BUSINESS BYTES

Big Data: hatalmas bizalom, hatalmas adatmennyiség

  • Közzétéve 3 éve
  • 3 perc olvasási idő

Nincs olyan informatikai vezető, akinek ne lenne határozott véleménye arról, hogy hogyan és miért kellene kihasználni a nagy mennyiségű, strukturálatlan adat – vagy már itthon is egyre ismertebb nevén a „Big Data” – előnyeit a múlt elemzéséhez, a jelen értelmezéséhez és a jövő előrejelzéséhez. Egyfelől egyre többen használnának fel olyan információkat, amelyekkel új szintre emelhetnék az ügyfeleikkel folytatott kommunikációt, ugyanakkor sokan vannak akiknek a „Big Data” már-már szitokszóvá vált az adatvesztések, a biztonsági problémák vagy a Facebook nemrégiben végzett „pszichológiai kísérlete” miatt.

Így érthető, hogy az adatok védelmét sok vállalkozás kötelezettségnek tekinti, és inkább védekező álláspontot vesz fel. Ahelyett, hogy értékesítési lehetőséget látnának benne, és a biztonságos adatkezelés zászlóshajóivá válnának, csak kerülgetik az adatvédelem kérdését, és a kommunikáció hiánya miatt tűnnek tisztességtelennek. Ez nem egy olyan egészséges alap, amelyre ügyfél-értékesítő kapcsolatokat lehetne építeni. A cégeknek az adatok megfelelő és nyomon követhető felhasználására kellene hangsúlyt fektetniük a bizalom visszanyeréséhez, hogy eloszlassák a félelmeket, így biztosítva mindenkit, hogy az információikkal nem élnek vissza. Valójában egy teljesen új megközelítésre van szükség az ügyfelek félelmeinek megszűntetéséhez.

Üdvözöljük a „korlátlan bizalom” világában.

Az első feladat, hogy az adatok bizalmas kezelése a vállalat minden tagja számára alapelv legyen, és ne csak egy feladat. A bizalom és annak megtartása a cég szerves részévé kell, hogy váljon: minden egyes döntésnél, és az ügyfelekkel folytatott minden kapcsolatfelvétel esetében szem előtt kell tartani. Nincs rosszabb egy olyan vállalatnál, amely a tisztességes piaci magatartásával kérkedik, majd kiderül, hogy ügyféladatokat adott el direkt marketinggel foglalkozó vállalkozásoknak, vagy az ügyféladatokat titokban megosztotta partnereivel.

A második dolog, amit érdemes észben tartani, az elsőhöz kapcsolódik: ha már egyszer rengeteg időt szánt arra, hogy az adatvédelem fontosságát a szervezet magáévá tegye, és a cég hírnevét erősítse, ne ássa alá az egészet buta hibákkal. Nagyon óvatosan kell bánni az ügyfelek megszólításával, ha ehhez korábban megszerzett adatokat használunk fel, és soha nem lehet az adatokkal visszaélni. A legtöbben elfogadják, hogy bizonyos információkat gyűjtenek róluk a marketingstratégia fejlesztéséhez, és ha cserébe megfelelő ajánlatokat, információkat vagy más előnyöket kapnak, akkor ez nem is zavarja őket. Az olyan termékek esetében, amelyeket 10 évente csak egyszer veszünk – ilyen például egy mosógép – a legtöbb ügyfél vásárlás után már nem szeretné megkapni az új modellekről szóló rendszeres hírlevelet. Ezért érdemes felajánlani nekik, hogy leiratkozzanak az új mosógépeket ajánló hírlevelekről.

És végül, hozza nyilvánosságra adatkezelési elveit: pontosan milyen információkat őriz meg, milyen mutatókat gyűjt, és azokat mire használja fel. Minden vevőnek el kell érnie a cég webhelyének adatvédelmi irányelveit, és egyben biztosítani kell egy olyan eljárást, amely számon kérhetővé teszi a vállalkozást, ha a vásárlók úgy gondolják, hogy az megszegte az irányelveket. Az átláthatóság az, amire minden cégnek törekednie kell, és ha ez összekapcsolódik az elszámoltathatósággal, akkor vállalkozása nagy utat tesz meg ügyfelei nyugalma felé.

A végső cél, hogy az ügyfeleivel ne is mint ügyfelekkel, hanem mint emberekkel hozzon létre egy olyan hatékony tudásbázist, amitől azt érzik, hogy a cég a szívén viseli az adatvédelemmel kapcsolatos elvárásaikat. Ehhez az ügyfélélmény egységes kezelése szükséges, a webhely meglátogatásától kezdve egészen az értékesítés utáni marketingtevékenységig, hogy semmi se dönthesse romba a már megalapozott bizalmat.

A bizalom hatékony rendszerének a kulcsa egyszerűen az, hogy az ügyfeleivel éreztesse, hogy az Ön megközelítése alapján szolgálják ki őket. Ha az adatvédelem a cég image-ének és minden lépésének részévé válik, akkor minden Big Data-terv véghezvihető anélkül, hogy sérülne a vállalat hírneve, vagy az ügyfelek elhagynák a céget.