BUSINESS BYTES

Apró adatok hatalmas eredmények

  • Közzétéve 2 éve
  • 3 perc olvasási idő

Az IDC kutatóintézet jelentése szerint a digitális univerzum mérete kétévente megduplázódik, 2013 és 2020 között pedig tízszeresére, 4,4 trillióról 44 trillió gigabyte-ra nő.

Hogy mindez kézzelfoghatóbb legyen, ha ezt az adatmennyiséget iPad Air tableteken tárolnánk, akkor annyi gépre lenne szükségünk, hogy azok egymás tetejére téve a Föld és a Hold közötti távolság kétharmadáig érnének, 2020-ra pedig már 6,6 ilyen tornyot emelhetnénk.

A „big data”, a hatalmas adathalmazok tovább nőnek, hiszen egyre több eszköz kapcsolódik az internetre kezdve a mobiltelefonoktól a hordható eszközökig, melyek egyre több adatot generálnak. Ennek eredményeként mindenki megpróbálja ezt a nagy adatmennyiséget értelmezni, miközben nem biztos, hogy a nagy adatmennyiség az, amire szükségünk van.

Talán ellentmondásnak tűnik, de, az üzleti kihívások megértésének kulcsa valójában a kis adatokban, vagyis a nagy adatokból elemzés útján kinyert információkban rejlik. Az apró részletekre összpontosítva növelhető a teljesítmény, hiszen a jelenleg zajló eseményekből kinyert információk ösztönzik a jövőbeli intézkedéseket.

A digitális vezetők segíthetik az alkalmazottakat, hogy átvegyék azokat a trendeket, amelyek fokozzák a versenyképességet és javítják az ügyfelek kiszolgálását. A segítségnyújtásnak négy kulcsfontosságú területre kell összpontosulnia: igények felmérése, elemzés, következtetések bemutatása és finomhangolás.

Először is fogadjuk el, hogy az nem mérhető, amit nem értünk, így kár a big data miatt törni a fejünket. A digitális vezetőknek a kollégáikkal együtt sok időt kell szánniuk arra, hogy az IT csapat számára lehetővé tegyék azoknak az apró részleteknek a megismerését, melyek a tágabb értelemben vett üzleti célokat szolgálják.

Ezt követően kezdődhet az elemzés: Át kell gondolni, hogy a szervezet hogyan gyűjti az adatokat, illetve az adatelemző eszközök hogyan jutnak hozzá az elszigetelt rendszerekben és adatbázisokban tárolt információhoz. A stakeholderekkel együttműködve és a versenykörnyezetet elemezve kell olyan üzleti-intelligencia projekteket kialakítani, melyek támogatják a cég hosszú távú céljait.

Ezután meg kell találni a megfelelő bemutatóeszközt – például egy infografikát – mellyel a megszerzett tudást bemutathatjuk a vezetőknek. Ennek során a tucatnyi tényezőhöz – így például a globális értékesítési adatokhoz, a várható megrendelésekhez és az ügyfél-elégedettséghez – kapcsolódó apró részletekről kell beszámolni, amelyek hatást gyakorolnak majd a vállalkozás működésére most és a jövőben egyaránt.

A kis adatok segítségével valójában a találgatás iktatható ki az üzleti folyamatokból. Ahelyett, hogy a marketingszakembereknek széles körű kampányokra támaszkodnának, az informatikai vezetőkkel együtt kell kidolgozniuk az adatok lehívásának módszereit a vállalatnál már meglévő forrásokból. A kisebb trendekre és az apró részletekre koncentrálva a vállalkozás képes meghatározni a fontos ügyfeleket, valamint az általuk várhatóan megvásárolandó termékeket.

A kis adatokkal a belső folyamatok is tökéletesíthetők, továbbá a szervezet dolgozóinak együttműködése és tudásuk összegyűjtése révén elősegíthető az információk jobb megosztása. Az egyes osztályoknál felhalmozott tapasztalatok kiaknázásával a vállalkozás már a nagyobb kihívások, így például a lappangó szakemberhiány vagy a régóta fennálló ügyfélszolgálati problémák megoldásába is belevághat.

Miután az informatikai csapat befejezte a kis adatok elemzésének tesztelését, fontos beiktatni egy visszajelzési lehetőséget a folyamatba – ez módot ad arra, hogy a munkatársakkal együtt feltérképezzük a célkitűzések alakulását az idő függvényében, illetve meghatározzuk a módszer finomításának lehetőségeit.

A vállalkozás által tárolt adatmennyiség olyan sebességgel gyarapodik, hogy gyakorlatilag minden projekt örökké „folyamatban lévő” állapotban marad. A kis adatokra épülő stratégia kidolgozásával azonban a digitális vezetők elérhetik, hogy vállalkozásuk mindig egy lépéssel a versenytársak előtt járjon.