BUSINESS BYTES

Itt az idő, hogy felidézzük, mire jó egy CIO a háznál

Importance-of-the-cio

A technológiára gyakran csak szabályozandó költségtényezőként tekintenek a nagyobb múltú üzleti területek mellett. Míg a pénzügy, a marketing és az operatív működés helye nem kétséges a menedzsmentben, addig a technológia folyamatosan küzd azért, hogy kiharcolja magának a felsővezetői szintű elismertséget.

Márpedig az IT-döntéshozókat gyakran kihagyják az igazgatótanácsból. Harvey Nash toborzási szakértő szerint a CIO-k kevesebb mint egyharmada (32%) jelent közvetlenül az ügyvezető igazgatónak vagy elnök-vezérigazgatónak, röviden a CEO-nak (chief executive officer). Ebből adódóan az IT-vezetők igencsak nehezen tudnak hozzájárulni az üzleti stratégia alakításához.

A CIO-k kézzel fogható mellőzése napjainkban még meghökkentőbbnek tűnik, hiszen a technológiának az üzleti sikerekben betöltött szerepét minden ágazatban elismerik. Még most is jellemző, hogy amikor egy CIO jobb szerverre igényel forrást, azt jóval inkább kényszerkiadásnak tekintik, mintsem a vállalkozás eredményeinek javításáért tett lépésnek. Mivel az IT sok-sok vállalkozásnak hoz jelentős profitot, miért kellene továbbra is puszta költségként kezelni?

Az ellentmondás egyik lehetséges magyarázata az árnyékinformatika terjedése, mely során a vállalat alkalmazottai olyan, a hivatalos IT-rendszereken kívül eső alkalmazásokat is használnak, melyek a céges infrastruktúrát menedzselő IT-osztály radarja alatt működő, párhuzamos informatikai környezetet alkotnak.

Az új technológiák – a felhőalapú szolgáltatások, a mobileszközök és -alkalmazások, a közösségi hálók – széles körű elterjedésének köszönhetően a vállalati struktúra különösebb technológiai ismeretekkel nem rendelkező szereplői is pofonegyszerűen tudnak problémáik megoldására üzleti célú szolgáltatásokat vásárolni (vagy akár ingyen használni) – nagyon gyakran a CIO értesítése nélkül.

Az árnyékinformatika nyomában lopakodó baj pedig sok fejfájást okoz a technológiai vezetőknek. Vanson Bourne kutató szerint a CIO-k több mint háromnegyede (76%) számolt be arról, hogy saját vállalatuk részlegei az IT-csapat megkérdezése nélkül szereznek be üzleti értéket adó megoldásokat. A becslések szerint ma összességében a technológiai kiadások egynegyede származik az IT-részlegen kívülről, a Gartner elemzőcég előrejelzése szerint pedig a marketingvezetők, vagyis a CMO-k (chief marketing officer) 2017-re többet költenek majd technológiára, mint az IT-igazgatók.

Az ilyen mértékű decentralizáció joggal kérdőjelezheti meg a CIO-k pozíciójának jövőjét. Hiszen ha az üzleti területek dolgozói önmaguk végzik a szolgáltatások és a rendszerek beszerzését, felmerül a kérdés, miért van bármely vállalatnak szüksége egy külön vezetőre az IT-beszerzés felügyeletéhez? Vegyük hozzá a digitalizációért és az adatstratégiáért felelős vezetők megjelenését is, és egyértelműen láthatóvá válik, hogy minden oldalról komoly nyomás nehezedik a CIO-kra.

Van azonban remény.

Itt-ott már valóban láthatóvá vált, hogy a vállalkozások végre kezdik komolyan venni az IT nélkülözhetetlenségét. A felsővezetők körében egyre nagyobb a felismerés arra vonatkozóan, hogy az IT létfontosságú szerepet játszik az üzleti transzformációban. Legyen szó a termelékenység támogatásáról vagy az intelligens adatgyűjtésről, amelyre az üzletfejlesztés stratégiai döntései alapszanak, az IT egyre inkább központi szerepet kap.

Ezt a tudatos felismerést a CIO jelentőségének újbóli megerősítésének kell követnie. Hiszen a decentralizált beszerzés terjedése ellenére továbbra is a CIO az a vezető, aki pozíciójából fakadóan a legjobban átlátja a technológia funkcióját a modern üzletmenetben.

Mivel az CIO-k már évek óta azon dolgoznak, hogy az IT-t a lehető leghatékonyabban tudja kiaknázni az üzlet, azt mutatja, hogy a felsővezetői szinten az egyik leginkább állandó vezetőről van szó, ezért érdemes a vállalatoknak az üzleti szférát átformáló új digitális eszközöket és üzleti modelleket bevezető technológiaváltási projekteket az IT-vezetők tapasztalataira építeni.

A Gartner elemzőcég jelentése szerint azok a szervezetek lesznek sikeresek, amelyek növelni tudják a műszaki jellegű, például a technológiával, az innovációval és a kockázattal foglalkozó feladatkörök szerepét. A CIO-k erre a lehetőségre vártak. Most kell aktívan fellépniük, és felelősséget vállalniuk ezekért a területekért. Ám mindez nem áll meg itt.

A szerepük teljes átértékelése érdekében a CIO-knak nagyobb felelősséget kell vállalniuk saját előmenetelük kapcsán, különösen abban a tekintetben, hogy miként tekint rájuk a szervezet egésze. Ideje, hogy a CIO-k túllépjenek azon a képen, hogy a hétköznapi üzemeltetési feladatokat tudják csak elvégezni, bebizonyítva, hogy egyszerre több feladatra képes innovátorok, akik előmozdítják az üzleti változást.

Olyan fordulóponthoz érkeztünk tehát, ahol a CIO-knak célirányos innovátorként kell fellépniük, bebizonyítva, hogy mindenkinél jobban értik a technológia paradigmaváltó szerepét az üzleti élet elkövetkezendő évtizedében. Az informatikai innovációt megragadva így a CIO-k pozíciója nem csak megmaradhat, hanem újra felvirágozhat.



[Források]

A Gartner a CDO szerepének bővüléséről:
http://www.gartner.com/newsroom/id/2208015

Példák a CDO-t alkalmazó vállalatokra:
http://www.digitaltransformationbook.com/15-companies-chief-digital-officer/

A CDO felemelkedése és bukása:
http://www.computerweekly.com/feature/Chief-Data-and-Digital-Officers-rise-to-threaten-the-CIO

A Forrester a CDO szerepének elmúlásáról:
http://www.zdnet.com/article/forrester-warns-cdos-dont-expect-career-longevity/

  • Canon
  • Is it time to step back and remember the importance of the CIO?