BUSINESS BYTES

Az adatok bemutatása: Hogyan mondjunk el egy történetet szavak nélkül?


Data-Visualisation-How-to-tell-a-story-without-words

Vajon az adatvizualizáció megfelelő eszköz lehet a szakemberek számára a fontos vállalati adatok minél szemléletesebb átadásra? Az információk hatékonyságnövelő felhasználása a munkahelyen már jól bevált gyakorlatnak számít, a grafikonok és oszlopdiagramok nem ismeretlenek a vezetőség számára. Teljes lenne egy éves jelentés a nyereség emelkedését szemléltető oszlopdiagram nélkül? Sajnálatos módon a legtöbb vállalat számára ez minden, amire futja – pedig sokkal jobb is lehetne a helyzet. A megfelelő adatvizualizációból ugyanis a vállalat minden részlege profitálhat.

A vezetőknek jó okuk van arra, hogy időt szánjanak az új adatvizualizációs ismeretek elsajátítására. A „big data” megjelenése, valamint az elsöprő információáradat következtében a dokumentumok – köztük például az éves jelentések – mérete jócskán megnövekedett. Nem egy közülük bonyolult kifejezésekkel és összetett számhalmazokkal teli vastag kötetté vált. Ezért még sosem volt időszerűbb, hogy a vezető szakemberek oly módon ábrázolják az információkat, amely kellően szemléletes, könnyen értelmezhető, és ami a legfontosabb, hasznosnak is bizonyul.

A pénzügyi vezetők előtt álló mindennapi kihívások egyike például, hogy be kell mutatniuk a különböző tényezők közötti összefüggéseket a vállalatnál. Milyen hatással lesz a cég tiszta technológiákba való beruházása azokra a közösségekre, amelyekben a vállalat működik? A kutatás-fejlesztési kiadások szintjén bekövetkező változások hogyan befolyásolják az új termékek piacra kerülését? Mi a kapcsolat a végrehajtott beszerzések és a jövedelemtermelés között azokon a különböző területeken, ahol a vállalat működik? Az ezekhez hasonló összetett kérdések nem igényelnek bonyolult válaszokat, sokkal inkább olyan jól átgondolt ábrákat, amelyek elérik azt a hatást, amire a szavak önmagukban nem képesek.

Mivel számos vállalat egyre inkább integrált megközelítést alkalmaz információkezelési folyamataik esetében, ennek eredményeként már a szervezeteken belül is fokozott mértékű információcserére van szükség. Ahhoz, hogy a munkatársak is megértsék a nekik bemutatott adatokat, és ezáltal képesek legyenek a mögöttes folyamatokat is támogatni, szintén szükség lehet az adatvizualizációra.

Hol kezdje hát az a pénzügyi szakember, aki fejleszteni kívánja ilyen irányú ismereteit?

Az első lépés annak felismerése, hogy a képek éppolyan kommunikációs eszközök, mint a szavak vagy a számok. Akik élen járnak a vizualizációban, nem csupán a szavak, számok kiegészítésére használják, hanem külön nyelvként kezelik.

Könnyű úgy gondolni minden egyes grafikára, mint oszlopdiagrammokra. Természetesen az adatvizualizációnak is több szintje van, más-más eszközöket igényelnek az egyes felhasználási területek, de jóval többet jelent, mint csupán a grafikonok és diagramok különböző típusainak alkalmazása.

Az adatok bármely vezető munkájában fontos szerepet játszanak, az ábrázolásuk módjának ismerete ezért kulcsfontosságú a hatékony - legyen akár belső, vagy külső - kommunikáció szempontjából. A legtapasztaltabb vizualizációs szakemberek jól tudják, hogy az adatok láthatóvá tételének célja egy-egy történet elmesélése. Így a célközönség helyébe képzelik magukat, és hagyják, hogy az információk önmagukért beszéljenek, világosabbá téve a történet üzenetét. Nem bonyolítják túl lényegtelen statisztikai adatokkal vagy idézetekkel, hiszen így könnyen elsikkadhatna az alapgondolat. A megfelelő ábrázolással az adatok rendkívül hatékony eszközök lehetnek – és szavak nélkül mondják el történetüket.

  • Canon
  • Data Visualisation: How to tell a story without words