BUSINESS BYTES

Irányító szerepen a pénzügyi vezető

  • Közzétéve 3 éve
  • 3 perc olvasási idő

Individualizmus és egyediség: ez a fogyasztási cikkek értékesítésével foglalkozó szakemberek jelszava napjainkban – hiszen a fogyasztók még sosem rendelkeztek ilyen széles választási lehetőséggel a ruházati termékektől kezdve egészen a mobiltelefonokig. Mindez párosulva az egyre rövidülő termék életciklusokkal komoly fejfájást okoz a gyártóknak. Biztosítaniuk kell, hogy az új termékek fejlesztése, tesztelése és kiszállítása határidőre megtörténjen, és minden egyéb támogató eszköz – így például a dokumentációk, az oktatási és marketinganyagok– is rendben, pontosan elkészüljenek.


Mindeközben a pénzügyi vezetők figyelme – teljesen jogosan – az üzlet megtérülésére és pénzmozgására irányul sokszor tudomást sem véve az operatív működési folyamatokról. Bár a napi üzemeltetési feladatokat az operatív működésért felelős vezetőre és a divíziók első embereire érdemes hagyni, a pénzügyi vezetők sem vonhatják ki teljesen magukat belőlük. Amellett, hogy a napi operatív feladatokat is kiemelten kellene kezelniük, a pénzügyi vezetők helyzetükből adódóan maximalizálhatják bevételeket és minimalizálhatják a költségeket. Jó példa erre a gyártó cégeknél a termékinformációk kiadása, a termék műszaki dokumentációjától kezdve egészen a felhasználói kézikönyvekig.


A termék életciklusok már említett lerövidülése és az egységesítés terjedése problémát jelent az olyan dokumentumok esetében, amelyek egységesen minden termék csomagolásába bekerülnek. Legyen szó akár egy egyszerű használati utasításról, vagy egy új szoftver részletes leírásáról, az új termék minden egyes változatához rendelt adatok költségesek és pénzügyi szempontból kulcsfontosságúak. Ha a kapcsolódó leírások nem készülnek időben, akkor csúszhat a kiszállítás, így felborul a cash-flow, és csökkennek a várt bevételek.


A hatékony pénzügyi vezetőn múlhat ebben az esetben a siker vagy a kudarc, ha megfelelően hangsúlyozza hogy az ilyen mellékesnek gondolt terültekre nem csak figyelni kell, de ezek a vállalat pénzügyi helyzetét is jelentősen befolyásolhatják. Ne felejtsük el, hogy az információ- és dokumentumkezelés a vállalatok összes kiadásának 15 százalékát teszik ki, így ezen a területen nyilvánvalóan kulcsfontosságú a költséggazdálkodás.


A „Just In Time” költséggazdálkodási technikát több gyártó is alkalmazza, ugyanakkor a termékinformációs folyamatokban sokszor mégsem veszik igénybe. A felhasználói kézikönyvek raktározása, illetve a korlátozott piacokra szánt útmutatók többszöri lefordítása helyett, a testreszabott információkat és dokumentációs anyagokat elég lenne csak szükség esetén eljuttatni a végfelhasználókhoz. Ezáltal a papírfelhasználás, a fordítás, a tárolás és a szállítás terén is megtakarítás érhető el.


A költségmegtakarításra egy másik lehetőség a munkavállalók testreszabott, naprakész termékinformációkkal való ellátása. Kutatások igazolták például, hogy több mint 90 százalékkal kevesebb kérdést tesznek fel a szerviztechnikusok feletteseiknek, ha megfelelő és pontos információkkal látják el őket, ami hatékonyabbá teszi a vállalat működését is. Vagy egy másik példa: az oktatási anyagok előzetes közzétételével az értékesítési és kiszolgáló személyzetet időben felkészíthetjük, hogy már a bevezetés napjától helyesen válaszoljanak a felmerülő kérdésekre, ami egyértelműen növeli a vállalat versenyelőnyét is.


A kedvező költséggazdálkodás mellett jövedelemtermelésre is adódik lehetőség ezen a területen. Azokban az ágazatokban, ahol létezik az információk másodlagos piaca – például az újrahasznosított repülőgép-turbinák esetében – a pótalkatrészek kézikönyveiért felárat lehet felszámítani.


Azok a pénzügyi vezetők, akik felismerik az ilyen peremterületekben lévő lehetőségeket, további bevételeket generálhatnak, és az eddig fel nem használt eszközeiket – mint pl. a termékinformáció – profittermelő eszközökké alakíthatják.


Első pillantásra ezek a kérdések a pénzügyi vezető helyett inkább az operatív működésért felelős vezető feladatkörébe tartoznának. Az is igaz, hogy az ilyen jellegű irányelvek megvalósítása beruházást igényel. Egy elkötelezett pénzügyi vezető az érintett osztályokkal közösen határozza meg, hogy a megtérülés indokolja-e a befektetést, majd ennek megfelelően járnak el.


Általánosságban véve a pénzügyi vezetőknek fel kell ismerniük, hogy a szervezetben elfoglalt helyzetük – távol a napi üzemeltetési problémáktól, de szemmel tartva az eredményeket – ideális „kívülálló” látásmódot biztosít számukra a hatékonyság javítását igénylő területek és a lehetőségek azonosításához.