BUSINESS BYTES

A virtuális valóság hozza el az új ügyfélélményt?

Is-The-Retail-Customer-Experience-About-To-Go-Virtual

Miközben egyre többen ismerik fel a többcsatornás ügyfélkapcsolatok hatásait, a technológiai fejlődés lehetővé teszi az új és innovatív ötletek megvalósítását – a kiskereskedelem pedig gyakran jár élen az új technológiák alkalmazásában.

A legnagyobb kereskedelmi cégek maroknyi csapata kezdett kísérletezni olyan új és innovatív módszerekkel, amelyek célja, hogy fizikailag bevonzzák az ügyfeleket üzleteikbe, ahol azok interaktív kapcsolatba léphetnek termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal. Az új típusú ügyfélélményhez alkalmazott technológiától függetlenül az eredmény kellően lenyűgözi az ügyfeleket ahhoz, hogy a cégek versenyelőnyre tegyenek szert konkurenseikkel szemben.

A közelmúltból származó példák között találjuk a kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR) széleskörű alkalmazási módjait, amelyekkel újabb dimenzió nyitható az értékesítési folyamatban. Az AR lehetőségei közé tartozik többek között a vásárlók számára az üzletekben nyújtott új, interaktív élmények. A LEGO cég például kiterjesztett valóság segítségével számos üzletében meg tudja mutatni a vásárlóknak, hogy a kiválasztott modelljük hogyan fog kinézni összerakott állapotban, valós méretben.

A ruházati cikkeket árusító Uniqlo áruházlánc ugyancsak a kiterjesztett valóság alkalmazásával fejlesztette tovább eladótereit. Az üzletek tükreibe LCD-képernyőket építettek be olyan interaktív próbafülkéket megalkotva, amelyekben a vásárlók a ruhák felpróbálása nélkül, virtuálisan megtekinthetik, hogyan állnak majd rajtuk az egyes ruhadarabok.

Ezek a kiskereskedők nem csupán egyedi lehetőséget kínálnak ügyfeleiknek egy olyan élmény formájában, amelyben sehol másutt nem lehetne részük, de egyúttal arra is ösztönzik vásárlóikat, hogy hosszabb időt töltsenek üzleteikben, a vállalat termékei között.

Piacelemzők szerint a virtuális valóság (Virtual Reality, VR) lesz a következő technológia, amely jelentősen megváltoztatja a vásárlói élményeket, az ilyen irányú előrejelzéseket pedig az utóbbi néhány évben a virtuális valóság terén bevezetett néhány figyelemre méltó eredmény is megerősíti.

Bár eredetileg a videojátékok élethűségének fokozására tervezték, a virtuális valóság a kiskereskedelmi szektort is átalakíthatja. A technológia már átlagemberek számára megfizethető változatban is elérhető, és a virtuális valóságon alapuló megoldások ára is folyamatosan csökken. Emellett a VR segítségével teljes eladótereket is meg lehet alkotni digitális formában, amelyben a vásárlók úgy nézelődhetnek 360 fokban, mintha ténylegesen bejárnának egy áruházat.

A VR emellett a terméktervezés folyamatát is forradalmasítja: segítségével a termékek virtuális, még le nem gyártott változata bármikor módosítható. Így még a gyártósorról lekerülő első prototípus előállítása előtt konkrétabb tapasztalatokat lehet szerezni egy termékről. Ezzel nem csak a termék felülvizsgálata válik gyorsabbá, az esetleges hibák és hiányosságok is hatékonyabban felfedezhetők. A virtuális valóság segítségével a kiskereskedők új áruházaik berendezését is tesztelhetik, mielőtt sor kerülne a tényleges kivitelezésre.

A virtuális valóság segítségével áthidalható az a szakadék, ami napjainkban az online és a bolti kiskereskedelmi élmény között tátong. Így a VR segítségével egy olyan, a kiterjesztett valóságnál is hasznosabb "ál-valódi" élményt lehet nyújtani az ügyfélnek, amely még az e-kereskedelmi bevételek növelését is eredményezheti.

A technológia által elérhető közelségbe hozott lehetőségek révén izgalmas idők várnak a kiskereskedelmi és ügyfélélményeket nyújtó ágazatra. Bár előre sosem világos pontosan, milyen hatása lesz az új technológiának, vagy mely újítások állják majd ki az idő próbáját, az egyre biztosabbnak látszik, hogy a holnap ügyfélélménye a maihoz képest nagyon más lesz.

  • Canon
  • Is The Retail Customer Experience About To Go Virtual?