BUSINESS BYTES

Miről ismerhető fel az igazi vezetőegyéniség a digitális korban?

  • Közzétéve 2 éve
  • 3 perc olvasási idő

Digitális korunkban a cégvezetőknek meg kell barátkozniuk a folyamatos változás és fejlődés gondolatával. A mobil, a közösségi, a felhő és a big data technológiák megfelelő ötvözésével az előretekintő vállalatok üzleti stratégiájukat és szolgáltatásaikat gyorsan átalakítva válaszolhatnak a változó körülményekre.

Az Amazon például mindössze 20 évvel ezelőtt online könyvesboltként indult, de tevékenységét sikeresen kiterjesztette a kiskereskedelem valamennyi területére, a szórakoztatóelektronikai termékek gyártására és – talán a leginkább meglepő módon – a nagyvállalati szintű felhőszolgáltatások piacára is.

Ugyancsak két évtizeddel ezelőtt, amikor az Amazon garázscégként bontogatta szárnyait, az Apple réspiacra szánt számítógépeket kezdett gyártani. Húsz év leforgása alatt azonban a világ legértékesebb vállalatává, az okostelefonok, a táblagépek és a viselhető digitális eszközök piacvezető szállítójává vált a cég.

Mindkét vállalat történetében kulcsszerepe volt a meghatározó vezetőegyéniségnek – Jeff Bezosnak az Amazonnál és Steve Jobsnak az Apple-nél. A digitális vállalat sikeressége ugyanis azon múlik, hogy ki vezeti az üzlet átalakítását. Meglehet, növekedési ívét tekintve az Amazon és az Apple kivételesnek számít, a tanulságot azonban, amely példájukból levonható, minden szervezetnek, nagy-, kis- és középvállalatnak érdemes megfontolnia.

A digitális technológia innovatív alkalmazásai a gazdaság minden szektorában átalakítják a szervezetek működését. Ezek a rendszerek és szolgáltatások nem elszigetelten, burokba zárva jelennek meg a különböző területeken, hanem mindent áthatnak. Hogy lépést tarthasson az ebből fakadó, folyamatos változással, a vállalatnak olyan vezetőre van szüksége, aki felismeri a technológia adta lehetőségeket, és a terveket meg tudja valósítani.

Jóllehet hagyományosabbnak tekinthető szervezeteket irányítanak, mint Bezos vagy a néhai Jobs, a digitális kor nagy vezetőegyéniségeit velük rokon tulajdonságok sora jellemzi. Közülük a legsikeresebbek kollégáikkal karöltve, valamint külső szakemberek bevonásával mérlegelik, hogy a kiszámítható kockázatok vállalásával a szervezet milyen versenyelőnyhöz juthat.

Tisztában vannak ezek a vezetők a szervezeti problémák és kezelésük fontosságával is, nem sajnálják az időt arra, hogy a technológia segítségével a munkavégzés módját is megújítsák. A digitalizálódás a vállalat életének minden területét áthatja, a marketingtől és a marketingkommunikációtól kezdve az értékesítés csatornáin át az emberi erőforrás kezeléséig és a pénzügyig. Döntő fontosságú ezért, hogy a digitális átalakulást irányító vezető legalább annyi időt szenteljen az embereknek, mint a technológiának.

A digitális kor nagy vezetőegyéniségeinek közös vonása, hogy bátorítják környezetükben a szokványostól eltérő gondolkodást, és támogatják az új kezdeményezéseket. Egy pillanatra sem tévesztik szem elől az üzleti tervben kitűzött célokat, ugyanakkor odafigyelnek kollégáikra, és képesek megítélni, hogy egy javasolt újítás üzletileg sikeres lehet, vagy akkora kockázattal járna, amelyet már nem érdemes vállalni.

Meglehet, az Ön vállalkozása nincs abban a szerencsés helyzetben, hogy egy Bezos vagy Jobs kaliberű egyéniség álljon az élén, ahhoz azonban nem fér kétség, hogy olyan embereket kell foglalkoztatnia, akik tudásuk által a másképp gondolkodás kultúráját honosíthatják meg a szervezetnél.

A digitális kor nagy vezetőegyéniségei tisztában vannak a képzett egyének sokszínű közösségének értékével, megkülönböztető erejével. Az a vezető, aki versenyelőnnyé tudja konvertálni ezt az értéket, sikerre viheti a vállalat digitális átalakulását.