BUSINESS BYTES

Egyedül változás az, ami biztos.

is-change-the-new-normal

A folyamatos változás korában élünk. Minden, amit megtanultunk és minden, amit használunk annyira gyors változáson megy át, hogy biztos dolgokkal szinte képtelenség tervezni.

Különböző gazdasági, digitális és társadalmi tényezők hatásai együttesen teremtették meg az átalakulás korát. A 2008-as válság rácáfolt a hagyományos gazdasági modellek működésére, és nagy múltú pénzügyi intézmények, illetve vezető márkák hanyatlásához vezetett.

A vállalkozók ugyanakkor gyorsan kihasználták a digitális technológiákat új üzleti modellek kialakítására. Az IT által lehetővé tett innovációk, amelyek a média világában (pl. az újságok és a zene esetében) már felborították a hagyományos hierarchiát, más iparágakra is kiterjedtek.

Az Uber, az Airbnb és a hasonló vállalatok innovatív szoftveres platformokra építve nyújtanak kiváló, az ügyfelek igényeihez illeszkedő szolgáltatást. Az ilyen cégek értéke rendkívül gyorsan megnő – annak ellenére, hogy egyikük sem rendelkezik hagyományos fizikai eszközökkel, például saját gépjárműflottával vagy globális szállodalánccal.

Maga a technológiai ipar is átalakult. Korábban a feladatok kiszervezésére kevés beszállítóval hosszú távra kötöttek szerződéseket, ám mostanra a CIO-k több különböző forrást vehetnek igénybe az IT beszerzésekhez, amihez kisebb, felhőalapon működő szolgáltatókat is használhatnak.

A viharos gazdasági és technológiai átalakulás egy olyan üzleti világot hozott létre, ahol az egyetlen biztos dolog a változás. Szinte minden iparág esetében olyan alacsonnyá vált a belépési korlát, hogy senki sem mentesül a hirtelen átalakulástól. Ez arra kényszeríti az IT-vezetőket, hogy jobban odafigyeljenek az új trendekre, illetve lehetőségekre, és sokkal gyorsabban reagáljanak, mint korábban.

A folyamatos átalakuláshoz nagyon nehéz stratégiát tervezni. Az új helyzet fokozott rugalmasságot vár el az IT vezetőktől: egyszerre kell ügyelniük arra, hogy a piac friss szereplői ne előzzék be őket, miközben a jövőbe nézve kell biztosítaniuk a versenyelőny megteremtését.

A vezetőknek az ügyfelek véleményét kell megismerniük és követniük. A Forrester kutatása is azt mutatja, hogy a vezetőknek el kell fogadniuk, hogy az ügyfelek korába lépünk, amikor a vevő jóval magasabb elvárásokkal rendelkezik a szolgáltatásokkal és az ügyfélélménnyel szemben, mint eddig bármikor.

A Forrester a Canon megbízásából végzett egy kutatást, melynek eredménye szerint a vezető vállalatok kezdik felismerni, hogy a vásárlói élmény az egyik legfőbb megkülönböztető előny lehet számukra. Az üzleti vezetők 51%-a említette első helyen az ügyfél-elégedettségi mutatót az új kommunikációs csatornák és technológiák bevezetésének indoklásaként, ám a legtöbb vállalat szerint a belső üzleti korlátok visszafogják ezeket a törekvéseket.

Elkerülhetetlen, hogy a folyamatos változással ne foglalkozzanak az üzleti élet vezető szereplői. A Forrester eredményei is azt mutatják, hogy a struktúrák, a partneri viszonyok és az üzleti modellek tovább változnak majd a vállalatok fejlődésével és bővülésével. A kutatócég szerint a vásárlói élmény átgondolt fejlesztése érdekében a vezetőknek meg kell tanulniuk, hogyan kezeljék azt az ökoszisztémát, mely magába foglalja a házon belüli és kívüli partnereket is.

Komoly kihívás egy szervezet átalakítása. Ezzel a feladattal azonban meg kell birkózniuk a felső vezetőknek. A digitális átalakulás mára már valóban megállíthatatlan, a vezetőknek pedig fel kell készülniük a váratlanra is.