BUSINESS BYTES

Hogyan alakítja át a 3D nyomtatás a jövőben a vásárlási élményt?

  • Közzétéve 2 éve
  • 3 perc olvasási idő

A 3D nyomtatás óriási lehetőségeket rejt magában, ami a vásárlói élményt is erősen befolyásolhatja: azonnal kivitelezhető gyártás, szinte végtelenségig testre szabható termékek – mindez egyre versenyképesebb árakon. A 3D nyomtatási technológia gyökerei egészen a nyolcvanas évek elejéig nyúlnak vissza, a feltörekvő technológiákat számba vevő Gartner-féle Hype-ciklus diagramja először 2007-ben említi.

Ami az elemző Hype-ciklusában még az „Innováció indító” szakaszban szerepel, gyorsan növekvő piacot teremtett magának: a Gartner szerint a 3D nyomtatók értékesítése 2015-ben 98 százalékkal fog nőni, 2016 folyamán pedig egyenesen megduplázódik.

Egyelőre nehéz megjósolni, hogy a 3D nyomtatás sokféle felhasználási módja miként változtatja majd meg a jövő kereskedelmét. A növekedési tendenciából azonban az következik, hogy a változás már el is kezdődött: a vásárlók egyre hatékonyabb módszereket használnak, a technológia pedig folyamatosan fejlődik, hogy kielégítse igényeiket.

Először is a termékek piacra kerüléséhez szükséges idő rövidül le. A 3D nyomtatásnak köszönhetően kevesebb időre lesz szükség a tervezéshez és a prototípus legyártásához, illetve megszűnnek az olyan akadályok, mint a gyártóeszközök elkészítése, vagy az üzem létesítése.

Másrészt a szabadon alakítható tervek is egyre gyakrabban elérhetőek majd, így a végfelhasználók veszik át a terméktervezési feladatokat, amelyek mindenki számára elérhetőek lesznek, akik rendelkeznek a megfelelő képességekkel és eszközökkel. Ennek következtében a testreszabás egyre jobban beépül az vásárlói elvárások közé, egészen addig, amíg a fogyasztók már az általános gyártási eljárás részekének tekintenek rá.

És végül nem a testreszabás az egyetlen előny. A jelenleg tömegtermeléssel előállított termékek esetében sem jelenthet gondot, ha kifut a készlet, hiszen a nyomtatás segítségével gyakorlatilag a cikkek mindegyikét a helyszínen, eseti jelleggel is elő lehet állítani. Hasonlóképp a 3D nyomtatás otthoni bevezetése lehetővé teszi majd a vásárlóknak, hogy az interneten megvásárolt terveket a teljes megrendelési folyamat mellőzésével otthon nyomtassák ki.

Napjainkban a kiskereskedelem több ismert szereplője kezdett kísérletezni a 3D nyomtatással. Egyebek mellett az Amazon is, amely tavaly útnak indította az Amerikai Egyesült Államokban 3D nyomtatással foglalkozó áruházát, ahol ékszereket, játékokat és egyéb ajándéktárgyakat árul. Ez azonban még csak a kezdet. A 3D-nyomtatás további fejlődésével sokkal egyszerűbbé – és olcsóbbá – válik az egyedi termékek jóval szélesebb kínálatának igény szerinti beszerzése, illetve a cégek sokkal gyorsabb, pontosabb, testreszabottabb termékeket kínálnak majd.