BUSINESS BYTES

Ha elsőre nem sikerül: fogadjuk el a kísérletezés lehetőségét!

If at first you don’t succeed: the importance of embracing experimentation

Ha a kudarc elkerülhetetlen, akkor következzen be minél előbb! A legtöbb tulajdonos és vezető ezt az elvet vallja. Bármilyen bölcs is ez a gondolat, sokszor épp a hibákból lehet megtapasztalni olyan értékes ismereteket, melyek a helyes stratégiához vezető utat mutatják meg – különösen igaz egy olyan gyakorlati terület esetében, mint az informatika.

Az informatikai részlegek számára megéri kísérletezni azokkal a technológiákkal, amelyeknek a bevezetését tervezik. Az új technológia gyakorlati kipróbálásával az informatikai vezetők olyan fontos és praktikus kérdésekre kaphatnak választ, amelyekkel másképpen nem találkoznának. Melyek azok a fejlesztések, melyek leginkább a vállalkozás javát szolgálják? Ezek közül melyik nyújtja a legjobb felhasználói élményt? Az ilyen kérdésekre adott válasz rendkívül fontos lehet később a termelékenység növelésében.

Azonban időt kell szentelni rá, hogy az eredmény kiderüljön. A munka legnehezebb része gyakran a menedzsment és az alkalmazottak meggyőzése, hogy vállalják a kockázatot, és kísérletezzenek az új technológiával. A menedzsment természetes módon idegenkedik a fennakadásoktól, a legtöbb igazgató pedig működés stabilitását és a termelés megbízhatóságát hozza fel érvként az új folyamatokkal tervezett kísérletezéssel szemben. Továbbá, ha az alkalmazottak kedvelik a meglévő folyamatokat, nehéz lesz felülkerekedni a megszokáson és a kényelmen, illetve meggyőzni őket arról, hogy a változás akár hasznos is lehet.

És bár hozzáállásuk érthető, ez a gondolkodás lassítja a változást és akadályozza az informatikai innovációt. Az IT vezetők belülről leginkább úgy tudják megújítani a céget, ha magát a változással kapcsolatos szemléletmódot változtatják meg, és képesek motiválni a döntéshozókat, illetve a munkatársakat valami új kipróbálására.

Először is: a CIO törekedjen jó kapcsolatra a befolyásos kollégáival. Minden zseniális ötlethez célszerű egy támogató a vezetőség köreiből... Bármilyen javaslatról legyen is szó, a legtöbben sokkal fogékonyabbak az új indítványokra, ha nem derült égből villámcsapásként érik őket.

Másodszor: ha a CIO meg szeretné győzni a céget valamely dédelgetett projektjének a támogatásáról, akkor meg kell nyernie másokat is, hogy ők is magukénak érezzék ezt a vállalkozást – és erre biztosan nem fog sor kerülni, ha esélyük sem volt megérteni, miről is van szó valójában. Az a leghelyesebb, ha már a korai szakaszban részesei lehetnek a projektnek és időt adunk nekik, hogy a formális bevezetés előtt megismerhessék az új technológia előnyeit. A kollégák támogató szava minden grafikonnál és táblázatnál hatásosabb.

Harmadszor: minden kísérlet egy tanulság forrása a vállalat számára. Az új technológia zárt környezetben történő kipróbálása nem feltétlenül jár értékes tapasztalatokkal. Ha az új technológiát az alkalmazottak tesztelik, az sokkal időigényesebb, viszont így sokkal felhasználhatóbb információkat nyerünk ki a szervezetből, és pontosabb képet kapunk arról,hogy milyen esélyünk van a változásra.

Az új technológiákkal való kísérletezés hatalmas lehetőség a vállalkozások számára, de ennek természetesen kockázata is van: a pakliban ott van a kudarc lehetősége is. Ha rosszul vizsgázik a rendszer, akkor az informatikai vezetőknek le kell szűrniük a tanulságokat, és – igazi vállalkozók módjára – túl kell lépniük a történteken. Ez akkor is így van, ha az új megoldás megtalálása nem is csak egyetlen kudarcot tartogat a számunkra.


[Hivatkozások]
https://enterprisersproject.com/article/2015/3/3-ways-cios-can-embrace-disruptive-technologies-without-ignoring-legacy-it
http://blogs.wsj.com/cio/2012/11/30/cios-must-embrace-risk-to-achieve-greater-innovation/