BUSINESS BYTES

A 3D-nyomtatás átalakító ereje

The-disruptive-power-of-3D-printing

Az, hogy a 3D nyomtatás képes lehet megváltoztatni a kiskereskedelmi és a gyártóipart egyaránt, rendkívül izgalmassá teszi az új technológiát. Noha a 3D-nyomtatás alapját képező eljárás már a nyolcvanas években is létezett, a napjainkban zajló digitális forradalom és a dolgok internetének (Internet of Things) elterjedésére volt szükség ahhoz, hogy ipari eljárásból egyre inkább fogyasztói technológiává váljon. Az innováció szinte mindent átsző: az egészségügyben azt láthatjuk, hogy a drága protézisek helyett olcsón nyomtatnak emberi testrészeket, mindeközben a NASA kutatói már 3D-nyomtatható ételek kifejlesztésén dolgoznak.

A kiskereskedelmet szintén alapjaiban változtathatja meg a technológia. Bár a 3D-nyomtatási fejlesztéseket a specializált szolgáltatók kezdték meg, de mára olyan nagy cégek is ringbe szálltak, mint az Amazon.com, a világ legnagyobb internetes áruháza. Az Amazon tavaly az Amerikai Egyesült Államokban már elindította 3D-nyomtatással foglalkozó üzletágát, ahol ékszereket, játékokat és más egyedi ajándékokat árul.

Az utóbbi években egyre nagyobb a kiskereskedőkre és beszállítóikra nehezedő nyomás. Ennek lényege, hogy a vállalatok személyre szabott, egyedi termékeket kínáljanak a vásárlóknak, méghozzá rövid szállítási határidővel. Hagyományos gyártási folyamatokkal egy ilyen szolgáltatás nem kivitelezhető gazdaságosan, hiszen azok a termékek nagy mennyiségben való előállítására vannak optimalizálva.

Ugyanakkor a 3D-nyomtatás – mint ahogy a digitális nyomtatás általában – egyre közelebb hozza egymáshoz a személyre szabott és az automatizált gyártási folyamatokat. Az eladó mindössze tervrajzokat értékesít, ami gyors megoldást jelent, hiszen utána a vásárló maga végzi el a termék testreszabását akár otthon, akár még az üzletben.

Ez az átalakulás a tömeggyártott, mégis egyedi termékek új korszakát hozhatja el. Természetesen az iparág még gyerekcipőben jár, és a jelenleg elérhető 3D-nyomtatási technológiával csak ritkán lehet nagy mennyiségben termékeket előállítani. Ugyanakkor a folyamatos fejlődésnek köszönhetően a gyártási volumen is növekedni fog, ami jelentős értéket és költségcsökkentést eredményez majd.

Elképzelhető tehát, hogy a kiskereskedelem jövőjét mindenki számára hozzáférhető dizájnfolyamatok és tervrajzboltok határozzák majd meg? Ahogy emberek milliói férhetnek hozzá a tervekhez és saját ízlésüknek megfelelően módosíthatják azokat, nem kizárt, hogy az előállítás idővel a gyárakból átköltözik a boltokba, sőt a vásárlók otthonába… Nagyon így néz ki. És bár a változás nem egyik napról a másikra történik, határozottan egy újfajta kereskedelem irányába tartunk. Izgalmas startupok és nagyvállalatok korába, amelyek gyorsan képesek változtatni és fejleszteni a termékeik terveit, dizájnjait.

És mit jelent ez a változás a hagyomány boltoknak és az olyan online kereskedőknek, mint amilyen az Amazon? Nos, a közeljövőben még mindig szükségünk lesz a legközelebbi IKEA vagy autókereskedés szolgáltatásaira, ha nagy méretű dolgokat szeretnénk vásárolni, hiszen ezeket előreláthatólag nem tudjuk majd otthon kinyomtatni. De a technológia hatalmas lehetőséget kínál azoknak a boltoknak, amik háztartási cikkeket, divattermékeket és hasonló, aprócikkeket árusítanak, ők olyan technológiaként tekinthetnek a 3D-nyomtatásra, aminek segítségével újraértelmezhetik önmagukat. Lehet, hogy ez nem az előttünk álló 1-2 évtizedben történik majd meg, de nagyon is elképzelhető, hogy a következő században a kiskereskedelem gyökeres változásokon esik majd át.

  • Canon
  • The disruptive power of 3D printing