BUSINESS BYTES

Az információk erejének felszabadítása

  • Közzétéve 3 éve
  • 2 perc olvasási idő

Szerző David McCandless

Data-journalist and information designer,

Szerző: David McCandless. David angol adatújságíró és információtervező. „Az információ gyönyörű” vizuális blog elindítója, valamint az azonos című, korszakalkotó gondolatokat megfogalmazó könyv szerzője.


Az információk felhasználása a munkahelyen a hatékonyság előmozdítása érdekében már jól bevált gyakorlatnak számít. Az adatok sokaságára utaló „big data” kifejezés bekerült az üzleti mantrák sorába, majd világszerte elismert márkák épültek egy viszonylag egyszerű ötlet – az adatok és információk feldolgozása, valamint rendszerezése – köré. Az üzleti tevékenység ezen új, adatközpontú megközelítése ellenére az információk változatlanul aggasztóan rosszul kezelt erőforrások.


Az információk gyenge minőségű megjelenítése miatt például előfordulhat, hogy nem sikerül átadnia a kívánt mondanivalót vagy üzenetet. A megszokott üzletiadat-ábrázolási módszerek, köztük a találomra beszúrt diagramok és táblázatok túl gyakran szerepelnek minden tudatosságot nélkülöző módon a jelentésekben és prezentációkban. Így nem hogy az értéküket nem növelik, de állításom szerint ezzel egy sor kárt okoznak a vállalatban.


Az információk csak akkor hasznosak, ha megjelenítésüket a döntéshozók is képesek értelmezni, alkalmazni, és az információ alapján a megfelelő intézkedéseket meghozni. A hatékony adatábrázolási módok lehetővé teszik a vállalatoknak, hogy értelmet találjanak az egyébként feldolgozatlan és nehezen értelmezhető számadatokban. Röviden összefoglalva: a megfelelő értelmezés és ábrázolás segítségével az adatok a szervezetek leghatékonyabb eszközeivé válhatnak. És egyben a legerősebb szövetségeseikké is.


A sikeres adatmegjelenítés olyan információkat kíván, amelyek önmagukban is megállják a helyüket, és világos üzenetet hordoznak. Ne mulassza el összefüggésbe helyezni őket. Például az a negyedéves eredménykimutatás, amely csupán az x milliárd eurós összegek listája, csak akkor tekinthető értékesnek, ha kontextusba helyezzük, és az egymást követő években bekövetkezett változással, a versenytársakkal vagy a piac egészével állítjuk szembe az adatokat. Ügyelni kell továbbá arra is, hogy a megfelelő adatokat mutassa be. Ha az összes beszerezhető adat felhasználásával próbál meg átfogó képet adni, kudarcot vallhat. A vállalkozások vezetőinek elengedhetetlen, hogy gyorsan az adatok mélyére ássanak. Nem várható el tőlük, hogy különböző halmazokban rendelkezésre álló számadatok megfejtésével töltsék idejüket.


Erősen hiszek abban, hogy a megfelelő információk jelentik a sikeres vállalatok hajtóerejét. De az információ csak akkor lesz hasznos a szervezet egészére nézve, ha azt megosztják a valamennyi érintett munkatárssal.


Az Ön információi sokkal fontosabbak annál, mint hogy olyanok kezébe kerüljenek, akik nem tudják, miként kezeljék, értelmezzék vagy mutassák be azokat. Számomra a megfelelően bemutatott információk világosabb és jóval tömörebb képet nyújtanak bármely táblázatnál. A jól megtervezett, tájékoztató erejű grafikák úgy adnak át információt, inspirálnak és ösztönöznek, ahogyan arra a hagyományos, alapértelmezett vonal- és kördiagramok sosem lennének képesek.


Gondolja át, hogy mi a leghatékonyabb módja a közönségével való kommunikációnak és üzenete átadásának?


Tény, hogy a gyönyörű adatok célközönségtől függetlenül kitűnően használhatóak. A jelenleg rendelkezésünkre álló információmennyiség kezelése nehéz feladat lehet, így pedig nagy a kísértés, hogy nagyvonalúan kezeljük azt. Az igazság azonban az, hogy csak tömör, összefüggésekbe helyezett, gyönyörű formátumúra alakított adatokkal törhetünk át az üvegfalon, azaz gondoskodhatunk arról, hogy álláspontunk jól látható és hallható legyen.