BUSINESS BYTES

Tényleg az igazgatók feladata az adatkezelés?

does-data-require-board-level-representation

Ma már szinte mindent behálóznak a digitális eszközök, ami azzal is együtt jár, hogy a marketingszempontok egyre komolyabban befolyásolják az IT-döntéseket. Lévén a CMO-k (marketingvezetők) általában a cégvezetéshez tartoznak, könnyen kapnak támogatást az ügyfélélményt javító, forrásigényes beruházási ötleteikhez. Azonban sokszor a megvalósítás során válik kézzelfoghatóvá az az űr, ami a marketingesek márkaismerete és az IT fejlesztők számítástechnikai ismerete között tátong. Épp ez vezetetett egy új pozíció, az adatelemzési vezető (Chief Data Officers, röviden CDO) kialakulásához Európában.

Sok IT-vezető legfőbb problémája, hogy a napi feladatok ellátása elveszi az időt a stratégiai gondolkodástól és fejlesztésektől.

Bár nincs akadálya annak, hogy az IT-vezetők a marketingvezetőkkel együtt szervezeti változást kezdeményezzenek, mégis sokan vonakodnak ettől. A Gartner szerint a CIO-k több mint fele (51%-a) attól tart, hogy a rájuk zúduló digitális adatmennyiséggel nem tudnak megbirkózni, 42%-uk pedig nem érzi úgy, hogy megfelelő készségekkel és képességekkel rendelkezne a jövő kihívásainak kezeléséhez.

Az egyik nehézség, hogy egyre több és egyre szofisztikáltabb adat áll rendelkezésre. A CIO-k alkalmasint kitöltik az űrt a napi működés és a marketing elvárásai között, de a legritkább esetben értik az elemzések finomabb részleteit. Az adatelemzéshez speciális készség, megfelelő tapasztalat és képzettség kell.

Ha egy vállalatnál nincs ilyen személy, az komoly gondot jelenthet. A Computing című IT-magazin elemzése szerint a vállalatok 26%-a alkalmaz vagy tervez alkalmazni felhőalapú big data-szolgáltatásokat, ám a megkérdezett vállalatoknak csupán 13%-ában állnak rendelkezésre az ehhez szükséges készségek.

Léteznek próbálkozások az adatelemzési szakemberek hiányának enyhítésére. Az európai adatelemzési akadémia (EDSA) például egy páneurópai kezdeményezés a brit Open University vezetésével, amely több tudományos szervezetet ölel fel. Az EDSA épp ezen a területen próbál segíteni majd a jövőben. Ugyanakkor a vállalatoknak most kell a lehető legtöbbet kihozniuk az üzleti információkból. Valóban szükség van egy vezető adatelemző kinevezésére? És ha az új vezetőt beemeljük az igazgatótanácsba, az valóban segít a felismerni az információk súlyát és a bennük rejlő lehetőségeket?

Az adatelemzési vezető kinevezése önmagában még nem változtatja meg a szervezeti kultúrát. Ehhez a teljes cég hozzáállását kell megváltoztatni. Megoldás lehet egy önálló adatelemzési labor létrehozása a szervezeten belül – erre példa az Ocado nevű kiskereskedelmi áruház, mely a változást magát állította a középpontba, vagy a British Gas által létrehozott Connected Homes kezdeményezés. Ezeknek az eltérő területen működő vállalatoknak a kezdeményezései segítenek, hogy megértsük az adatok igazi értékét.

A CIO belevetheti magát az adatelemzésbe, de a mélyebb összefüggések felfedezéséhez és megértéséhez segítségre van szüksége. Egyfelől egy adatelemzési vezetőre, aki a vállalat adatelemzési törekvéseinek élére áll, másrészt egy infrastruktúra-menedzserre aki támogatja a napi IT-működés vezetését.

Igazából úgy ismerhetjük meg az adatok igazi értékét, ha először kicsiben kezdünk el foglalkozni velük: így sok tapasztalatot gyűjthetünk és megszerezhetjük a menedzsment támogatását is. Az is sokat segít, ha az adatelemzés legnagyobb támogatója maga a cégvezető. Ha létrejön egy ilyen magas szintű elvi támogatás, akkor a munkavállalók is jobban észreveszik, hogy a megfelelő adatelemzés hogyan vezet a fogyasztók jobb megismeréséhez, igényeik tökéletesebb kiszolgálásához és végül az eredményesebb működéshez. A válasz azonban nem minden esetben egy új C-szintű vezető.

  • Canon
  • Does data require board-level representation?