BUSINESS BYTES

Igény szerinti marketing

  • Közzétéve 3 éve
  • 3 perc olvasási idő

Új autóra van szüksége. Hol kezdi? Első lépésként rákeres a Google keresővel, majd az eredmények alapján megtekint különböző Facebook oldakat, Twitter bejegyzéseket és weboldalakat, majd ha szerencséje van, eljut a gyártó weboldalára, ahol megadja az adatait, hogy a vállalat további információkat küldhessen Önnek.


Ez a megközelítés valószínűleg sokunk számára ismerős, amikor valamit vásárolni szeretnénk. Pontosan ezért vált kiemelkedően fontossá a többcsatornás marketing az elmúlt néhány évben. A vásárlók akkor keresnek információkat, amikor készen állnak a vásárlásra, nem pedig amikor mi közzétesszük azokat, így ezeknek az információknak azonnal elérhetőnek kell lenniük.


Annak ellenére, hogy tíz vezető marketinges közül nyolc a többcsatornás marketinget tekinti a legfontosabbnak, megvalósítása jóval nehezebb, mint ahogy azt elsőre gondolnánk. Öt vállalatból mindössze egy képes hatékony többcsatornás marketinget kialakítani önmaga számára. Akkor mi lehet a probléma?


A legnagyobb kihívást a komplexitás kezelése jelenti. Napjaink marketing környezetében folyamatos és soha véget nem érő beszélgetések zajlanak egyre több platformon keresztül, ezért egyetlen vállalat sem várhatja el, hogy a teljes vásárlói élményt szabályozni tudja. Ezért fontos, hogy a vállalatot a vásárló által megtett úthoz igazítsuk, az erőforrásokat pedig a legjelentősebb érintkezési pontokra összpontosítsuk.


A válaszadási idő egy kulcsfontosságú tényező. A digitális technológia teljesen új szintre emelte a vásárlók és a vállalatok kommunikációját, melynek következtében a vásárlók ma már azonnali visszaigazolást várnak probléma vagy panasz esetén. Egy, a Facebookon megjelenő panasz megválaszolásának elmulasztása esetén a kérdés könnyen kikerülhet a Twitterre, ami néhány óra leforgása alatt egy rendkívül nyilvános, nemzetközi beszélgetéssé alakulhat. Másrészről azonban ez remek lehetőséget is hordoz magában. Egy elégedetlen vásárló a megfelelő kommunikációval éppen ilyen gyorsan változtatható a márka szószólójává. Az a vállalat, mely tisztában van ezzel a dinamikus környezettel, és aktívan részt vesz az ilyen párbeszédekben, még abban az esetben is javíthat a megítélésén és a vásárlók megtartásának területén, ha egy adott beszélgetés negatívan indult, vagy éppen egy panasszal kezdődött.


A csatorna relevanciája is kulcsfontosságú tényező. A vásárlók érdeklődése és lojalitása egy oda nem illő vagy irreleváns üzenettel, vagy a helytelen formában elkészített megfelelő tartalommal is könnyedén elveszíthető. Bármely belépési pont, például egy Twitter csatorna, egy mobilos alkalmazás vagy egy weboldalon elhelyezett banner is interakcióhoz vezethet, és bár a vállalatnak egységes megközelítést kell alkalmaznia a márkával és a hangvételével kapcsolatban, azt is biztosítani kell, hogy az üzenet megfeleljen a célnak. A hatékony, egységesített megközelítés nem mehet a megfelelőség rovására.


A többcsatornás marketingnek túl kell mutatnia az egyszerű integráción. Ehhez olyan elkötelezett márkafókuszra van szükség, mely a hirdetésektől és a PR-tól kezdve az e-maileken át az esemény marketingig minden releváns módon képes megcélozni a vásárlókat. Ezen felül a teljes üzleti terv vásárlói visszajelzéseken alapuló, valós idejű módosítását is lehetővé kell tennie. Más szavakkal egy olyan átfogó üzenetet kell létrehozni, amely minden érintkezési ponton, bármikor képes elérni a vásárlókat.


A platformok közti akadályok gyakorlatilag megszűntek, ami valódi lehetőséget teremt a marketing világ számára ezek összekapcsolására. A többcsatornás marketinghez mindössze egyetlen stratégiára van szükség – egy olyan egységesített stratégiára, amely minden releváns platformot összefog és egy egységes üzenetet tud közvetíteni a vásárlók felé. Ha a marketingstratégia szilárd márkaalapokon nyugszik, akkor lehetővé válik a releváns érintkezési pontok természetes módon való összekötése, úgy, hogy azok egymást kiegészítő beszélgetési hálózatot alkossanak.


A hatékony többcsatornás marketinghez a láthatóság, a sebesség és a képességek terén olyan szerkezeti változtatásokra van szükség, amelyek révén tartani tudjuk a tempót napjaink vásárlóival. A kérdés továbbra is fennáll: a vállalat kellően agilis ennek megfelelő bevezetéséhez?