Az objektív mögött: Helen Bartlett

Egy fotózás iránti szenvedély karrierré válása

Helen Bartlett, családi portréfotós

a helenbartlett.co.uk weboldalról

Helen Bartlett először tinédzser korában kezdett gyermekek fotózásával foglalkozni édesanya dél-londoni óvodájában. Profi karrierjét 2003-ban kezdte, és napjainkban ő az Egyesült Királyság legsikeresebb és legelismertebb családi portréfotósa. Fekete-fehér fényképei csak a rendelkezésre álló fényt használják fel, és a családi élet minden érzelmi vetületét kifejezik. Elbeszélgettünk vele, hogy milyen kihívásokkal kellett szembenéznie, amikor a fotózás iránti szenvedélyét teljes munkaidős karrierré alakította.

Mikor kezdett el először érdekelni a fotózás?

Gyerekkoromban édesapám lelkes fotós volt, így volt otthon egy saját sötétszobánk. A testvéreimnek és nekem is saját manuális fényképezőgépünk volt. Nagyon sok fényképet készítettünk fekete-fehér filmre, majd magunk hívtuk elő, és nyomtattuk ki őket. Hétköznap édesanyám egy óvodát üzemeltetett otthon. Tinédzser koromban kezdtem el fotózni a gyermekeket az óvodában, a képeket pedig eladtam a szülőknek, hogy egy kis zsebpénzre tegyek szert. Ezt az egyetemi tanulmányaim alatt is folytattam, mivel mindig is fényképész szerettem volna lenni. Azonban azt hittem, ez csak egy álom, így végül teljesen mással kezdtem el foglalkozni.

Helen Bartlett: Főző gyermekek

Hogyan lett végül ez a karriered?

Miután kipróbáltam néhány más munkát, továbbra is fényképész szerettem volna lenni. Bátyámtól kértem kölcsön, hogy el tudjak indítani egy gyermekfotózással foglalkozó vállalkozást, és úgy tűnt minden pont a megfelelő időben történik meg. A digitális fotózás egyre elérhetőbbé vált, így szereztem egy Canon EOS 10D fényképezőgépet, vettem egy számítógépet, és a szüleimnél éltem, amíg meg nem erősödött a vállalkozásom.

Helen Bartlett: Lány hintán

Milyen kihívásokat kellett leküzdened?

Az elindulás fő kihívásai akkor is ugyanazok voltak, mint ma. A legnagyobb akadály az ügyfélkör kiépítése. Csinálhatod te a legjobb fényképeket a világon, ha az emberek nem tudnak rólad, elég nehéz ügyfeleket szerezni. Mikor elindulsz, megtanulni, hogyan dolgozz gyerekekkel, időt és tapasztalatot igényel. Emlékszem, mikor egy esős napon, egy földszinti lakásban fotóztam négy kisfiút, és arra gondoltam, milyen érdekes és szórakoztató kihívás volna ezzel foglalkozni. Minél többet dolgozol gyerekekkel, megtanulod, hogyan hozd ki a legjobbat belőlük, és hogyan biztosítsd, hogy időközben mindenki fantasztikusan érezze magát.

Milyen tanácsokat tudnál adni a feltörekvő profi fotósok számára?

Az egyik dolog, amit nem szabad elfelejteni, hogy a fotózásból nem nagyon lehet meggazdagodni. Ez egy kemény szakma, így mielőtt az emberek feladnák a főállásukat, fontos, hogy észben tartsák, a dolgok nem egyik napról a másikra történnek meg.

Azt mondanám tanulj, amennyit csak tudsz. Az internet a praktikus tanácsok és tanulási technikák nagyszerű forrása. De a legfontosabb dolog a gyakorlás. Mert semmi nem tanít jobban annál, mint mikor fotózol. Jó ötlet, ha a fizetett megbízások előtt barátokon és családtagokon gyakorolsz. Minél többet fotózol, annál több trükköt tanulsz meg, és annál inkább ki tudod alakítani a saját stílusod.

Helen Bartlett: Lány játszótéri körhintán

Jelenleg milyen készletet használsz?

Általában két Canon EOS-1DX fényképezőgépet használok, mivel strapabírók, és minden helyzethez ideálisak. A gyermekek nagyon gyorsan mozognak, így képesnek kell lenned elkapni ezt, emellett sosem tudhatod, mi repül feléd, mikor lelkes kisgyermekekkel izgalmas játékokat játszotok – homok, víz, ölelni való játékok, a lista végtelen.

Gyakran fotózok prímobjektívvel. A szabadtéri fotózásokhoz az átlagos felszerelésem egy Canon EF 35mm f/1.4L II USM és egy Canon EF 85mm f/1.2L objektívből áll. Beltérben leginkább a Canon EF 35mm f/1.4L II USM és a Canon EF 50mm f/1.2L USM objektívet használom. És ha egy évnél fiatalabb kisbabákat fotózok, általában magammal viszek egy makroobjektívet is.

Ha bármelyik ügyfelem el szeretné kezdeni fotózni gyermekeit, általában egy olcsó Canon prímobjektívet, például az EF 50mm f/1.8 STM objektívet ajánlom neki. Fantasztikusak! Ezekkel az objektívekkel nagyszerű módon lehet tanulni a rekeszértékekről és a záridőkről. És rengeteg extra fényt engednek be, így nagyszerűen használhatók gyermekek beltéri fotózásához.

Melyek eddig a karriered csúcspontjai?

Kínában, a neves Photo World magazinban jelent meg munkám, valamint nem rég tartottam egy előadást a londoni Apple Store-ban. Amire azonban valójában a legbüszkébb vagyok, ha ügyfeleim visszahívnak, hogy fotózzam le a családjukat, ahogy egyre nőnek.

Helen Bartlett: Kanapén szaltózó lány

Nézd meg Helen tippjeit a gyönyörű családi portrék készítésével kapcsolatban, vagy tekintsd meg munkáit a helenbartlett.co.uk honlapon.

All images © Helen Bartlett