképeidet, akkor magabiztosan veheted a kezedbe az irányítást. Ezután képeid biztosan ki fognak tűnni a többi közül.

A rekeszérték az objektívben lévő lyuk méretére utal, amelyen keresztül áthalad a fény. Minden egyes objektívnek számos rekeszbeállítása van a nagytól a kicsiig. Használd a Rekesz-előválasztás módot (Av) a rekeszérték beállítására, miközben továbbra is hagyod, hogy a fényképezőgép gondoskodjon a teljes expozícióról.

A rekesznyílás méretét az f-érték jelöli. A nagy rekesznyílást kis számok jelölik, mint például f/2,8. Ezek több fényt engednek be, és kis mélységélességet hoznak létre (nagyobb az elmosódottság a fókuszpontodon túl). A kis rekesznyílásra nagy számok utalnak, mint például f/16. Ezek kevesebb fényt engednek be, és nagyobb területet tartanak fókuszban az előtértől a háttérig.

Rekeszértékek összehasonlítása0,4 mp, f/16, ISO 100
Rekeszértékek összehasonlítása1/250 mp, f/1,8, ISO 100

Ennek a két felvételnek hasonló az expozíciója, de a rekeszérték eltérő. Vedd észre, hogy a bal oldalon lévő kép esetében a kis rekesznyílás nagyobb mélységélességet teremt, és sok terület van fókuszban. A jobb oldali kép esetében a rekesznyílás növelése csökkenti a mélységélességet, ezért sokkal kevesebb dolog van fókuszban.

A záridő az az idő, ameddig fény érheti az érzékelőt. Másodpercekben fejezzük ki. Használd a Záridő-előválasztás módot (Tv) a záridő beállítására, miközben továbbra is hagyod, hogy a fényképezőgép gondoskodjon a teljes expozícióról.

A rövid záridők, például az 1/1000 mp a gyors cselekmények kimerevítésére használatosak (mint a folyó víz mozgása). A hosszú záridő további mozgás hozzáadására, például a patakban folyó víz elmosódottá tételére való.

A záridők összehasonlítása1/1000 mp, f/5, ISO 2000
A záridők összehasonlítása1/2 mp, f/16, ISO 50

Hasonlítsd össze ezt a nagyon hasonló expozícióval, de eltérő záridővel készített két képet. Figyeld meg, milyen hatással van a hosszú záridő a mozgásban lévő vízre. Hosszú expozíciókhoz állványt vagy támasztékot kell használnod, hogy kivédd a fényképezőgép bemozdulását.

Az ISO állítja be az érzékelő fényérzékenységét. Ezért használható az érzékelőre eső fény felerősítésére, ami nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé a záridő és a rekeszérték tekintetében. Az ISO általában 100-as értékkel kezdődik, és az érzékenység fokozódásával emelkedik a száma.

Az ISO képes rontani is a képminőséget, ami szemcsés, zajos képekben vagy tompa színekben nyilvánul meg. Ha lehetséges, általában az alacsonyabb ISO-beállítást a legjobb használni.

ISO-értékek összehasonlítása1/20 mp, f/5,6, ISO 400
ISO-értékek összehasonlítása1/20 mp, f/5,6, ISO 1250

A jobb oldali jelent jóval sötétebb, mint a bal oldali. Ahhoz, hogy állvány használata nélkül tudj fényképezni, megfelelően rövid záridőt kell fenntartani. A kompenzálás miatt ehhez növelned kell az ISO értékét. Ebben az esetben 1250-re, ami nem befolyásolta túlságosan a képminőséget.

Az expozíció beállítása az ezen három beállítás közötti egyensúlyozást jelenti. Például a záridő csökkentése egy gyors cselekmény kimerevítése érdekében alulexponálttá teheti a képedet. Az ellensúlyozáshoz nagyobb rekesznyílás szükséges. Ehhez hasonló módon az előtér és a háttér élességének maximalizálását célzó kisebb rekesznyílás miatt növelni kell a záridőt. Az expozíció megtartásához az ISO-t is használhatod. Ezt a kapcsolatot gyakran láthatod expozíciós háromszögként ábrázolva.

Az expozíciókompenzációs tárcsa lehetővé teszi a kép világosabbá vagy sötétebbé tételét. A mínusz szám csökkenti az expozíciót, és sötétebbé teszi a képet, a pozitív szám pedig növeli az expozíciót, hogy világosítsa a képet.

Az expozíciók összehasonlítása1/15 mp, f/5,6, ISO 400, -2-es expozíció
Az expozíciók összehasonlítása1 mp, f/5,6, ISO 400, +2-es expozíció

Ennél a két felvételnél egyértelműen eltérő az expozíció, holott ugyanannyi fény jellemzi a két jelenetet. A bal oldalon lévő felvétel túl sötét vagy alulexponált, a jobb oldali pedig túl világos vagy túlexponált. Az expozíciókompenzáció használata korrigálná az expozíciót.

Az expozíció ekképpen történő beállításával kreatív hatást lehet elérni. Tedd sötétebbé a képeidet, hogy erőteljesebbé tehesd a hangulatot és mélyíthesd a színeket, ami különösen tájképek esetében jön jól. Ha növeled az expozíciót, akkor világosabbak lesznek az árnyékok, és modernebb hatást érhetsz el.

Az expozíciósorozat lehetővé teszi, hogy többféle expozícióval rögzíts egy jelenetet, majd később kiválaszd a legjobbat. Válassz az expozíciós skála 1–3 fokozata között, és hagyd, hogy a fényképezőgép elvégezze a beállításaidnak megfelelő szükséges módosításokat.

Amikor legközelebb útnak indulsz a fényképezőgépeddel, próbálj meg kísérletezni a különféle beállításokkal, és tapasztald meg, milyen változásokat hoznak létre a fényképeken. Ha sikerült néhány olyan felvételt készítened, amelyre büszke vagy, ne feledd el őket feltölteni a Canon Fotótárba.


Megjegyzés: Némely esetben a képek mellett feltüntetett értékek a különböző felvételek illusztrálására szolgálnak.