BUSINESS BYTES

Kitörés a szokásos üzletmenetből. Mit tehet az IT vezető a digitális átállásért?

how the CIO can champion digital transformation

Ma már az üzleti élet minden aspektusában jelen van a digitális technológia, így mindenkinek el kell sajátítania, meg kell értenie és eredményesen használnia kell az új technológia előnyeit, aki valamilyen szinten is vezető szerepet tölt be egy vállalat vagy vállalkozás életében. Ebből egyenesen következik, hogy a digitális átállás sikeres megvalósításához nagyon komoly belső koordináció, projektmenedzsment szükséges. A gyakorlatban azonban az informatikai és a többi felsővezető kapcsolata sokszor lazább annál, mint ami szerencsés lenne.

Ki álljon akkor a változás élére? Maga a folyamat rendkívül komplex, hiszen a biztonsági kockázatoktól kezdve a hatékony adatintegrációig rengeteg kihívásnak kell megfelelni, emiatt legtöbbször az informatikai vezetőre esik a választás. A hatékonyság érdekében szorosan össze kell hangolni az informatikai célokat az üzleti célokkal.

Ezt könnyebb kimondani, mint megtenni. Az üzleti elvárások megismerése érdekében minden érintettet érdemes bevonni a folyamatba, ugyanakkor minél több embert vonunk be, annál időigényesebbé is válik az egész. Ráadásul minél összetettebbé válik a teljes folyamat, annál több követelmény és ezzel együtt még több jóváhagyási kör kerül elő, ami ugyancsak hátráltatja a gyors előrehaladást.

Ha bevezetjük a „RACI” projektmenedzsment alapjait, azaz mindenkihez hozzárendeljük, hogy ki felelős (R: Responsible) egy feladatért, kin lehet számon kérni a sikeres megvalósítást (A: Accountable), kivel kell egyeztetni róla (C: Counsulted) és ki az akinek tudnia kell róla (I: Informed), sokkal több ember ülhet oda a tárgyalóasztalhoz, ami ismét csak lassíthatja a dolgokat. Mindezzel együtt azonban az informatikai vezetők így értékes véleményekhez juthatnak és új ötletekkel gazdagíthatják a digitális átállás folyamatát.

Egy olyan projektirányítási eljárás létrehozásával, amely a világos felelősségi köröket rugalmassággal ötvözi, és amely teret enged az új ötleteknek, az informatikai vezetők biztosítani tudják azt, hogy a projektirányítás támogassa a sikeres átállást. Noha ezek a struktúrák néha terhesnek tűnhetnek, egyúttal egyedülálló lehetőséget is teremtenek arra, hogy az átállás garantáltan az egész vállalat előnyére váljon. A belső információáramlás javítása, csak hasznos lehet. Mi lenne jobb mód ennél annak biztosítására, hogy az informatika összhangba kerüljön a kívánt üzleti célokkal?

Ha a cég különböző területein dolgozó szakemberek szerepet vállalnak az átállás folyamatában, akkor az átállás túllép azon, hogy egy erős próbálkozás maradjon. A jó projektirányítási struktúra lehetővé teszi a visszajelzést az informatikai teljesítményről, annak megfelelőségéről és arról, hogy az milyen hatással van a különféle üzleti egységekre, hogy így a változás valóban értéket adjon a vállalathoz.

A digitális átállás csak akkor képes igazán átalakítani a szervezetet, ha az átállás jelentette kihívásokra közösen, a közös célt szem előtt tartva adnak választ a résztvevők. Egy céltudatos informatikai vezető a megfelelő támogatással ezt meg tudja valósítani.