Fényképezés háttér-homályosítással: tippek és javasolt objektívek

A DSLR készüléket használó fotósok nagyon szeretik fényképeik életlen, fókuszon kívüli tartományait, ezáltal képeiket különbözővé tehetik a kezdő fényképezőgépektől és az okostelefonoktól, amelyekkel nehéz létrehozni eltúlzott fókuszon kívüli területeket. E fókuszon kívüli tartományok minőségének és jellemzőinek leírására használják a háttér-homályosítás (bokeh) kifejezést, mely hatás a homályos fénypontokban látható leginkább.

A háttér-homályosítás mértéke azzal növelhető, ha a kép kis mélységélességgel vagy több fókuszon kívüli területtel rendelkezik. A háttér-homályosítás mértékét tehát úgy lehet szabályozni a fényképen, hogy növeljük a homályos, elmosódott területek méretét. Az alábbiakban néhány olyan módszert mutatunk be, amelyekkel a mélységélesség csökkentése révén elmosódottságot adhatunk a képeinkhez, ami fokozza a képek háttér-homályosító hatását.

1. Használj fényerős objektívet – ez a nagy maximális rekeszértékkel rendelkező objektívekre vonatkozik; az EF 85mm f/1.8 USM vagy az EF 50mm f/1.8 STM változatokat ajánljuk.

2. Fényképezz nagy rekeszértékkel – használd a fényképezőgépeden a rekesz-előválasztás (Av) vagy a kézi (M) üzemmódot, és válassz nagy rekeszértéket (alacsony f-számot), hogy csökkenthesd a mélységélességet és növelhesd a fókuszon kívüli mélységet a fókuszon belüli témádhoz képest.

3. A távolság növelésével a témád és a háttér között még tovább homályosíthatod a hátteret.

4. Kerülj közelebb – a közted és a témád közötti távolság minimálisra csökkentésével megnövelheted a fókuszon kívüli háttér méretét.

5. Használj nagyobb gyújtótávolságot, hogy fényképeiden megnövelhesd a fókuszon kívüli terület méretét. Ha zoomobjektíved van, nagyíts a maximális gyújtótávolságra. 200 mm vagy nagyobb gyújtótávolságú objektívekkel még nagyobb homályos területek hozhatók létre.

6. Válassz olyan témákat, amelyek látható fénypontokkal rendelkeznek a fókuszon kívüli tartományban. A fénypontok a képen található fényforrásokra utalnak, tehát a fényfüzérek vagy a faleveleken átszűrődő napfény a homályos fény vagy háttér-homályosítás csodálatos köreit és alakzatait hozza létre.

7. Ne feledkezz meg az előtérről – fókuszon kívüli terület a képeid előterében is létrehozható. Próbáld meg még hátrébb elhelyezni a témádat a képen, és vegyél be néhány előtérben lévő részletet a fényképezőgép objektívjének közelében.

8. Akár kartonpapírból is kivághatsz alakzatokat, és elhelyezheted ezeket az objektív előtt, hogy érdekes hatásokat érhess el. Az ezt bemutató videót itt tekintheted meg:

A háttér-homályosítás minőségének javítása a méretével szemben a használt objektívtől függ. Különösen jól láthatók a fókuszon kívüli fénypontokban a homályos fényfoltok, amelyeket a rekesznyílás vagy az objektív blendelamellái által kialakított lyuk segítségével lehet létrehozni. A több blendelamellával rendelkező objektívek általában kerekebb rekesznyílást és szebb háttér-homályosítást hoznak létre.

Hölgy portréja háttér-homályosítással

Tom La téli portréján világosan látható a megjelenő háttér-homályosítás, amint a fán lévő égők fénypontokként szolgálnak a háttérben. Szélesebb rekesznyílás választásával valószínűleg még tovább lehetett volna fokozni ezt a hatást.

Pipacsmező háttér-homályosítással

Dan Mihai Balanescu gyönyörű háttér-homályosítást ért el a pipacsmezőt ábrázoló fényképén. Kis mélységélesség, fókuszon kívüli előtér, nagyobb fókusztávolság és az „arany órában” rögzített háttérfénypontok felhasználásával csodálatosan áttetsző képet hozott létre.

Tengeri sün háttér-homályosítással

Ezt a nagyszerű fényképet Silvan Meienberger készítette egy tengeri sünházról a tengerparton. Azáltal, hogy alacsonyra húzódott le, és így a háttér távolra került a témától, nagyon szép fókuszon kívüli terület alakított ki. A vízen visszatükröződő napfény olyan megvilágított területeket hozott létre, amelyek nagyszerű háttér-homályosítást eredményeznek. Érdemes megfigyelni a háttér-homályosítás fénypontjainak enyhén hatszögletű természetét, amelyet a felhasznált objektív rekesznyílásának formája alakított ki.

Lány a mezőn háttér-homályosítással

Marco Müller fényképe nagyszerűen kihasználja a természetes fényt, és annak a háttér-homályosításra gyakorolt hatását. Azzal, hogy a témát a virágok mögé és a távoli fák elé helyezte, olyan képet hozott létre, amely előtér- és háttér-homályosítással egyaránt rendelkezik. Figyeld meg, hogyan sugárzik a napfény a fényképezőgép felé, ami a faleveleken átszűrődve csodálatos háttér-homályosításos fénypontokat hoz létre.

Makró háttér-homályosítással

Ez egy újabb gyönyörű példa arra, hogyan lehet a háttér-homályosítás felhasználásával lenyűgöző felvételt készíteni. Úgy látszik, az alkotó, Олег Кашаев makroobjektívet használt ahhoz, hogy igazán közel férkőzhessen a témájához, amivel terjedelmes háttérhomályt hozott létre. Az „arany órában” fényképezve, amikor a Nap alacsonyan ragyogott az égbolton, csodálatosan meleg és lágy ragyogású hátteret hozott létre.

Sikerült inspirációt merítened? Készítsd el saját háttér-homályosításos téli képedet, és töltsd fel ide, a Fotótárba>