Örökíts meg lenyűgöző részleteket akár kedvezőtlen fényviszonyok mellett

Az alkonyat és a szürkület csodálatos időszakok. Ezek azok a pillanatok, amikor a fesztiválok életre kelnek, a városok nyüzsgése sebességet vált, és számos új fotótéma tűnik elő. Kedvezőtlen fényviszonyok mellett azonban – főként az okostelefonod kamerájával – nehéz részletgazdag felvételeket készíteni.

A gyenge megvilágítású helyzetekben a DSLR, tükör nélküli vagy fejlett kompakt fényképezőgépek manuális beállításai segíthetnek az éles és részletes képek elkészítésében, amelyeket egyébként nehezen tudnál megvalósítani.

Ha még nem ismered a kedvezőtlen fényviszonyok melletti fotózás fortélyait, nézd meg a videónkat, és tovább olvasva tekintsd át a rekeszértékre, ISO-beállításokra és zársebességekre vonatkozó egyszerű útmutatónkat.

Használj nagy rekesznyílást (alacsony f-szám) az élesebb képek készítéséhez

Ha fényképezőgéped rendelkezik manuális beállításokkal, akkor szabályozhatod a rekeszértékét (ezt „Av” módnak nevezik a Canon fényképezőgépein). Egyszerűen azt az utasítást adja a fényképezőgépnek, hogy több fényt engedjen be. Minél több fényt enged be az objektív, annál gyorsabb lehet a zársebesség. A gyorsabb zársebességnek köszönhetően nagyobb eséllyel küszöbölhető ki a mozgó elemek elmosódása. A mozgó témák fotózására alkalmas zársebesség 1/125 másodperc vagy annál gyorsabb. Mozdulatlan témák esetén a rekeszbeállítástól függően próbálj 1/60 másodperchez közel kerülni.

Ha hajnal környékén készítesz portrékat, vagy a város alkonyati hangulatát szeretnéd megörökíteni, próbáld a rekesznyílást a legnagyobbra beállítani.

Ehhez a legalacsonyabb f-számot kell kiválasztanod. A legalacsonyabb szám a használt objektívtől függ. Sok objektív kínál f/3.5 rekeszbeállítást. Más objektívek még ennél is alacsonyabb f-számokkal rendelkeznek, például f/2.8 vagy f/1.4. A nagy rekesznyílás további előnye, hogy kis mélységélességet eredményez, ami kiemeli a témádat a háttérből.

A jobb fényérzékenység érdekében növeld az ISO-beállítás értékét

Ha nagy rekesznyílás mellett továbbra is elégtelennek érzed a képed fényerejét, próbáld meg növelni a fényképezőgép ISO-beállítását. A segítségével megadhatod, hogy mennyire legyen érzékeny a fényre a fényképezőgép. Hasznos lehet, ha éjszaka vaku nélkül fotózol.

A magasabb ISO-érték nagyobb fényérzékenységet jelent. A Canon DSLR, tükör nélküli és fejlett kompakt fényképezőgépei nagy érzékelőkkel rendelkeznek (ez a kép rögzítésére szolgáló alkatrész), így jobb fotókat képesek készíteni magas ISO-érték mellett, mint a kisebb érzékelővel rendelkező kamerák, például az okostelefonok kamerái. Próbálj 800-as ISO mellett fotózni, majd növeld tovább az értéket, ha szükséges. Előfordulhat, hogy „képzajt” vagy szemcsésséget észlelsz, de számos modern DSLR, tükör nélküli és fejlett kompakt fényképezőgép 1600-as vagy 3200-as ISO-érték mellett is nagyszerű felvételeket készít.

Próbáld ki a sorozatfelvétel módot, hogy nagyobb esélyed legyen elkészíteni az igazán jó fotókat

A folyamatos felvételkészítési mód (vagy ahogy néhány fényképezőgép esetében nevezik: sorozatfelvétel) képek gyors sorozatát rögzíti egy másodperc törtrésze alatt. Hasznos lehet gyorsan mozgó téma, vagy a másodperc törtrésze alatt végbemenő események fotózásához. Ha a fényképezőgépeden van ilyen funkció, kapcsold be, és próbáld ki – nagyobb eséllyel fogod elkészíteni a tökéletes akciófotót gyenge megvilágítás mellett.

Ellenőrizd fotóid élességét

Amikor áttekinted a kedvezőtlen fényviszonyok mellet készült képeidet a fényképezőgép LCD-képernyőjén, ne felejts el zoomolni, hogy ellenőrizd a képeken szereplő elemek kívánt élességét. A fotóidnak élesnek és fókuszáltnak kell lenniük, könnyen észrevehető szemcsésség és elmosódás nélkül. Ha úgy érzed, hogy nem felelnek meg nyomtatás vagy szerkesztés céljára, próbáld meg újra elkészíteni őket. Ha már hazaértél a fotózásból, semmit sem tehetsz ezzel kapcsolatban!

A Városi szörfös interaktív élményt itt fedezheted fel.