Noha mind a mai napig sokan rácsodálkoznak, 2015. április 9-én már ötödik alkalommal rendezték meg világszerte a dolgok internetének (Internet of Things – IoT) világnapját; a nemzetközi eseményen vállalkozók, üzleti vezetők és civil résztvevők oszthatják és vitathatják meg a legfrissebb ötleteket egymással.
Az idei világnap eseményei a gyorsan fejlődő koncepciót igazolták. De vajon hogyan szélesítik a cégek és az fejlesztők a hálózatba kapcsolt termékek és szolgáltatások felhasználási lehetőségeit, és hogyan gazdagítja az IoT következő hulláma a fogyasztói élményeket? Az IoT-világnap hozadékaként rengeteg új partnerségi kapcsolat jött létre. Az IBM bejelentette, hogy hogy várhatóan 5 milliárd dollárt fektet majd az elkövetkező öt év folyamán IoT-üzletága felépítésébe. A vállalat tervei szerint szorosan együttműködik majd a The Weather Company vállalattal annak érdekében, hogy valós idejű meteorológiai információkkal támogassák a vállalkozásokat a döntéshozatalban. Ehhez az IBM big data és analitikai képességeit ötvözik a Weather Company tapasztalatával és adatelosztó rendszerével. Eközben az Intel és a fizetési rendszerek szakértője, az Ingenico is együttműködésükről számolt be: az IoT jegyében egyesítik az Intel technológiáját az Ingenico-csoport biztonságos fizetési megoldásaival, és kifejlesztenek egy olyan táblagépet, amely támogatja az EMV- és NFC-rendszerű fizetési lehetőséget. Úgy gondolják, hogy ezzel a megoldással más IoT-eszközök - az intelligens automaták, a terminálok és a digitális aláírás – szolgáltatásai is tovább bővülhetnek. Az IoT számos erénye láthatólag az üzleti életben mutatkozik meg: a valós idejű elemzések például az ellátásilánc-folyamatokat javítják, az üzleti intelligencia pedig segít közelebb hozni egymáshoz az ügyfelek igényeit a meglévő kínálattal. Az IoT azonban onnantól válik igazán érdekessé, mikor az ügyfélélmény növelése érdekében vetik be a vállalkozások. A Disney intelligens MagicBand-karszalagja segítségével például valós idejű telemetriai adatokat gyűjt a vidámparkjait felkereső tömegről. Ennek eredményeként a látogatók követhetik, mikor érhetők el az egyes attrakciók, vagy mikor adódik lehetőség a Disney-mesék szereplőivel való személyes találkozásra. A FedEx érzékelőkből álló hálózata pedig nyomon követi a feladott csomagok útját, ezáltal a vállalat nem csak folyamatait tudja optimalizálni, hanem ügyfelei számára is valós információkkal tud szolgálni csomagjuk állapotáról. Ezek a való életből vett alkalmazások azt mutatják, hogy a dolgok internete az üzleti világ és a felhasználók számára egyaránt előnyös lehetőségeket kínál. Az olyan vállalatoktól, amelyek a szenzorokból nyert adatokat pusztán arra használják, hogy rögzítsék, figyelemmel kísérjék, elemezzék és tovább népszerűsítsék ajánlataikat, el fognak fordulni a fogyasztók. Ha valóban a legtöbbet akarják kihozni a dolgok internetéből, éppen akkora figyelmet kell fordítaniuk az ügyfélélményre, mint az üzleti előnyök növelésére.
Az Intel előrejelzése szerint 2020-ra mintegy 200 milliárd hálózatba kapcsolt eszköz lesz a világon, azaz minden emberre jut 26. A felhasználói élmény növelése érdekében az Altimeter Group kutatócég öt különböző szenzor-felhasználási javaslatot hozott nyilvánosságra, melyek a teljes ügyfélút alatt kölcsönös előnyökkel járnak mind a cég, mind az ügyfél számára:
A digitális vezetőknek szóló üzenet a következő: az IoT óriási mennyiségű tudást biztosít, és az ebből kinyerhető információk alapján nyílik lehetőség olyan, az ügyfél igényeinek megfelelő szolgáltatások fejlesztetésére, amelyek növelik az elkötelezettséget és fokozzák az ügyfélélményt.