Az oktatás észrevétlenül fog átalakulni: az eddigieknél sokkal személyre szabottabb és hatékonyabb lesz, illetve a közös munka kiemelkedő szerepet kap majd benne. Az új információs technológiák és az információ gyors áramlása lehetővé teszi egy olyan új tanulási módszer megjelenését, amely kevésbé kötődik a felügyelt, osztálytermekben tartott órákhoz, és sokkal interaktívabb, testre szabottabb, illetve rugalmasabb lesz.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a diákok sokkal több lehetőség közül választhatnak. Nem kell többé várniuk, hogy egy fontos jegyzet visszakerüljön a könyvtárba, hiszen az elektronikus könyvtárból mindig minden elérhető. A tanulók közötti együttműködés rendkívül egyszerűvé válik internetkapcsolattal és webkamerával, és nem lesz rá szükség, hogy ugyanabban a városban vagy akár országban legyenek. Sőt, a kapcsolattartást akár egy olyan mobilalkalmazás is segítheti, mint például a WhatsApp. Bár már ez is pozitív előrelépés, de nem az interaktivitás az egyetlen előnye a jövő digitalizált oktatási modelljének.
A technológia egyszerűvé teszi a tartalmakhoz való hozzáférést, és így kulcsfontosságú szerepet játszik majd a tanárok és a diákok elvárásainak alakításában. Azok a szervezetek tudnak a jövőben magasabb szintű szolgáltatásokat nyújtani, amelyek képesek lesznek lépést tartani a gyors változásokkal és a technológiai újításokkal. A tanárok átfogó képet kaphatnak a diákjaikról és fejlődésükről a felhőalapú technológiák és a valós idejű adatokhoz való hozzáférésnek köszönhetően. Ahelyett, hogy évről évre a vizsgajegyek által mutatott pontatlan és leegyszerűsített képre hagyatkoznának, nyomon követhetik ahogy diákjaik átfogó ismeretekre tesznek szert, látják erősségeiket és gyengeségeiket, illetve hogy mi az a munkamódszer, ami számukra a legmegfelelőbb. Mindez lehetővé teszi, hogy személyre szabott fejlesztési terveket hozzanak létre minden egyes diák tanításához, és azt valóban az egyéni igényekhez igazíthassák.
Az oktatásihoz kapcsolódó adminisztráció leegyszerűsítése nem tűnik egy felkapott témának, mégis elengedhetetlenül fontos a vezetők számára, hiszen komoly költségmegtakarításokhoz vezethet. Az adattárolás és -archiválás, a munkafolyamatok automatizálása, az űrlapok kitöltése, a megfelelőség, valamint a diákokkal és szüleikkel történő kapcsolattartás mind egyszerűbbé és hatékonyabbá tehető a megfelelő technológiai beruházással. Annak ellenére, hogy nehéz megindokolni az újabb kiadásokat rövid távon, a befektetés megtérülési mutatja jelentős eredményeket hoz hosszú távon, és bőven alátámaszthatja, hogy miért érdemes az oktatási intézményekben is üzleti megoldásokat alkalmazni az adminisztráció fejlesztésére.
A mobil megoldások terjedése, a folyamatos adatáramlás és az állandóinternetkapcsolat-igénye arra ösztönzi az oktatási intézményeket, hogy modernizálják informatikai infrastruktúrájukat. Mindez azt is jelenti, hogy a diákokkal kapcsolatos digitális adatkezelésnek végig kell kísérnie minden hallgatót a felvételitől egészen a diplomáig.
A diákok számára adataik biztonságos és hatékony menedzselése nemcsak jobb felhasználói élményt eredményez, hanem egyúttal megteremti a lehetőségét, hogy könnyebben mozogjanak az egyes karok között, egyszerűbben vegyenek fel krediteket, vagy részt vehessenek más intézmények oktatási programjaiban.
A felhőalapú technológiáknak köszönhetően az oktatás végre elszakadhat az osztálytermektől. A tanárokkal való kapcsolattartás, a közös munka áttevődhet például a közösségi média által nyújtott platformokra. Egy nemrégiben készült IDC felmérés szerint a nyugat-európai oktatási intézmények igazgatóinak 33%-a már igénybe veszi az intézményében a tanulás támogatásához a közösségi médiát, és ma már az ún. tömegesen igénybe vehető online tanfolyamok (Massive Open Online Courses/MOOC) kiváló minőségű, és sokszor ingyenes oktatást kínálnak mindenkinek, aki internetkapcsolattal rendelkezik.
Ahogy az oktatás egyre inkább a személyre szabott tanulás felé tolódik el, és a közös munkán alapszik, az oktatási intézményeknek át kell gondolniuk, mit tehetnek a jobb, gyorsabb és egyszerűbb információáramlásért.
Az egyértelmű, hogy a technológia kulcsszerepet játszik majd az oktatás jövőjében. Az információ kezelése kritikus szerepet tölt be a jövőben, hiszen a legtöbb intézmény versenyelőnyre akar szert tenni úgy, hogy nemzetközi diákokat vonz magához, támogatási- vagy együttműködési szerződéseket köt cégekkel, illetve ápolja a kapcsolatot az öregdiákokkal. Hatalmas lehetőségek kínálkoznak a hatékonyság javítására az oktatás és a diákok támogatásának számos területén az adminisztratív funkciók optimalizálása és a tanulási környezet a javítása révén. Jobb oktatás; kevesebb adminisztráció; fantasztikus diákévek.